POETIC LANGUAGE AS A DEFENSIVE WEAPON: WOMEN AS GOODS IN THE WORK OF ARÍSTIDES VARGAS
DOI:
https://doi.org/10.12795/RICL.2014.i15.04Keywords:
Arístides Vargas, teatro, Ecuador, MalayerbaAbstract
Aristides Vargas's play The Girl with Used Books, from the group cultural Malayerba (Ecuador), draws the space of oppression in which a girl sold by her father to a military man. The intimidation of her husband / buyer annuls the Girl and subjects her to a castrating space where menstruation will be the entry key to violence on her body. Only poetry will achieve the salvation of this commodity woman.Downloads
References
Falconí, D., “Pablo Palacio: la violencia corporal sobre las identidades imposibles en la zona de los Andes” [artículo en línea], 452ºF. Revista electrónica de teoría de la literatura y literatura comparada, 6, 39-56, (2012) [Fecha de consulta: 01/12/14],
http://www.452f.com/pdf/numero06/06_452f-mono-diego-falconi-orgnl.pdf
León Escribano, C., Pensamiento iberoamericano, Nº. 2, 2008 (Ejemplar dedicado a: (In) Seguridad y violencia en América Latina: un reto para la democracia), pp. 71-91.
Vargas, A., Teatro Ausente: Cuatro obras de Arístides Vargas, BPR Publishers, 2006.
Vargas, A., Teatro en las fronteras, La Habana, Fondo Editorial Casa de las Américas-Casa de la Cultura Ecuatoriana, 2014.
Veneziale, L. J., Indagaciones poéticas en la dramaturgia de Arístides Vargas: lo dual como eje estético, 2014, Tesis de Grado de la Universidad de Río Negro. Escuela de Humanidades: Licenciatura en Arte Dramático (San Carlos de Bariloche, Argentina).
Videla, Enmanuel, “Entrevista a Arístides Vargas”, Agencia Universitaria de noticias y opinión de la Universidad Nacional de Lomas de Zamora, 07/08/2012 [Fecha de consulta: 12/10/2014],
http://auno.org.ar/article/aristides-vargas-uno-de-los-principios-del-teatro-/