MANUEL SAMANIEGO AFTER THE TRIAL FOR ADULTERY: THE RECOVERY OF HIS ACTIVITY IN THE REAL AUDIENCIA DE QUITO (1798-1811)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2019.i31.28

Keywords:

Manuel Samaniego, Quito, painting, Quito Cathedral, Carondelet

Abstract

In the last years of the 18th century, the Quito painter Manuel Samaniego experienced a turbulent episode, being involved in a case of adultery that his wife had promoted, and which meant his entry into prison. But the master did not see his career truncated after this event, but he was able to overcome and continue with great success. In this paper we approach the situation that Samaniego experienced in the years after his imprisonment for adultery. Through notarial documentation and references from contemporary authors such as Humboldt, Caldas and Stevenson, we study the back to normal of the artist’s work and family life, and his consideration as the most recognized and valuable artist in Quito at the time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CALDAS, Francisco José de: “Discurso en elogio del doctor José C. Mutis”, en Obras de Caldas. Bogotá, 1912, pp. 97-105.

CALDAS, Francisco José de: “Viaje de Quito a Popayán”, en Obras de Caldas. Bogotá, 1912, pp. 229-236.

FLORES CAAMAÑO, Alfredo: El artista don Manuel Samaniego y Jaramillo fue quiteño y escultor, a la vez que pintor. Quito, 1944.

GARZÓN M., Gloria María: “Situación de los talleres; gremios y artesanos. Quito, siglo XVIII”, en I Simposio de Historia del Arte Artes “académicas” y populares del Ecuador. Cuenca, 1995, pp. 13-24.

Guía del Estado Eclesiástico Seglar y Regular, de España en Particular, y de Toda la Iglesia Católica en General, para el Año 1800. Madrid, 1800.

HUMBOLDT, Alexander von: Diarios de un viaje en la Audiencia de Quito. Quito, 2005.

JUSTO ESTEBARANZ, Ángel: "¿“Con mera salutacion o politica” o “ilicitamente a toda su satisfacción”?: La causa por adulterio contra Manuel Samaniego", Laboratorio de Arte, 24, 2012, pp. 453-472.

KENNEDY TROYA, Alexandra: “Transformación del papel de talleres artesanales quiteños en el siglo XVIII. El caso de Bernardo Legarda”, Anales del Museo de América, 2, 1994, pp. 63-76.

KENNEDY TROYA, Alexandra: “Circuitos artísticos interregionales: de Quito a Chile. Siglos XVIII-XIX”, Historia, 31, 1998, pp. 87-111.

KLENCKE, Hermann y SCHLESIER, Gustav: Lives of the Brothers Humboldt: Alexander and William. London, 1852.

LISBOA, Miguel Maria: Relaçao de uma viagem a Venezuela, Nova Granada e Equador. Bruxellas, 1866.

NAVARRO, José Gabriel: La pintura en el Ecuador del XVI al XIX. Quito, 1991.

NAVARRO, José Gabriel: Contribuciones a la Historia del Arte en el Ecuador. Vol. 4. Segunda edición revisada. Quito, 2007.

NAVARRO, José Gabriel: “El arquitecto español don Antonio García y la Catedral de Quito”, en Carondelet. Una autoridad colonial al servicio de Quito. Quito, 2007, pp. 167-206.

STEVENSON, William Bennet: A historical and descriptive narrative of twenty years' residence in South America, Vol. II. London, 1825.

SUÁREZ, José Bernardo: Plutarco del Joven Artista. Tesoro de Bellas Artes. Santiago de Chile, 1872.

VARGAS, José María: El arte ecuatoriano. Quito, 1960.

VARGAS, José María: Manuel Samaniego y su Tratado de Pintura. Quito, 1975.

VARGAS, José María: “Manuel Samaniego y Jaramillo”, Revista de la Universidad Católica, 19, 1978, pp. 43-45.

VARGAS, José María: “La Iglesia y el patrimonio cultural ecuatoriano”, en Historia y Crítica del Arte Hispanoamericano. Real Audiencia de Quito (Siglos XVI, XVII y XVIII). Quito, 1999, pp. 59-86.

VÁSQUEZ HAHN, María Antonieta: Luz a través de los muros. Biografía de un edificio quiteño. Quito, 2005.

VÁSQUEZ HAHN, María Antonieta: “El teatro insurgente en Quito”, en La revolución en las tablas. Quito y el teatro insurgente 1800/1817. Quito, 2009, pp. 13-95.

Published

2019-10-20