Abstract
The fictional content targeting young people have found the web an advantageous platform for development and democratization. This communication phenomenon has produced new formats such as webnovela, the collective production or fanfiction, that beyond the screen change hint at the emergence of new narrative formulas, typical of the logic of interactive and collaborative Internet. This article discusses the characteristics of this new form of discourse, their relationship with the television series and explores what will be its dominant features in the future scenario of full digital convergence.
References
Aguado, G.: (2007): Retos de la televisión en Europa: Viabilidad y tendencias de mercado DOCUMENTO DE TRABAJO NEBRIJA 2005/007
http://www.nebrija.com/jeanmonnet/pdf/aguado-guadalupe.pdf
Barlovento S.A. (2011) Barómetro de TV 5 Oleada junio 2011 http://www.barloventocomunicacion.es/files_notas_prensa/BAROMETRO_TV_5a_OLEADA.pdf consultado el 05/10/2010
Diego-González, P. y Herrero- Subías, M (2010): Desarrollo de series online producidas por el usuario final: el caso del videoblog de ficción. Palabra Clave, Vol. 13, nº 2. Universidad de la Sabana, Colombia.
EGM Oleada Marzo 2011 http://www.aimc.es//-Datos-EGM-Resumen-General-.html. Consultado el 05/10/2010
Ferrer, Josep Ramon (2010): La convergencia tecnológica: un estado de la cuestión,en CAC http://www.cac.cat/pfw_files/cma/recerca/quaderns_cac/Q31-32_ES.pdf
Franquet, R.; Ribes, X. (2010): "Los servicios interactivos. Una asignatura pendiente de la migración digital", en Telos, 84, Madrid: Fundación Telefónica.
Galán E. y Del Pino, C. (2010): Jóvenes, ficción televisiva y nuevas tecnologías, Área abierta, nº 25, Universidad Complutense de Madrid
Hernández García, P: (2011) Las webseries, Trabajo final del Máster de Investigación en Periodismo y Comunicación, Universidad Autónoma de Barcelona
Herrero-Subías, M. (2010): Impacto económico de la digitalización y la convergencia en el sector audiovisual en España, Quaderns del CAC, nº 34, vol. XIII, p. 61 – 67
Jenkins, H. (2009): Confronting the challenges of participatory culture, MacArthur
Ibáñez, J. L.; Fernández Peña, E. (1998): Televisión digital y programación: de la televisión de siempre a la televisión de pago y multicanal, en Ámbitos, Sevilla: Universidad de Sevilla
Kerckhove, D. (1999): La Piel de la cultura: investigando la nueva realidad electrónica, Barcelona: Gedisa
Levy, P. (1999); ¿Qué es lo virtual?, Barcelona [etc.]: Paidós
López Vidales, T.; González Aldea, P. & Medina de la Viña, Elena (2011): Jóvenes y televisión en 2010: Un cambio de hábitos en Zer Vol. 16 - Núm. 30
Morales Morante, Luis Fernando (2011): "Entre la TDT y el ordenador: nuevas tendencias tecnológicas, empresariales y de consumo alrededor de la ficción audiovisual en España". Revista de Comunicación Vivat Academia, nº 114, Marzo 2011. Madrid. Universidad Complutense, consultado el 07/10/2011 http://www.ucm.es/info/vivataca/numeros/n114/DATOSS.htm
Simelio, N. (2010): La representación de las relaciones sociales en las series de ficción digitales creadas específicamente para Internet. La televisión como contribución a la alfabetización digital, Congreso de Comunicación y Educación, Universidad de Sevilla.
Stallman, R. (2004): Software libre para una sociedad libre Traficantes de sueños, Madrid.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2012 Fernando Morales Morante, Paula Hernández