Abstract
Verdi wanted to do something new, different, united and with an extreme dramatic briefness, with his Macbeth; and he succeeded in some way. The composer established for this experimental drama a combination between singing, recitation and gesture. It was the achievement of a brand new ideal: “the scenic word.”
References
MARÍA, Joan (s.d.): “Macbeth. Primer contacto entro dos genios” en [Consulta: 28 mayo 2007].
MARTINEZ ARTOLA, Miguel Ángel (2001): “Giuseppe Verdi, La Revolución”, en Historia 16, ed. Historia Viva S.L, nº 297, pp.12-29.
PELÁEZ MALAGÓN, José Enrique (2002): “Análisis de Macbeth de Verdi” en Revista de la música culta Filomusica. Revista mensual de publicación en Internet, < http://www.filomusica.com/filo24/mcbeth.html> nº 24.
RADIOBEETHOVEN “Macbeth (Verdi)” en http://www.beethovenfm.cl/index.php?option= com_content&task=view&id=113&Itemid=45 [Consulta: 28 mayo 2007]
REVERTER, Arturo y FORTALEZA, Carlos (2004): “Macbeth sangre en el Real. Gerardo Vera y López Cobos al frente del montaje de la ópera de Verdi” en El Cultural. Prensa Europea del Siglo XXI, S.A., ed. El Cultural Electrónico, S.L, distribuido en su edición papel por el diario El Mundo. <http://www.elcultural.es/Historico_articulo.asp?c=10565> [Consulta: 28 mayo 2007].
SERRERA, Ramón María (2001): “Shakespeare y Verdi. (A propósito de Macbeth)” en Macbeth: melodrama en cuatro actos de Giuseppe Verdi (1813-1901) / sobre libreto de Francesco Maria Piave (1810-1876), basado en la tragedia homónima de William Shakespeare (1564-1616), Sevilla, Teatro de la Maestranza, D.L., pp.11-27.
TARÍN, Carlos (2001): “Macbeth, entre el poder y la soledad” en Macbeth: melodrama en cuatro actos de Giuseppe Verdi (1813-1901) / sobre libreto de Francesco Maria Piave (1810-1876), basado en la tragedia homónima de William Shakespeare (1564-1616), Sevilla, Teatro de la Maestranza, D.L, pp.29-45.
VERDI, Giuseppe (2001): Macbeth [Video y libretos], Barcelona, Salvat, Warner Vision International, 151 min. Interpretación: Renato Bruson, Mara Zampieri, James Morris, Denis O'Neill; Coro y Orquesta de Deutsche Oper Berlin; director de orquesta, Giuseppe Sinopoli; director de escena, Luca Ronconi.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2007 Fátima de los Santos Romero