Health and grief in the migratory process

Authors

  • Marta Niño Fuentes

Abstract

The migratory process involves a series of risk factors that give rise to the recurrence of health problems and that are closely related to migratory grief. From the field of Social Education, it is important to stress in this type of shortages and to adapt transversal actions, which correspond to real initiatives of Emotional Education, giving recognition to the profession and leaving the professional encroachment aside. This professional encroachment is revealed when Social Educators are relieved
to professional figures such as: doctors and psychologists. This fact is a challenge that must be worked for the emotional and social well-being of the person who arrives at any type of institution. This research aims to show the deficiencies within
the scope of social intervention with immigrants, as well as to study the true impact that the migratory process has on these people, who can develop real mental health problems. The group selected corresponds to First Reception Phase refugees the
of the Spanish Commission for Refugee Aid (CEAR) (Seville). The sample include a total of 10 persons, 5 professionals who work in the aforementioned institution (CEAR); and 5 users of it. The methodology consists of semi-structured interviews, participant observations during the period of university internship and the development of a documentary analysis according to the research problem. The collection of all the information relevant to our investigation revealed that in the First Phase of the Spanish Commission for Refugee Aid, there are failures when working with Health and Grief in the Migratory Process

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta Niño Fuentes

Mi nombre es Marta Niño Fuentes y soy graduada en Trabajo Social y Educación Social por la Universidad Pablo de Olavide (Sevilla). Tengo especial interés por el colectivo de personas migrantes y mi experiencia se remonta a este mismo colectivo.

References

Achotegi, J. (2002). “La depresión en los inmigrantes”, en: Una perspectiva transcultural. Barcelona, Editorial Mayo.

Achotegi, J. (2005). “La crisis como factor agravante del síndrome de Ulises (síndrome del duelo migratorio extremo.” Conferencia Foro Social Mundial de las Migraciones, Madrid, España.

Achotegi, J. (2006). “Estrés límite y salud mental: el síndrome del inmigrante con estrés crónico y múltiple (Síndrome de Ulises)”. Revista Norte de salud mental de la Sociedad Española de Neuropsiquiatría. Volumen V, Nº 21. Pp. 39-53.

Boixareu, R. M (2008): “De la antropología filosófica a la antropología de la salud”. Barcelona. Herder. 1ª Edición. Pp. 205-213. Centro de Investigaciones Sociológicas 2008.

Collazos, F., Qureshi, A., Antonín. M. y Tomás-Sábado, J. (2008) “Estrés aculturativo y salud mental en la población inmigrante” Programa de Psiquiatría Transcultural. Papeles del Psicólogo Vol. 29(3), pp. 307-315, Barcelona.

Denzin, N.K. (1970): Sociological Methods: a Source Book. Aldine Publishing Company. Chicago.

Engel, G.L (1980): “The clinical application of the biopsychosocial model”. Am J Psychiatry. (137): 535–544.

Fuertes, C., Martín, M. A. (2006). “El inmigrante en la consulta de atención primaria”. Navarra Vol. 29, Suplemento 1 9 (p.9-19). Recuperado el día 23 de noviembre de 2018: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1137-66272006000200002,

García, A. C. (1993). Análisis documental: el análisis formal. Revista general de información y documentación, 3(1), 11.

Hernández, F. (2007). Los efectos psicológicos de la migración – entrevista con el psicólogo. Recuperado el día 11 de noviembre del 2018 de: http://www.infocop.es/view_article.asp?id=1557,

López, A. (2006). “La mitad de los inmigrantes sufre depresión o ansiedad a los dos años de su llegada.” Periódico 20 minutos. Recuperado el día 25 de noviembre de 2018 de: http://www.20minutos.es/noticia/173263/0/inmigrantes/ansiedad/depresion/#xtor= AD-15&xts=467263, acceso el 25 de mayo de 2015.

Martínez.R., A. (2007). La observación y el diario de campo en la definición de un tema de investigación. Perfiles Libertadores. Institución Universitaria Los Libertadores, pg.74-80.

Monje, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Neiva: universidad surcolombiana, 113.

Ochoa Mangado, E., Vicente Muelas, N., Lozano Suárez, M. (2005). Síndromes depresivos en la población inmigrante. Rev. Clin. Esp; 205:116-8 - Vol. 205 Num.3 DOI: 10.1157/13072968

Organización Mundial de la Salud (OMS). Concepto de salud. Recuperado el 5 de octubre de 2018 de: https://www.who.int/es

Sánchez Márquez, H. y López Miguel, M. J. (2008). “Ansiedad y modos de aculturación en la población inmigrante”.Revistacuatrimestraldepsicología, Vol. 26, número 3, pp.399-410. Universidadde Sevilla.

Sierra Bravo, R. (1984). Ciencias Sociales, Epistemología, Lógica metodología, Madrid: Paraninfo.

Vega Pascual, M. J. (1996). Fases de la intervención social con refugiados. Alternativas.Cuadernos de Trabajo Social. N. 4 pp. 155-181.

Published

2020-11-29

How to Cite

Niño Fuentes, M. (2020). Health and grief in the migratory process. ESAMEC. Education Journal. Health, Environment and Citizenship, (1), 47–55. Retrieved from https://revistascientificas.us.es/index.php/ESAMEC/article/view/11739
Views
  • Abstract 708
  • Salud y duelo en el proceso migratorio (Español (España)) 873