Macbeth: when literature is transformed into advertising
PDF (Español (España))

Keywords

Arte
Literatura
Macbeth
publicidad
Shakespeare Advertising
Art
literature
Macbeth
Shakespeare

How to Cite

Jiménez Marín, G. (2022). Macbeth: when literature is transformed into advertising. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(5), 275–286. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2007.v01.i05.09
Views
  • Abstract 153
  • PDF (Español (España)) 53

Abstract

Literature has influenced in numerous occasions in the world of advertising. In this way, the writings of authors like Cervantes, Garcia Lorca or, more recently, Cortazar, have helped to sell products of all nature: vehicles, tobacco, jeans or telephone mobiles. In the same way, it is necessary to indicate that Shakespeare has not been back. The dream of one night of summer, Romeo and Julieta, Hamlet… have gived their texts, scenes or personages with an eminently commercial aim. And, in this sense, the Macbeth work, history on the treason and the ambition, have given name of mark to some products, have helped to form the advertising of others and it has even served like argument to create new products, as the case of Macbeth radio.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2007.v01.i05.09
PDF (Español (España))

References

AA.VV. (2000): Historia Universal del Arte, Madrid, Espasa Calpe.

AGENCIAS (2006): “Saber tomar decisiones”, El País, 8 de octubre, p. 69.

ALBELDA J. y SABORIT, J. (1997): La construcción de la naturaleza, Valencia, Generalitat Valenciana.

ALONSO, Luis Enrique y CONDE, Fernando (1994): Hª del consumo en España: una aproximación a sus orígenes y primer desarrollo, Madrid, Debate.

BARTHES, Roland (1970): La semiología, Buenos Aires, Tiempo Contemporáneo.

BERGER, René (1991): Arte y comunicación, Barcelona, Gustavo Gili.

EGUIZÁBAL MAZA, Raúl (1998): Hª de la publicidad, Madrid, Eresma & Celeste.

GENETTE, Gérard (1989): Palimpsestos. La literatura en segundo grado, Madrid, Taurus.

GULLÓN, G. (2004): Los mercaderes en el templo de la literatura, Barcelona, Caballo de Troya.

GURREA SAAVEDRA, Álvaro (1998): Introducción a la publicidad, País Vasco, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.

IRIGOYEN, R. (1979): Cielos e inviernos, Madrid, Hiperión.

LLOYD, Christopher (1979): A Picture History of Art: Western Art through the ages, New York, Phaidon Press.

MANGUEL, A. (2006): La biblioteca de noche, Madrid, Alianza Editorial.

MARCHAMALO, J. (2007): “Escritores de anuncio”, en ABCD las artes y las letras, 26 de mayo al 1 de junio, pp.14-15.

MARCOS, T. (1976): “La función social de la publicidad a través de la Hª del Arte”, Campaña nº 76-77, Madrid.

MCCRAKEN, G. (1986): “Culture and consumption: a theoretical account of the structure and movement of the cultural meaning of consumer goods”, in Journal of Consumer Research, 13, pp. 71–83.

O’DONOHOE, S. (1997): “Raiding the postmodern pantry: advertising intertextuality and the young adult audience”, in European Journal of Marketing, 31, pp.234–253.

PÉREZ GAULI, Juan Carlos (2000): El cuerpo en venta. Relación entre arte y publicidad, Madrid, Cátedra.

VILAR PACHECO, J.M. (2007): “Una fragancia Artiach. Aquello era sabor. Literatura y publicidad: apropiaciones mutuas”, en Espéculo. Revista de estudios literarios, Universidad Complutense de Madrid.

VILLORO, J. (1999): “El premio Macbeth”, en La jornada semanal, 5 de diciembre. [Disponible en http://www.jornada.unam.mx/1999/dic99/991205/sem-villoro.html] – (Consultado el 02/02/07).

WERNICK, A. (1991): Promotional Culture, London, Sage.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2007 Gloria Jiménez Marín

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...