THE DUTCH INFLUENCE ON LAS MENINAS BY VEL´ÁZQUEZ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2020.i32.09

Keywords:

Las Meninas, Velázquez, Holland, The Low Countries, Influence

Abstract

Having overcome the differentiating and nacionalistic aspects that the 19th century’s historio- graphy  wanted to emphasize in European artistic production that preceded it, we nowadays prefer   to understand the mutual influences that gave origin to the artistic manifestations which were woven into the painting of a shared Europe. This research aims to considerate the influences that the picto- rial production and the intelectual positioning of the Dutch Golden Age exercised over the master- piece of one of the most relevant painters of 17th century Europe: Las Meninas by Diego Rodríguez de Silva y Velázquez.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcó, Paloma (2012): Mondrian, De Stijl y la tradición artística holandesa. Madrid: Museo Thyssen-Bornemisza.

Allen, John J. (1996): “La división de la Comedia en Cuadros”. En: En torno al Teatro del Siglo de Oro. Almería: Instituto de Estudios Almerienses, pp. 85-94.

Bardi, P. M. (1973): La obra pictórica completa de Velázquez. Barcelona: Noguer-Rizzoli.

Chastel, André (2015): El cuadro dentro del cuadro. Madrid: Libros de la resistencia.

Cruz Yábar, Juan María (2013): “¿Judit o Ester? El Rembrandt del Museo del Prado”. En: Anales de Historia del Arte, 23, pp. 99-112.

D’Ors, Eugenio (2002): Lo Barroco. Madrid: Alianza.

Gállego, Julián (1978): El cuadro dentro del cuadro. Madrid: Cátedra.

Gállego, Julián (1990): “Catálogo”. En: Velázquez. Madrid: Museo Nacional del Prado, pp. 57-456.

Gudiol, José (1982): Velázquez. 1599-1660. Barcelona: Ediciones Polígrafa.

Harris, Enriqueta (2006): Estudios completos sobre Velázquez. Madrid: Centro de Estudios Europa Hispánica, CEEH.

Jacobs, Michael (2016): Everything is Happening. Journey into a Painting. London: Granta.

Martín González, Juan José (1992): “La habitación en el espacio de Velázquez”. En: Reflexiones sobre Velázquez. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, pp. 71-94.

Morán Turina, Miguel (2006): Estudios sobre Velázquez. Madrid: Akal.

Morán Turina, Miguel (2010): La escalera de las Descalzas Reales de Madrid. Madrid: Universidad Complutense.

Muller, Joseph-Emille (1975): Velázquez. Madrid: Daimon.

Nieto Alcalde, Víctor (2008): “Velázquez, el cuadro oculto y la metáfora del espejo”. En: Espacio, Tiempo y Forma, 20-21, pp. 57-83.

Novero Plaza, Raquel (2007): “La familia de Juan Bautista Martínez del Mazo, yerno de Velázquez. Consideraciones sobre los personajes del cuadro La familia del pintor”. En: Boletín del Seminario de Arte y Arqueología, 72-73, pp. 177-191.

Palomino, Antonio (1796): “El Parnaso Español Pintoresco Laureado”. En: El Museo Pictórico y Escala Óptica. Madrid: Imprenta de Sancha, pp. 347-734.

Portús Pérez, Javier (2013): Velázquez y la familia de Felipe IV (1650-1680). Madrid: Museo Nacional del Prado.

Vergara, Alejandro (ed.) (2019): Velázquez, Rembrandt, Vermeer. Miradas afines. Madrid: Museo Nacional del Prado.

Published

2022-10-22