PAINTINGS AND SCULPTURES AS ARGUMENTAL METAPHORS IN THE PEDRO ALMODÓVAR CINEMA
DOI:
https://doi.org/10.12795/LA.2020.i32.27Keywords:
cinema and painting, cinema and sculpture, Pedro Almodóvar, scenography, Dolor y gloriaAbstract
This paper studies the presence of paintings and sculptures in the Pedro Almodóvar’s cinema and exposes how, many times, they are not mere elements of props but have a meaning value. They are plot metaphors, “keys to deciphering”. They define the spaces of representation, characterize the behavior and feelings of the protagonists, provide the thematic keys, illustrate the action and refe- rence times and places. They even differentiate social classes. Thus, the paper analyzes the meaning that works by Tiziano, Warhol, Tàpies, Úrculo, Barceló, Bourgeois or Navarro reach in Almodova- rian filmography in general and in the concrete examples of La piel que habito (2011), Julieta (2016) and Dolor y gloria (2019).
Downloads
References
Almodóvar, Pedro (1993): “Los decorados de Kika”. En: Elle decoration, 24, p. 66.
Almodóvar, Pedro (2019): Dolor y gloria. Barcelona: Reservoir Books.
Arroyo Fernández, María Dolores (2011): “Pepi, Luci, Bom… Transgresión se- xual y cultura popular”. En: Icono14, A9/ESP, pp. 256-274.
Cabello Ruiz, María Teresa (2014): “Intertextualidad en La piel que habito: Louise Bourgeois según Pedro Almodóvar”. En: Sesión no numerada: Revista de le- tras y ficción audiovisual, 4, pp. 34-46.
Camarero Gómez, Gloria (2017): “Literatura y arte en Julieta de Pedro Almodóvar”. En: DeSignis, 27, pp. 45-52.
Camarero Gómez, Gloria (2020): Madrid en el cine de Pedro Almodóvar. Madrid: Akal, [4ª edición. 1ª edición 2016].
Colomina, Beatriz (1999): “La arquitectura del trauma”. En AA.VV.: Louise Bourgeois. Memoria y Arquitectura. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, pp. 29-52.
Frémon, Jean (2010): Louise Bourgeois. Mujer Casa. Barcelona: Elba.
Huguet, Montserrat/Camarero, Gloria (2000): “Reconstrucción histórica de una sociedad perdida: La edad de la inocencia”. En: Film & Historia, 10/3, pp. 139-158.
López, Ianko (2017): “Almodóvar: obsesión decorativa en 10 puntos”. En: AD. Architectural Digest, 31-8-2017. https://www.revistaad.es/arte/articulos/al- modovar-obsesion-decorativa-en-10-puntos/19257 (9-9-2019).
López, Ianko (2019): “Dolor y gloria permite a Almodóvar tener por fin el cuadro que nunca pudo comprar”. En: El País, 14-3-2019.
Navarrete-Galiano, Ramón (2012): “La piel que habito: nueva creación litera- ria, pictórica y escultórica de Almodóvar”. En: Crespo Fajardo, José Luis (coord.): Arte y cultura digital. Planteamientos para una nueva era. Málaga: Universidad de Málaga, pp. 74-86.
Ortiz, Áurea/Piqueras, María Jesús (1995): La pintura en el cine. Cuestiones de re- presentación visual. Barcelona: Paidós.
Parés Pulido, Marina (2014): “Intertextualidad en La piel que habito: pintura, es- cultura y dibujo”. En: Fotocinema, 9, pp. 325-360.
Poyato, Pedro (2012): “El cine en el cine: Los abrazos rotos (Pedro Almodóvar, 2009)”. En: Fotocinema, 5, pp. 7-23.
Poyato, Pedro(2014): “La escritura del «Almodrama»”. En: Poyato, Pedro (ed.): El cine de Almodóvar. Una poética de lo trans. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía, pp. 99-124.
Poyato, Pedro (2015): “Programas iconográficos en La piel que habito (Almodóvar, 2011)”. En: Anales de Historia del Arte, 25, pp. 283-302.
Sanderson, John D. (2010): “Sirk en Almodóvar: claves de una dirección artís- tica”. En: Sanderson, John D./Gorostiza, Jorge (coords.): Constructores de ilusiones. La dirección artística cinematográfica en España. Valencia: Ediciones de la Filmoteca, pp. 133-159.
Sánchez Noriega, José Luis (2017): Universo Almodóvar. Madrid: Alianza. Thibaudeau, Pascale (2013): “El cuerpo, la piel y la pantalla: los territorios habitados por Pedro Almodóvar”. En: Fotocinema, 7, pp. 192-208.
Umbral, Francisco (1981): “Costus”. En: El País, 6-11-1981.
Vázquez, Anabel (2019): “Así son los interiores de Dolor y gloria, de Almodóvar”. En: AD. Architectural Digest, 5-9-2019. https://www.revistaad.es/decoracion/ articulos/interiores-dolor-y-gloria-ultimo-almodovar/22449 (18-10-2019).
Vidal, Nuria (1989): El cine de Pedro Almodóvar. Barcelona: Destino [2ª edición. 1ª edición 1988].
Yarza, Alejandro (1997): “Iconografía religiosa y estética camp en ¡Átame! de Pe- dro Almodóvar”. En: Revista canadiense de estudios hispánicos, 1, pp. 109- 124.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.