La Audiovisual synthesis through YouTube
Portada N4, V2

Versions

EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))
PDF (Español (España))

Keywords

audiovisual synthesis
communication
didactics
Youtube
video
story síntesis audiovisual
comunicación
didáctica
YouToube
vídeo
relato

How to Cite

Escudero García, S., & Valero Sancho, J. L. (2021). La Audiovisual synthesis through YouTube: Analysis of the use of image, time, written and oral text. IROCAMM - International Review Of Communication And Marketing Mix, 2(4), 60–80. Retrieved from https://revistascientificas.us.es/index.php/IROCAMM/article/view/16874
Received 2021-05-28
Accepted 2021-06-17
Published 2021-07-31

Abstract

This communication presents an analysis of the 7,763 seconds that make up 30 audiovisual syntheses with a maximum duration of ten and a half minutes, published on the YouTube social network between 2009 and 2020. Our methodology has been based on studying how the oral text is used, in conjugation with their images and text written over time to shape the didactic story, in addition to relying on bibliographic references. In the same way, 15 of the audiovisual syntheses analysed are in the Spanish language and another 15 in English, in order to clarify if the communication is carried out in a similar way, even with the change of language. Based on the results obtained, we have observed that there are indications that in all communications there are elements that coincide in their use and frequency. Due to the increase in publications of educational audiovisual communications through Social Media in the recent years, we think that this analysis can help both future researchers and producers of audiovisual synthesis.

EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))
PDF (Español (España))

References

Aguirre, A. et al., (1997). Etnografía. Metodología cualitativa en la investigación sociocultural. México D.F., México: Alfaomega Grupo Editor.

Arias, F. G. (2006). El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica. Caracas: Episteme.

Brumme, J. (2008). La oralidad fingida: descripción y traducción. Teatro, cómic y medios audiovisuales. Madrid, España: Iberoamericana.

Català, J.M. (2005). La imagen compleja. Bellaterra, España: Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions.

Català, J.M. (2019). La puesta en imágenes. Conceptos de dirección cinematográfica. Madrid, España: Shangrila.

Cebrián, M. (1999). Dimensión audiovisual del idioma. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 2, pp.23-37. Recuperado de https://bit.ly/3rObBDy

Clark, R. C. y Mayer, R. E. (2016). e-Learning and the Science of Instruction: Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning. John Wiley & Sons: EE.UU.

Chion, M. (1993). La audiovisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidós.

Eisenstein, S. (2018). La puesta en escena. Narrativa, composición y montaje. Madrid, España: La Pajarita de Papel.

Escudero, S. y Valero, J. L. (2021). Algunos indicios de efectividad de la síntesis audiovisual presentada a través del smartphone. Textual & Visual Media, 14, pp.1-25. Recuperado de: https://bit.ly/3ver5mw

Fernández, F., Martínez, J., (1999): Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Barcelona, España: Paidós.

García Jiménez, J. (2003). Narrativa audiovisual. Madrid, España: Ediciones Cátedra.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (1997). Metodología de la investigación. Naucalpan de Juárez: McGraw Hill Interamericana de México.

Herrero, C., Sánchez-Requena, A. y Escobar, M (2018). Una propuesta triple: análisis fílmico, traducción audiovisual y enseñanza de lenguas extranjeras. Intralinea: Online Translation Journal. 19. ISSN 1827-000X.

Hidalgo Navarrete, J., & Aliaga Zegarra, S. E. (2020). Análisis de las estrategias didácticas para el diseño, selección, producción, utilización y validación de recursos educativos audiovisuales interactivos en una institución educativa. estudio inicial. Revista Electrónica De Investigación Y Docencia (REID), (23), pp.79-98. Doi: https://doi.org/10.17561/10.17561/reid.n23.5

Mayer, R. E. (2020). Multimedia Learning. New York: Cambridge University Press.

Morales, L. A. y Gúzmán, T. (2014). El vídeo como recurso didáctico para reforzar el conocimiento. Memorias del Encuentro Internacional de Educación a Distancia. 3, (3). Recuperado de https://bit.ly/3iDdhMP

Niño, V. M. (2020). Metodología de la investigación. Diseño, ejecución e informe. Bogotá, Colombia: Ediciones de la U.

Núñez, M. I. (2007). Las variables: estructura y función en la hipótesis. Investigación Educativa. 11 (20), pp.163- 179. ISSN 17285852. Recuperado de https://bit.ly/3qkO5xW

Ramírez - Ochoa, M. I. (2016). Posibilidades del uso educativo de YouYube. Ra Ximhai, 6 (12), pp. 537-546. Universidad Autónoma Indígena de México El Fuerte, México. Recuperado de https://bit.ly/39L7WyU

Rojas, S. R. (2018). La influencia de la efectividad en la popularidad de los vídeos didácticos de YouTube (Tesis de maestría). Universidad de Salamanca, España. Recuperado de https://bit.ly/3o2RAag

Sádaba, T. (2001). Origen, aplicación y límites de la “Teoría del encuadre” (Framing) en comunicación. Comunicación y sociedad. XIV (2), pp. 143-175. Recuperado de https://bit.ly/3rDNE1Q

Salinas, J. (2012). I uploaded a @Youtube video: ¿Una nueva perspectiva de la televisión educativa? Edmetic, 1 (1), pp. 8-28. E-ISSN: 2254-0059. Recuperado de https://bit.ly/2Y3j8l3

Statista (2021). Most popular social networks worldwide as of January 2021, ranked by number of active users. Recuperado de https://bit.ly/3qgxH14

Wimmer, R. D. y Dominick, J. R. (2011). Mass Media Research: An Introduction. Cengage Learning: Wadsworth, EE.UU.

Academia Play (productores). (2017). 5 puntos para una Nueva Arquitectura - Le Corbusier [YouTube]. España. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=mnlY4ryJZpw&feature=emb_title

Acciona (productores). (2016). ¿Cómo funciona un aerogenerador? [YouTube]. España. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=kmN9qD8vXbY

Acciona (productores). (2020). Comparte una #RecuperaciónVerdeYA por un planeta mejor [YouTube]. España. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=eIt_LjPXAAo&t=0s

Charitywater (productores). (2011). Water Changes Everything [YouTube]. EE.UU. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=BCHhwxvQqxg&list=PL2No08sHA6fwdtxX6owvnmnIybQpWeYNl&index=12

Clínica Alemana (productores). (2019). Aprendamos los alimentos que necesita nuestro cuerpo y la porción adecuada. Come sano, vive activo [YouTube]. España. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=vm7kQyPNm_s

Clínica Universidad de Navarra (productores). (2016). Antes de venir a Hospitalización de la Clínica Universidad de Navarra [YouTube]. España. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=ByjV1wQVgcY&feature=youtu.be%2F

CuriosaMente (productores). (2017). ¿Por qué no hay eclipses cada mes? [YouTube]. México. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=IEyLRi1kABo&feature=emb_title

Fiveminded (productores). (2016). William Shakespeare Animated Biography [YouTube]. Reino Unido. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=wVF8Q-zZz00

Ggwood07 (productores). (2012). Energy 101: Wind Energy [YouTube]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=5o8mSkrBKvc

HP Support (productores). (2012). Determining How Your HP Printer is Connected to Your Computer [YouTube]. EE.UU.. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=hN_HOZIcPmI

IKEA España (productores). (2017). Instrucciones de montaje de la mesa BJURSTA - IKEA [YouTube]. España. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=KNv5ILvbqxU

inKNOWation (productores). (2012). ¿Te atreves a soñar? [YouTube]. España. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=i07qz_6Mk7g

inKNOWation (productores). (2012). Do you dare to dream? [YouTube]. España. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=HhFxQlDPjaY

Inspire Malibu (productores). (2016). Why Do People Get Addicted to Drugs and Alcohol? [YouTube]. EE.UU.. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=F6UMf1jh79w

Intimind (productores). (2017). 4 ejercicios de mindfulness para tu rutina diaria [YouTube]. España. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=ze5SQPSRKfA

Jared Owen (productor). (2019). What happened to the Hindenburg? [YouTube]. EE.UU.. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=VJy17qZmhjE

Memorias de Pez (productores). (2020). ¿Por qué GIBRALTAR no es ESPAÑOL? Resumen en 9 minutos [YouTube]. España. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=R9Tv39b8WX0

Motorgiga TV (productores). (2009). El ciclo diésel (cuatro tiempos) [YouTube]. España. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=v4XNKDqKVt0

My Doctor - Kaiser Permanente (productores). (2017). How to Create a Healthy Plate [YouTube]. EE.UU.. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=Gmh_xMMJ2Pw

OpenLearn from The Open University (productores). (2013). Bauhaus [YouTube]. Reino Unido. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=ZQa0BajKB4Q

Practicopedia (productores). (2019). Cómo fue la vida de Salvador Dalí [YouTube]. España. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=GZkT65aDMTg

Practicopedia (productores). (2019). Cómo fue la vida de Gandhi [YouTube]. España. Recuperado de

https://www.youtube.com/watch?v=n1K-qRm0dBw&list=ULCvTy6VCsJXc&index=656

Rightcolours (productores). (2012). Global Air Traffic [YouTube]. Alemania. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=OsPlhwA-ick&list=PL2No08sHA6fwdtxX6owvnmnIybQpWeYNl

Simple History (productores). (2016). A Brief Overview of World War II [YouTube]. EE.UU.. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=HUqy-OQvVtI

Trigger Advertising (productores). (2011). What is a brand? [YouTube]. Canadá.

Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=sQLlPC_alT8&list=PL2No08sHA6fwdtxX6owvnmnIybQpWeYNl&index=3

Videos Da Vinci (productores). (2015). Historia del arte [YouTube]. Argentina. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=yfdBwDphLqk

Vox (productores). (2017). Why people get so excited about a total solar eclipse [YouTube]. EE.UU.. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=oNH3akWXaV8

#WhyMaps (productores). (2015). #WHYSYRIA : La crisis de Siria bien contada en 10 minutos y 15 mapas [YouTube]. España. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=LJtUQjJC4a0

#WhyMaps (productores). (2015). #WHYSYRIA : The Syrian Crisis in 10 minutes and 15 maps [YouTube]. España. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=fzl3uZskzI8

World Health Organization (WHO) (productores). (2020). How to wear a fabric mask safely [YouTube]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=9Tv2BVN_WTk

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 IROCAMM - International Review Of Communication And Marketing Mix

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...