Abstract
The aim of this paper is to present an overview of the Novo Cinema Galego, a movement which has emerged in Galicia in recent years. Heir to the new film movements of the sixties or the Free Cinema, it brings together a number of creators from outside the industry who have managed to obtain international praise unparalleled in the history of the Galician audiovisual sector. From the analysis of the context in which it has emerged we define its main features and the distinctive traits that the authors who belong to this film movement share in common.
References
ECO, Umberto (2010): “Apocalípticos e integrados”. Barcelona, DEBOLSILLO.
CERDÁN, Josetxo y TORREIRO, Casimiro (2007): “Al otro lado de la ficción: Trece documentalistas españoles contemporáneos”. 1ª Edición Revisada, Madrid, CÁTEDRA.
CERDÁN, Josetxo (2007): “después de lo real”, en Archivos de la Filmoteca, Nº 57- 58, vol. 1-2.
GONZÁLEZ, Xurxo y GONZÁLEZ, Manolo (2008). “Xeiras polo real” Santiago de Compostela, CGAC.
LABAYEN, Fernando y MALLOL, María (2011): “Existimos luego periféricos”, Atlas ilustrado de la periferia, A Coruña. Disponible en internet el (20/11/2011): http://www.s8cinema.com/portal/en/2011/04/03/atlas-ilustrado-de-laperiferia-vol-3
LAXE, Oliver (2008): “Non hai escusas para non facer filmes”, en Axencia Audiovisual Galega, Santiago de Compostela. Disponible en internet (15/12/2011):http://www.axenciaaudiovisualgalega.org/public/index.php?seccion=oficinaproduccion/ficha_noticia.php&id_noticia=1997&id_fase=
NEYRAT, Cyril (2009): “Sin etiquetas” en Cahiers du Cinema España, vol 19, Madrid, p.45
PAGÁN, Alberte (2008): "Ficar fóra da industria dáme unha independencia total como cineasta" en Vieiros, Santiago de Compostela. Disponible en internet (25/01/2012): http://www.vieiros.com/nova/70770/ficar-fora-da-industriadame-unha-independencia-total-como-cineasta
RANCIÈRE, Jacques (2002): “La division de lo sensible. Estética y política” 1ª Edición Revisada, Salamanca, CONSORCIO DE SALAMANCA.
TARKOVSKI, Andrei (2006): “esculpir en el tiempo”. Madrid, RIALP.
WEINRICHTER, Antonio (1998): “Subjetividad Impostura Apropiación. En la zona donde el documental pierde su honesto nombre”, en Archivos de la Filmoteca, nº30.
YOUNGBLOOD, Gene (1986): “Since Cinema Expanded: Interview with Gene Youngblood”, en Millenium, vol. 16/17/18.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2012 Isabel Martínez Martínez, María Gallego Reguera