BETWEEN POETIC REASON AND THINKING WITH DE BODY
A READING OF CHAMANES ELÉCTRICOS EN LA FIESTA DEL SOL
DOI:
https://doi.org/10.12795/RICL2025.i28.13Keywords:
Mónica Ojeda, shamans, different knowledges, poetic reason..Abstract
This article approaches the novel Chamanes eléctricos en la fiesta del sol [Electric Shamans in the Sun Celebrations] (2024) written by Mónica Ojeda. In the universe here contained, hybridization is the cornerstone of a world in which life and death, music and silence, fear and celebration interweave and penetrate bodies both to re-signify and to relocate them in a hostile environment. Three analysis elements are employed in approaching this text: firstly, the combined corporeal and emotional experience of music as a way of resistance to the objectification of the abused bodies, and as a way to give meaning to the existence of self; secondly, the emotional experience related to the creation of sound which, based on the traces of an extinct past, has the two-fold ability of making life a present experience and of repelling death. Thirdly, the recurrence of metamorphoses and transformations that blur the lines between the animal body and the human body. These metamorphoses also empower the feminine body to show that normalcy is but a mere construction among many others. This latter view, supported by the aboriginal Andean tradition, discredits the soleness of the epistemology of modern rationale.
Downloads
Metrics
References
CHÁVEZ SALGUERO, Erick (mayo, 2016). “El exiliado como “equivocación” en la historia”. En II Encuentro Internacional: Ciudad, Memoria y Espacio Político en Iberoamérica. Universidad de Playa Ancha, Valparaíso, Chile.
ANDRÉS, Ramón. (2008). El mundo en el oído. El nacimiento de la música en la cultura. Barcelona: Acantilado.
FERRÚS, Beatriz (2011). “De ‘género’ dudoso: sobre la narrativa de Marosa di Giorgio”. En Helena Usandizaga (ed.), Mitologías hoy. Revista de pensamiento, crítica y estudios literarios latinoamericanos (pp. 50-59). Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.
FIRENZE, Antonino (2016). “El cuerpo en la filosofía de Melreau-Ponti”. Daimon. Revista Internacional de Filosofía, (5), pp. 99-108. Recuperado de http://dx.doi.org/10.6018/daimon/270031 [Fecha de consulta: 11/junio/2024].
GONZÁLEZ DI PIERRO, Eduardo (1998). “El Exilio y el Transtierro: Visión filosófica de la expatriación en María Zambrano y José Gaos”. En Carmen Revilla (ed.), Claves de la Razón Poética María Zambrano: un pensamiento en el orden del tiempo (pp. 48-61). Madrid: Trotta.
LEMEBEL, Pedro (2018). “El abismo iletrado de unos sonidos”. Nomadías, (3), pp. 166- 167. Recuperado de https://nomadias.uchile.cl/index.php/NO/article/view/51386 [Fecha de consulta: 16/junio/2024].
OJEDA, Mónica (2024). Chamanes eléctricos en la fiesta del sol. Barcelona: Random House.
RIVERA, Leonarda (13 de febrero de 2014). “María Zambrano y la Generación del Toro”. Recuperado de https://circulodepoesia.com/2014/02/maria-zambrano-y-la-generacion-del-toro/ [Fecha de consulta: 10/05/2024].
SÁNCHEZ-GEY VENEGAS, Juana (2009). “El saber de la experiencia: metafísica y método en María Zambrano”. V Congreso Internacional sobre la vida y obra de María Zambrano. Vol. 2, pp: 189-197. Recuperado de https://ahf-filosofia.es/wp-content/uploads/Sanchez-GeyJ-MetafisicaMZ.pdf [Fecha de consulta: 14/14/2024].
ZAMBRANO, MARÍA (2009). “El saber de experiencia (Notas inconexas)”. En Mercedes Gómez Blesa (ed.), Las palabras del regreso (pp. 68-73). Madrid: Cátedra.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Accepted 2024-11-25
Published 2025-01-31
- Abstract 41
- PDF (Español (España)) 30