Drug addicts women in Spanish TV series from 2020 to 2022
Imagen de portada
PDF (Español (España))

Keywords

Spanish TV series
female representation
women
drugs
alcoholism

How to Cite

Pacheco Jiménez, L., & Otero Escudero, S. (2025). Drug addicts women in Spanish TV series from 2020 to 2022. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 23(2). https://doi.org/10.12795/Comunicacion.2025.v23.i02.04

Abstract

The representation of women in Spanish audiovisual media, especially in the cinematic sphere, tends to be stereotypical. While television series often lead the way, female characters are frequently still associated with issues such as motherhood. The COVID-19 pandemic, isolation, and the hardships endured, brought about an increase in alcohol and drug consumption, both legal substances like psychotropic medications, and illicit ones like marijuana or cocaine. Therefore, this article aims to ascertain whether, in the immediate years following, from 2020 to 2022, the representation of women with drug dependencies tends towards stereotyping like many other female representations, or if, on the contrary, the unprecedented nature of the situation leads to more diverse references. With a qualitative analysis methodology conducted through the development of an analysis sheet and the software programs Atlas.ti and Excel, applied to the 29 selected series, the study demonstrates that the represented women still tend towards stereotyping, especially concerning motherhood and as victims of sexual violence, although some nuances are presented for consideration.

https://doi.org/10.12795/Comunicacion.2025.v23.i02.04
PDF (Español (España))

References

Bermejo, David (cr.). (2022). Entrevías [serie de televisión]. Telecinco.

Buscarini, Juan Pablo (cr.) (2023). El grito de las mariposas [serie de televisión]. Disney Media Distribution, Star+.

Caballero, Alberto, Caballero, Laura, Deorador, Daniel y Álvarez de Sotomayor, Araceli. (cr.) (2022-). Machos alfa [serie de televisión]. Netflix.

Calparsoro, Daniel (dir.) (2005). Ausentes [película]. Star Line TV Productions, Estudios Picasso.

Calvo, Javier y Ambrossi, Javier (cr.) (2020). Veneno [serie de televisión]. Atresplayer Premium.

Cantos, R., Altell, G., Tudela, M., Martínez Redondo, P., González Nieto, I. y Rivero, V. (2016). Hombres, mujeres y drogodependencias: explicación social de las diferencias de género en el consumo problemático de drogas. Fundación Atenea.

Caro, Manolo (cr.) (2022-2023). Sagrada familia [serie de televisión]. Netflix.

Casal, J., Gockel, C., Lohner, P. y Quintas, M. (productores/as ejecutivos/as) (2021). 3 Caminos [serie de televisión]. Amazon Prime Video.

Casetti, F., y Di Chio, F. (2007). Cómo analizar un film. Barcelona, Paidós Comunicación 172 Cine.

Cister, Josep (cr.) (2021-2022). Dos vidas [serie de televisión]. RTVE.

Cobeaga, Borja (cr.) (2022). No me gusta conducir [serie de televisión]. TNT

Coira, Pepe y Araújo, Fran (creadores) (2022-). Rapa [serie de televisión]. Movistar+.

De Lauretis, Teresa (1987). The Technology of Gender. En T. De Lauretis (Ed.), Technologies of Gender. Essays on Theory, Film, and Fiction (pp. 1-30). Bloomington, Indiana University Press.

De Pablos Pons, J. (2008). Algunas reflexiones sobre las tecnologías digitales y su impacto social y educativo (Some reflections on digital technologies and their social and educational impact). Quaderns digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, 51.

Diagonal TV (cr.) (2022). La novia gitana [serie de televisión]. Atresmedia.

Dolera, Leticia (cr.) (2019-2021). Vida perfecta [serie de televisión]. Movistar+

Écija, Daniel (cr.) (2023). Cristo y Rey [serie de televisión]. Atresmedia.

Écija, Daniel, Pina, Álex, Escobar, Iván y Martínez, Esther (cr.) (2020). Vis a vis: el oasis (Locked Up: The Oasis) [serie de televisión]. Fox, Movistar+.

Esmail, Sam (cr.) (2015-2019). Mr. Robot [serie de televisión]. USA Network.

Faerna, Nacho (creador) (2022). Bosé [serie de televisión]. Paramount+, SkyShowtime.

Fernández-Valdés, Teresa, Neira, Gema R. y Sotelo, Diego (cr.). (2023). Nacho [serie de televisión]. Atresplayer Premium.

Fernández, Verónica (cr.) (2022). Intimidad [serie de televisión]. Netflix.

Freixas, Pau (cr.) (2022-). Todos mienten [serie de televisión]. Movistar+.

Gabilondo, Aitor y Barbero, Joan (cr.) (2020-). Madres, amor y vida [serie de televisión]. Amazon Prime Video.

Garrido, Cristóbal y Valor, Adolfo (cr.) (2022-2023). Días mejores [serie de televisión]. Amazon Prime Video.

Gil, Fátima. (2011). Españolas en un país de ficción. La mujer en el cine franquista (1939-1963). Sevilla, Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.

Guarinos, Virginia (2008). Mujer y cine, Los medios de comunicación con mirada de género, Trinidad Núñez Domínguez y Felicidad Loscertales (eds.), Sevilla, Instituto Andaluz de la Mujer: 103-120.

Guarinos, Virginia (2023). Representación del envejecimiento en las series dirigidas por cineastas españoles, El envejecimiento en las series de ficción, Virginia Guarinos (ed.) Valencia, Tirant Humanidades: 37-68.

Hernández-Carrillo, Cristina (2023). “Análisis diacrónico de la adolescencia en las ficciones televisivas españolas ambientadas en las aulas (1998-2018)”, Doxa.comunicación, 37: 291-312. https://doi.org/10.31921/doxacom.n37a1882

Ibáñez, Chicho (cr.) (2021-2022). Historias para no dormir [serie de televisión]. Amazon Prime.

Ingeslby, Brad (cr.) (2021). Mare of Easttown [serie de televisión]. HBO.

Levinson, Sam (cr.) (2019-). Euphoria [serie de televisión]. HBO.

Llort, Antoni, Ferrando, Sara, Borrás, Tre y Purroy, Imma (2013). “El doble estigma de la mujer consumidora de drogas: estudio cualitativo sobre un grupo de auto apoyo de mujeres con problemas de abuso de sustancias”. Alternativas: Cuadernos de trabajo social, 20: 9-22. http://dx.doi.org/10.14198/ALTERN2013.20.01

López, Carlos (cr.) (2022). Santo [serie de televisión]. Netflix.

Martín, Carlos y Rubio, Ignasi (cr.) (2021). Alba [serie de televisión]. Atresmedia TV.

Montero, Carlos (cr.) (2020). El desorden que dejas [serie de televisión]. Netflix.

Montero, Carlos y Madrona, Darío (cr.) (2018–). Élite [serie de televisión]. Netflix.

Morais, Xosé, Sierra, Víctor y Guntín, Alberto (cr.) (2020). Néboa [serie de televisión]. RTVE.

Novallas, Curro (cr.) (2020). Mentiras [serie de televisión]. Atresmedia.

Noxon, Martin (cr.) (2018). Sharp Objects [serie de televisión]. HBO.

Oristrell, Joaquín (cr.) (2020-). HIT [serie de televisión]. RTVE.

Pacheco-Jiménez, Laura (2022). Cuestión de género: mujeres y thrillers en el cine español. ReaDuck Ediciones.

Pina, Álex y Martínez, Esther (cr.) (2021-2023). Sky Rojo [serie de televisión]. Netflix.

Prieto, Berta, Barenys, Belén y Blanca, Miguel Ángel (cr.) (2022). Autodefensa. Filmin.

Ramras, Raquel, Davidson, Hugh y Dorf, Larry (cr.) (2022). The Woman in the house Across the Street from the Girl in the Window [serie de televisión]. Netflix.

Romo, Nuria y Gil, Eugenia (2006). “Género y uso de drogas. De la ilegalidad a la legalidad para enfrentar el malestar”. Trastornos Adictivos, 8(4): 243-250.

Ruiz-Olivares, Rosario y Chulkova, Mina (2016). Intervención psicológica en mujeres drogodependientes: una revisión teórica. Clínica y Salud, 27(1), 1-6. https://doi.org/10.1016/j.clysa.2016.01.001

Rujas, Ana, Costafreda, Claudia, Ambrossi, Javier y Calvo, Javier (cr.) (2021). Cardo [serie de televisión]. Atresplayer Premium, SBS on Demand.

Sánchez Pardo, Lorenzo (2008). “Género y drogas. Guía informativa”. Junta de Galicia, Servizo Galego de Saúde, 25/06/2024. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=514033

Santiago, Roberto (cr.) (2021). Ana Tramel. El juego [serie de televisión]. RTVE.

Schreier, Margrit (2012). Qualitative Content Analysis in Practice. Los Ángeles, Sage.

Shore, David (cr.) (2004-2012). House [serie de televisión]. FOX

Soler, Borja y Martín, Roberto (cr.) (2022). La Ruta [serie de televisión]. Atresplayer Premium.

Ugarte, Javier, Guerricaechevarría, Jorge y Amezcua, Patxi (cr.) (2020-) Desaparecidos [serie de televisión]. Amazon Prime Video.

UNODC (2022). “World Drug Report 2022”. Naciones Unidas, 27/06/2024. /ttps://www.unodc.org/unodc/en/data-and-analysis/world-drug-report-2022.html

UNODC (2023). “World Drug Report 2023”. Naciones Unidas, 27/06/2024 https://www.unodc.org/res/WDR-2023/WDR23_Exsum_fin_SP.pdf

Zecchi, Barbara (2013). Gynocine. Teoría de género, filmología y praxis cinematográfica. Zaragoza, Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Yörenç, Ece (cr.) (2022). Si lo hubiera sabido [serie de televisión]. Netflix.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Laura Pacheco Jiménez, Sofia Otero Escudero

Downloads

Download data is not yet available.