ON THE URGENT NEED FOR PHILOSOPHICAL PRACTICES IN MAINSTREAM EDUCATION TODAY
Abstract
This essay is written based in a concern of ours that the dominant forms of teaching and learning in education today seem to be more in line with what Aristotle called techné and poiesis than with phronesis and praxis. The reason for that appears to be the aim-, skills- and competence-oriented approach in education as well as the quest for scientific “evidence based” practice. Using a reflective practice research approach, the authors take their point of departure in two concrete cases drawn from their lives as associate professors and researchers in teacher education. Some core themes are extracted from the cases and reflected upon critically and philosophically. Among those themes are, i.e., “reflecting freely and personally” vs. “adjusting to given frameworks and meeting required standards”. Other themes are “answering correctly and reaching predefined goals with the least effort” as opposed to “exploring possible answers”, “learning for its own sake” and “searching wisdom” on the other.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
1. Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
2. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
3. Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).
- Abstract 193
- PDF (Español (España)) 197