THE CHURCH OF SANTA MARÍA IN ARCOS DE LA FRONTERA AND THE SACRISTY OF LOS CÁLICES AT THE CATHEDRAL OF SEVILLE: A JOURNEY OF RETURN TO THE WORK OF DIEGO DE RIAÑO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2020.i32.04

Keywords:

Diego de Riaño, Santa María of Arcos, Sacristy of Los Cálices, Late Gothic, Renaissance

Abstract

The Church of Santa María in Arcos de la Frontera is a main landmark in the context of the An- dalusian Late Gothic. The ambitious reform undertaken in the 16th century, greatly conditioned by a primitive 14th century building, to whose clarification we also contribute, was developed between 1519 and 1553 with a major and decisive participation of Diego de Riaño, whose complex professional career gives meaning to this project. Beyond its outstanding formal richness, its authentic spatial conception, barely explored, reveals close connections with the Sacristy of Los Cálices in the Cathedral of Seville as well as with the previous intervention of Juan del Castillo in the Church of the Jerónimos of Belém.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso Ruiz, Begoña (2003): Arquitectura tardogótica en la Corona de Castilla: los Rasines. Santander: Universidad de Cantabria.

Alonso Ruiz, Begoña (2004): “Diego de Riaño y los maestros de la Colegiata de Valladolid”. En: De Arte: revista de historia del arte, 3, pp. 39-54.

Ampliato Briones, Antonio Luis/Rodríguez Estévez, Juan Clemente (2017a): “La obra nueva de Santa María. Crónica de una construcción”. En: Ampliato Briones, Antonio Luis/Rodríguez Estévez, Juan Clemente (coords.): La obra gótica de Santa María de Carmona. Arquitectura y ciudad en la transición a la Edad Moderna. Sevilla: Universidad de Sevilla/Ayuntamiento de Carmona, pp. 173-212.

Ampliato Briones, Antonio Luis/Rodríguez Estévez, Juan Clemente (2017b): “Espacio y lenguaje tardogóticos en los proyectos para Santa María de Carmona”. En: Ampliato Briones, Antonio Luis/Rodríguez Estévez, Juan Clemente (coords.): La obra gótica de Santa María de Carmona. Arquitectura y ciudad en la transición a la Edad Moderna. Sevilla: Universidad de Sevilla/Ayuntamiento de Carmona, pp. 237-273.

Bellido Ahumada, José (1985): La patria de Nebrija (noticia histórica). 3ª ed. aumentada. Sevilla: Gráfica Los Palacios.

Castro, Ana (1992): “La polémica en torno a la planta de salón en la Catedral de Salamanca”. En: Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 75, pp. 389-421.

De las Cuevas, José y Jesús ([1967] 1985): Arcos de la Frontera. Cádiz: Diputación Provincial de Cádiz.

Falcón Márquez, Teodoro (1980): La Catedral de Sevilla (Estudio arquitectónico). Sevilla: Diputación Provincial de Sevilla/Ayuntamiento de Sevilla.

Falcón Márquez, Teodoro (1983): Iglesias de la Sierra de Cádiz (Estudio Documental). Cádiz: Caja de Ahorros y Monte de Piedad.

Falcón Márquez, Teodoro (1995): Iglesias de Santa María y San Pedro. Arcos de la Frontera. Sevilla: Caja San Fernando de Sevilla y Jerez.

García Peña, Carlos (1990): Arquitectura gótica religiosa en la provincia de Cádiz. La diócesis de Jerez. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, tomo I.

Genin, Soraya et al. (2011): “As igrejas-salao portuguesas. A inovaçao de Joao de Castillo”. En: Alonso, Begoña (ed.): La arquitectura tardogótica castellana entre Europa y América. Madrid: Sílex, pp. 543-553.

Gestoso y Pérez, José ([1890] 1984): Sevilla monumental y artística. Sevilla: Monte de Piedad y Caja de Ahorros de Sevilla, tomo II.

Gómez Martínez, Javier (1998): El gótico español de la Edad Moderna. Bóvedas de crucería. Valladolid: Universidad de Valladolid.

Mancheño y Olivares, Miguel ([1922-1923] 2002): Obra selecta de Miguel Mancheño y Olivares. Vol. I. Apuntes para una historia de Arcos de la Frontera. Cádiz: Universidad de Cádiz/Ayuntamiento de Arcos de la Frontera.

Marín Solano, Víctor (1993): Basílica Menor de Santa María de la Asunción. Cádiz: Artes Gráficas Eurograf.

Morales, Alfredo J. (1986): “La arquitectura de la catedral de Sevilla en los siglos XVI, XVII y XVIII”. En: AA.VV.: La catedral de Sevilla. Sevilla: Ediciones Guadalquivir, 173-220.

Morales, Alfredo J. (1993): “Diego de Riaño en Lisboa”. En: Archivo Español de Arte, 264, pp. 404-407.

Morales, Alfredo J. (2011): “Diego de Riaño”. En: Rubio Lapaz, Jesús (coord.): Artistas andaluces y artífices del arte andaluz. El ciclo humanista. Desde el último Gótico al fin del Barroco. Arquitectos II. Sevilla: Publicaciones Comunitarias, vol. XXXVI, pp. 190-225.

Nunes da Silva, Ricardo J. (2018): O paradigma da arquitetura em Portugal na idade moderna. Entre o tardo-gótico e o Renascimento: Joao de Castilho o mestre que amanhece e anoitece na obra. Tesis doctoral. Lisboa: Facultad de Letras de la Universidad de Lisboa.

Polo, Julio (2011): “El modelo hallenkirchen en Castilla”. En: Alonso, Begoña (ed.): Arquitectura tardogótica castellana entre Europa y América. Madrid: Sílex, pp. 281-311.

Rodríguez Estévez, Juan Clemente (2007): “El gótico catedralicio. La influencia de la catedral en el arzobispado de Sevilla”. En: Jiménez Martín, Alfonso (ed.): La piedra postrera. V Centenario de la conclusión de la Catedral de Sevilla. Simposium Internacional sobre la Catedral de Sevilla en el contexto del gótico final (I ponencias). Sevilla: Tvrris Fortissima, pp. 175-257.

Rodríguez Estévez, Juan Clemente (2011): “Martín de Gaínza”. En: Artistas andaluces y artífices del arte andaluz. El ciclo humanista. Desde el último Gótico al fin del Barroco. Arquitectos I. Sevilla: Publicaciones Comunitarias, vol. XXXV, pp. 255-287.

Rodríguez Estévez, Juan Clemente/Ampliato Briones, Antonio Luis (2019): “Diego de Riaño y la Sacristía Mayor de la Catedral de Sevilla: Nuevas consideraciones sobre su autoría”. En: Laboratorio de Arte, 31, pp. 97-112.

Romero Bejarano, Manuel (2014): Maestros y obras de ascendencia portuguesa en el tardogótico de la Baja Andalucía. Tesis Doctoral. Sevilla: Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/xmlui/ handle/11441/69330 (20-2-2018).

Romero Medina, Raúl/Romero Bejarano, Manuel (2018): “Diego de Riaño y la obra de la parroquia de Santiago de Utrera. Notas sobre la influencia portuguesa en la arquitectura bajoandaluza del último gótico”. En: Matèria, 13, pp. 23-34.

Sancho Corbacho, Heliodoro (1931): Arte sevillano de los siglos XVI y XVII. En: Documentos para la historia del Arte en Andalucía. Sevilla: Universidad de Sevilla, vol. III.

Published

2020-10-22