Abstract
The article analyzes the representation of ETA terrorism in the television series Patria (2020), La línea invisible (2020), and La frontera (2025). Through a mixed analysis based on Noël Carroll’s erotetic model (2010, 2019), it explores how these productions combine real events with fiction to construct emotionally impactful and socially relevant narratives. The series offer different perspectives on the Basque conflict, alternating between victims and perpetrators, and show the individual and collective consequences of ETA violence. Additionally, the role of these fictions as tools to preserve historical memory and encourage critical reflection is highlighted, especially among generations with limited knowledge about ETA. The study concludes that these narratives actively participate in the “battle of the narrative” by proposing diverse interpretations of recent history. Thus, Patria (2020), La línea invisible (2020), and La frontera (2025) consolidate their role in mass culture as catalysts for collective memory and social debate, contributing to the plural construction of history and identity surrounding the Basque conflict.
References
Alcázar, A. C. (2020). Testigo de cargo La historia de ETA y sus víctimas en televisión.
Alonso Rey, M.D. (2025). La cicatriz en la ficción sobre el terrorismo etarra. Philologica canariensia, 31, 43-57. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=10209710
Alonso, M. (2016). Un repudio que se hace esperar. El terrorismo de ETA y la verdad de la víctima. En J. A. Zamora, R. Mate y J. Maiso (eds.), Las víctimas como precio necesario (pp. 115-130). Trotta.
Aramburu, F. (2016). Patria. Tusquets.
Carroll, N. (2010). Narrative closure. In N. Carroll (Ed.), Art in three dimensions (pp. 355–372). Oxford University Press
Carroll, N. (2019). Movies, narration and the emotions. In C. Rawls, D. Neiva, & S. S. Gouveia (Eds.), Philosophy and film (pp. 209–221). Routledge.
Cuadra García, I. (2023). La representación de los daños psicológicos de las víctimas de ETA en Patria de Fernando Aramburu. Monteagudo: revista de literatura española, hispanoamericana y teoría de la literatura, 28, 307-321. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8937543
De Pablo, S. (2017). Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea, 16, 239-289.
Donstrup, M. (2020). Tensiones televisivas: el falso-documental como herramienta ideológica. Zer. Revista de estudios de comunicación, 25 (49), 171-187. https://doi.org/10.1387/zer.21660
Fernández Soldevilla, G., y López Romo, R. (2019). Retos del relato. El Centro Memorial de las Víctimas del Terrorismo. Studia Histórica. Historia Contemporánea, 37, 55-77. https://doi.org/10.14201/shhcont3720195577
García Martínez, A.N. (2007). La traición de las imágenes: mecanismos y estrategias retóricas de la falsificación audiovisual, ZER-Revista de Estudios de Comunicación, 12(22), 301-322
Halbwachs 2004: M. Halbwachs, La memoria colectiva (I. Sancho Arroyo, trad.), Prensas Universitarias de Zaragoza (Zaragoza, 2004) (obra original publicada en 1968).
Interacciones entre lo nacional y lo corpóreo. El caso de Arantxa en la serie Patria. Autores: Ana Quiroga Álvarez. Localización: Miguel Hernández Communication Journal, ISSN-e 1989-8681, Nº. 12, 2021, págs. 311-331 DOI: 10.21134/mhjournal.v12i.1327
Jiménez Ramos, M. (2023). El tiempo del testimonio : las víctimas y el relato de ETA. Comares.
Jiménez Ramos, M., Castrillo, P. Y Labiano, R. (2021). Una “memoria emocional” del terrorismo de ETA: representación de las víctimas en La línea invisible y Patria. Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política, Humanidades y Relaciones Internacionales, 24(50), 37-59. https://dx.doi.org/10.12795/araucaria.2022.i50.02
Jiménez-Varea, J., y Pineda, A. (2022). Crime, Hooded crusaders, and (private) justice: Arrow and the exoneration of vigilantism in contemporary popular media. Comunicação e Sociedade, 42, 133-156. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9266438
Kunz, M. (2009). Palabras contra bombas: respuestas literarias a los atentados del 11-M. Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo, 85, 407-431. https://doi.org/10.55422/bbmp.746
Martínez Álvarez, J. (2017). Relatos del sufrimiento: el reconocimiento de las víctimas en las películas sobre el terrorismo. Cuadernos del Centro Memorial de las Víctimas del Terrorismo, 4, 98-119. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6152024
Martínez Arrizabalaga, M.V. (2019). Patria: ¿Desde un pasado dividido a un futuro compartido? El relato después de la violencia según Fernando Aramburu. Olivar: revista de literatura y cultura españolas, 19(30) https://doi.org/10.24215/18524478e062
Mota Zurdo, D. (2020). ETA, Presunto culpable. El tratamiento del terrorismo vasco y sus víctimas en una serie de ficción. Historia Actual Online, 52 (2), 157-170.
Mota Zurdo, D., Cañas Díez, S. y Moreno Bibiloni, I. (2022). Una memoria audiovisual. La historia de ETA y sus víctimas ante la pantalla (2018-2022). Filmhistoria online, 32(2), 133-161. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8789253
Nye, J.S. (2004). Soft power: the means to success in world politics. New York: Public Affairs.
O’Leary 2011: A. O’Leary, Tragedia all’italiana. Italian Cinema and Italian Terrorisms 1970– 2010 (Oxford, 2011).
Rojo, M. (2013). El terrorismo en el cine. Revista Aequitas, 3, 253-304. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4398866
Rueda Laffond, José Carlos; Chicharro Merayo, Ma. del Mar. La representación cinematográfica: una aproximación al análisis sociohistórico. Ámbitos, núm. 12, 1er y 2do semestres, 2004, pp. 427-450
Rueda Laffond, José Carlos; Guerra Gómez, Amparo. Televisión y nostalgia. The Wonder Years y Cuéntame cómo pasó. Revista Latina de Comunicación Social, vol. 12, núm. 64, 2009, pp. 396-409
Vázquez Liñán, M. y Leetoy, S. (2016). Memoria histórica y propaganda. Una aproximación teórica al estudio comunicacional de la memoria. Comunicación y sociedad, 26, 71-94.
Zulaika, Joseba (2007). Polvo de ETA. Irún: Alberdania Astiro.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 santiago fernández escamilla
