The film El lápiz del carpintero, a narrative analysis on the basis of complexity
PDF (Español (España))

Keywords

complejidad
hermenéutica fílmica
narrativa audiovisual
semiótica complexity
hermeneutics of film
audiovisual narrative
semiotic

How to Cite

Yela Fernández, O. R. (2022). The film El lápiz del carpintero, a narrative analysis on the basis of complexity. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(10), 854–870. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.68
Views
  • Abstract 114
  • PDF (Español (España)) 64

Abstract

Is possible to recover the historical memory through film?: How does the film affects viewer? Wich audio-visual resources does it have? And Which narrative strategies are worth? The answers are based on the significant codes of Roland Barthes: Hermeneutic, proairetic, semic, symbolic and cultural or referential (S / Z, 1970). The complexity emerges from careful listening to "voices" or interrelated codes of the different sciences, culture, education, the context, all of which is possible thanks to the Barthes’ "total analysis". This study is part of a doctoral thesis in progress at the University of Alcalá.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.68
PDF (Español (España))

References

AMAR, Victor (2009): El cine y otras miradas, contribuciones a la educación y a la cultura audiovisual. Sevilla, Ediciones y publicaciones Comunicación Social.

BARTHES, Roland (1970): S/Z. París: Éditions du seuil. (9ª Ed. En Esp.: S/Z. México, Siglo XXI (1997).

BARTHES, Roland (2001): La Torre Eiffel, Textos sobre la Imagen. Barcelona, Paidós.

DE LOS REYES, José (2011): Entrevista personal. Madrid, UAM.

FERRO, Marc (2008): El cine, una visión de la historia. Madrid, Akal.

FERRO, Marc (1995): Historia Contemporánea y cine. Barcelona, Ariel.

GISPERT, Esther (2008): Cine, ficción y educación. Barcelona, Laertes.

GONZÁLEZ, Jorge, y otros (2007): Cibercultur@ e iniciación en la investigación.

México, Universidad Autónoma de México –UNAM-.

MORIN, Edgar (1999): Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París, Organización de las Naciones Unidas para la Cultura –UNESCO-.

MORIN, Edgar (2011): Multidiversidad. Consultado en Edgarmorin.com.

ROSENSTONE, Robert (1997): El pasado en imágenes, el desafío del cine a nuestra idea de la historia. Barcelona, Ariel.

SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente (2006.a): Cine y guerra civil española, del mito a la memoria. Madrid, Alianza Editorial.

SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente (2006.b): Cine de historia, cine de memoria. La representación y sus límites. Madrid, Cátedra.

VELILLA, Marco (comp.) (2002): Manual de iniciación pedagógica al Pensamiento Complejo. Bogotá, UNESCO-Instituto Colombiano de Fomento de la Educación Superior, pp. 5-14.

YELA, Otto (2006): El cine como laboratorio social: la reconstrucción de eventos históricos en el aula a partir de una hermenéutica audiovisual. Trabajo de Investigación Tutelado. Madrid, Universidad de Alcalá.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2012 Otto Roberto Yela Fernández

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...