Cuarón reads Dickens’ Great Expectations through Bécquer’s Green Eyes
PDF (Español (España))

Keywords

Cine
literatura
Alfonso Cuarón
Bécquer
Dickens
Grandes Esperanzas
Los Ojos Verdes
héroe romántico
femme fatale
positivismo
realismo
romanticismo Film
literature
Alfonso Cuarón
Bécquer
Dickens
Great Expectations
Los Ojos Verdes
romantic hero
femme fatale
positivism
realism
romanticism

How to Cite

TRUJILLO DEL REAL, C. J. (2022). Cuarón reads Dickens’ Great Expectations through Bécquer’s Green Eyes. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(3), 67–82. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2005.v01.i03.15
Views
  • Abstract 146
  • PDF (Español (España)) 23

Abstract

In 1998 Alfonso Cuarón directed a new film based on Charles Dickens’s «Great Expectations». His withdrawal, probably forced to do it, of the social aspects in the original novel makes him portray the story from a different aesthetic point of view, romantic in the literary sense. Thus, Cuarón shot the introduction of its main characters, Finn and Stella, and their first meeting in a similar way as Bécquer narrates the encounter between Fernando and his naiad in Bécquer’s legend “Los Ojos Verdes”.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2005.v01.i03.15
PDF (Español (España))

References

BÉCQUER, Gustavo A. (1963): Obras Completas. México, Diana

BÉCQUER, Gustavo A. (1991): Rimas, Leyendas Cartas desde mi Celda. Barcelona, Clásicos Universales Planeta.

BENÍTEZ, Rubén (1971): Bécquer Tradicionalista. Madrid, Gredos.

BERENGUER CARISOMO, Arturo (1974): La Prosa de Bécquer. Sevilla, Universidad de Sevilla.

CARRILLO ALONSO, Antonio (1991): Bécquer y los Cantares de Andalucía. Madrid, Fundación Universitaria Española.

CASSETI, Francesco y DI CHIO, Federico (1991): Cómo Analizar un Film. Barcelona, Paidós.

CHANDLER, Daniel (1995): “The Grammar of Tv and Films” MCS. Disponible en Internet (10.1.2005): http:// www.aber.ac.uk/media/Documents/short/gramtv.html

DICKENS, Charles (1985): Grandes Esperanzas. Madrid, Cátedra, Letras Universales.

DICKENS, Charles (1994): Great Expectations. London, Penguin.

DÍEZ TABOADA, J.M. (1965): La mujer ideal, Aspecto y fuentes de las Rimas de G. A. Bécquer. Madrid, C. S. I. C.

ENTRAMBASAGUAS, Joaquín de (1974): La Obra poética de Bécquer en su discriminación creadora y erótica. Madrid, Vasallo de Mumbert.

GUILLÉN, Jorge. (1969): Lenguaje y Poesía “Bécquer o lo Inefable Soñado”. Madrid, Alianza.

Grandes Esperanzas. (1998): Dir. Alfonso Cuarón. Act. Ethan Hawke, Gwyneth Paltrow, Robert de Niro, Anne Brancroft. 20th Century Fox.

Grandes Esperanzas. (1947): Dir.David Lean. Act..John Mills, Valerie Hobson, Crieron

Collection.

HOMERO (1992): Odisea Edición y traducción de José Luis Calvo. Madrid, Cátedra.

INGHAM, Patricia (1992): Dickens, Woman and language. Herdforshire, Harvester Wheatsheaf. KING.Edmund L. (1953): Gustavo Adolfo Bécquer from Painter to Poet.México, Purrua S.A.

LAWRENSON, Edward. (2002): “Interview.Alfonso Cuarón - Sex and Shopping”. Sight and Sound. Disponible en Internet (10.1.2005): http://www.bfi.org.uk/sightandsound/2002_04/interview.html

PACHECO, Juan Antonio y VERA SAURA, Carmelo (varios autores). (1998): Romanticismo Europeo. Historia, poética e influencias. Salamanca, Universidad de Sevilla.

PASOLINI P.P. y otros autores. (1976): Contribuciones al análisis semiológico del film. Valencia, Cosmos. Artes Gráficas.

SÁNCHEZ NORIEGA, J Luis. (2000): De la literatura al cine: Teoría y Análisis de la adaptación. Barcelona, Piados.

SEBOLD, Russell P. (1989): Bécquer en sus Narraciones Fantásticas. Madrid, Taurus

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2005 Carlos J. TRUJILLO DEL REAL

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...