Abstract
Breaking Bad (Gilligan, 2008-2013) was a great success in the field of television series, which is why it has generated many studies around its characters and plots, as well as implications for the study from various disciplines. Despite having configured a remarkable literature on the matter, the musical element appears less profusely treated that the visual one. This article considers how to learn to decipher clues about audio-visual narration by focusing on the sound part. To achieve this, an analysis is carried out around the musical capsules, scenes that have autonomy from the sound and visual integration, in order to discuss and understand the interiorities of the narrative discourse. It is concluded that, musically, aspects coming enhanced, as expected, but also the soundtrack develops a fundamental role, both in the narration itself and in the configuration of the plot.
References
Arrojo, María José, y Martín, Elena (2019). El seguimiento activo de las series de ficción en internet. La atención y la emoción como desencadenantes del binge-watching. Revista De Comunicación, 18(2), 3-23. https://doi.org/10.26441/RC18.2-2019-A1-1
Barrera, Cordelia E. (2016). Negro y azul. The narcorrecorrido goes Gothic, en Matt Wanat, y Leonard Engel (eds.). Breaking Down Breaking Bad: Critical Perspectives (pp. 15-32). Mexico: University of New Mexico Press.
Bernhardt, Mark (2018). ‘I’m in the Empire Business’: Markets, Myth, Race, and the Conquest of the American West in ‘Breaking Bad’. The Journal of Popular Culture, 51(5), 1256-1278. https://doi.org/10.1111/jpcu.12716
Bernhardt, Mark (2021). ‘What do you think it is that makes them who they are?’ The connections between Latinx stereotypes, claims of white difference, and characters’ deaths in ‘Breaking Bad’. Critical Studies in Television: The International Journal of Television Studies, 16(3), 245-263. https://doi.org/10.1177/17496020211023865
Bossert, Ray (2012). Macbeth on Ice, en David R. Koepsel, y Robert Arp (eds.). Breaking Bad and Philosophy: Badder Living through Chemistry (pp. 65-78). Chicago: Open Court.
Buenavista Galván, Alfonso (2013). ‘¡Mejor llama a Saúl!’. La importancia del secundario, en Sergio Cobo Durán, y Víctor Hernández-Santaolalla (coord.). Breaking Bad. 530 gramos (de papel) para serieadictos no rehabilitados (pp. 239-256). Madrid: Errata Naturae.
Casallo Mesías, Víctor (2018). ‘Breaking Bad’: autodescubrimiento audiovisual en clave de tragedia, en Giancarlo Cappello (ed.). Ficciones cercanas. Televisión, narración y espíritu de los tiempos (pp. 157-177). Lima: Universidad de Lima, Fondo Editorial.
Cappello, Giancarlo (2018). Después de los héroes (o el triunfo de los cínicos), en Giancarlo Cappello (ed.). Ficciones cercanas. Televisión, narración y espíritu de los tiempos (pp. 103-121). Lima: Universidad de Lima, Fondo Editorial.
Click, Melissa A., y Holladay, Holly Willson (2018). Breaking up with breaking bad: Relational dissolution and the critically acclaimed AMC series, en Rebecca Williams (ed.). Everybody Hurts: Transitions, Endings, and Resurrections in Fan Cultures (pp. 61-74). Iowa: University of Iowa Press.
Cobo Durán, Sergio (2013). Walter White y Jesse Pinkman. La necesidad dramática del otro, en Sergio Cobo Durán, y Víctor Hernández-Santaolalla (coord.). Breaking Bad. 530 gramos (de papel) para serieadictos no rehabilitados (pp. 219-238). Madrid: Errata Naturae.
Cowlishaw, Bridget Roussell (2015) (ed.). Masculinity in Breaking Bad: Critical Perspectives. McFarland.
Darbeu, Ron W. (2015). Scientific Ethics and ‘Breaking Bad’, en Jacob Blevins, y Dafydd Wood (eds.). The Methods of Breaking Bad: Essays on Narrative, Character and Ethics (pp. 165-82). Jefferson: McFarland.
De los Ríos, Iván (2013). Adversus White: tres objeciones de amor y una ovación desesperada, en Sergio Cobo Durán, y Víctor Hernández-Santaolalla (coord.). Breaking Bad. 530 gramos (de papel) para serieadictos no rehabilitados (pp. 23-44). Madrid: Errata Naturae.
Diehl, Heath A. (2016). Breaking Dad: Reimagining postwar models of fatherhood, en Elisabeth Podnieks. (ed.). Pops in Pop Culture: Fatherhood, Masculinity, and the New Man (pp. 179-194). Nueva York: Palgrave MacMillan.
Echart, Pablo, y García, Alberto N. (2013). Crime and Punishment: Greed, Pride and Guilt in ‘Breaking Bad’, en Alexandra Simón-López, y Heidi Yeandle (eds.). A Critical Approach to the Apocalypse (pp. 205-217). Leiden: Inter Disciplinary Press. https://doi.org/10.1163/9781848882706_018
Fraile, Teresa, y Viñuela, Eduardo (eds.) (2012). La música en el lenguaje audiovisual. Aproximaciones multidisciplinares a una comunicación mediática. Sevilla: Arcibel.
Fernández Pichel, Samuel (2013). Amado monstruo. Lo heroico y lo monstruoso en Walter White, en Sergio Cobo Durán, y Víctor Hernández-Santaolalla (coord.). Breaking Bad. 530 gramos (de papel) para serieadictos no rehabilitados (pp. 105-122). Madrid: Errata Naturae.
Figuero Espadas, Javier (2019). Una revisión de los conceptos de escena y secuencia. Communication & Society, 32(1), 267-277. https://doi.org/10.15581/003.32.1.267-27
Galbis López, Vicente (2009). La música preexistente en la comedia americana de los años ochenta: Trading Places (1983), en Matilde Olarte Martínez (ed.). Reflexiones en torno a la música y la imagen desde la musicología española (pp. 217–223). Salamanca: Plaza Universitaria Ediciones.
Gelado Marcos, Roberto, Figuero Espadas, Javier, y Lanuza Avello, Ana (2018). Nada es relativo. Un estudio audiovisual del posicionamiento ético de ‘Breaking Bad’. Zer. Revista de Estudios de Comunicación, 23(44), 139-154. https://doi.org/10.1387/zer.18126
Gibson, Brian (2018). Romancing the ice: The problematic poetry of ‘Breaking Bad’. Critical Studies in Television: The International Journal of Television Studies, 13(4), 405-421. https://doi.org/10.1177/1749602018796698
Gilligan, Vince, y Van Der Werf, Tod. (2013). Así hacemos ‘Breaking Bad’, en Sergio Cobo Durán, y Víctor Hernández-Santaolalla (coord.). Breaking Bad. 530 gramos (de papel) para serieadictos no rehabilitados (pp. 61-98). Madrid: Errata Naturae.
Gordillo Álvarez, Inmaculada, y Guarinos, Virginia (2013). Cooking Quality: las composiciones estructurales de ‘Breaking Bad’, en Sergio Cobo Durán, y Víctor Hernández-Santaolalla (coord.). Breaking Bad. 530 gramos (de papel) para serieadictos no rehabilitados (pp. 185-198). Madrid: Errata Naturae.
Gutiérrez Martínez, Begoña (2019). Sonidos en serie. Interacciones entre imagen y música en Mad Men. EU-topias, 18, 69-85. https://doi.org/10.7203/EUTOPIAS.18.16843
Glass, Stephen (2012). Better Than Human, en David R. Koepsel, y Robert Arp (eds.). Breaking Bad and Philosophy: Badder Living through Chemistry (pp. 91-100). Chicago: Open Court.
Heredia-Ruiz, Verónica, y Quirós-Ramírez, Ana Catalina, Quiceno-Castañeda, Beatriz Eugenia (2021). Netflix: catálogo de contenido y flujo televisivo en tiempos de big data. Revista De Comunicación, 20(1), 117-136. https://doi.org/10.26441/RC20.1-2021-A7
Hermes, Joke, y Stoete, Leonie (2019). Hating Skyler White: audience engagement, gender politics and celebrity culture. Celebrity Studies, 10(3), 411-426. https://doi.org/10.1080/19392397.2019.1630155
Hermida, Alberto (2013). ‘Breaking Bad’: la fórmula del color, en Sergio Cobo Durán, y Víctor Hernández-Santaolalla (coord.). Breaking Bad. 530 gramos (de papel) para serieadictos no rehabilitados (pp. 259-276). Madrid: Errata Naturae.
Hernández Santaolalla, Víctor (2013). Sucumbiendo a la química del poder. Estrategias de persuasión en ‘Breaking Bad’, en Sergio Cobo Durán, y Víctor Hernández-Santaolalla (coord.). Breaking Bad. 530 gramos (de papel) para serieadictos no rehabilitados (pp. 123-142). Madrid: Errata Naturae.
Howe, Andrew (2014). Not Your Average Mexican: ‘Breaking Bad’ and the Destruction of Latino Stereotypes, en David P. Pierson (ed.). Breaking Bad: Critical Essays on the Contexts, Politics, Style, and Reception of the Television Series (pp. 87-102). Lanham, Boulder, New York, London: Lexington Books.
Kjeldgaard-Christiansen, Jens (2017). The bad breaks of Walter White: An evolutionary approach to the fictional antihero. Evolutionary Studies in Imaginative Culture, 1(1), 103-120. https://doi.org/10.26613/esic.1.1.19
Klosterman, Chuck (2013). Malas decisiones. Por qué ‘Breaking Bad’ gana a Mad Men, Los Soprano y The Wire, en Sergio Cobo Durán, y Víctor Hernández-Santaolalla (coord.). Breaking Bad. 530 gramos (de papel) para serieadictos no rehabilitados (pp. 13-22). Madrid: Errata Naturae.
Koepsell, David R., y Arp, Robert (eds.) (2012). Breaking Bad and Philosophy: Badder Living through Chemistry. Chicago: Open Court.
Koontz, K. Dale (2018). ‘Breaking Bad’. ‘Felina’, en Douglas L. Howard, y David Bianculli (eds.) Television Finales from Howdy Doody to Girls (pp. 51-56). Syracuse: Syracuse University Press.
Littmann, Greg (2013). ¿Cocinar coloca a Walt en el lado de los “malos”?, en Sergio Cobo Durán, y Víctor Hernández-Santaolalla (coord.). Breaking Bad. 530 gramos (de papel) para serieadictos no rehabilitados (pp. 45-63). Madrid: Errata Naturae.
Lluís i Falcó, Josep, y López González, Joaquín (eds.) (2019). Música y medios audiovisuales: aproximaciones interdisciplinares. Universidad de Salamanca.
Logan, Elliott (2016). Breaking Bad and Dignity: Unity and Fragmentation in the Serial Television Drama. London: Palgrave Macmillan.
Lozano Delmar, Javier (2013). Los otros episodios de ‘Breaking Bad’. Un análisis de los cold open de la serie, en Sergio Cobo Durán, y Víctor Hernández-Santaolalla (coord.). Breaking Bad. 530 gramos (de papel) para serieadictos no rehabilitados (pp. 199-218). Madrid: Errata Naturae.
Lyons, Siobhan (2021). The (Anti-)Hero with a Thousand Faces: Reconstructing Villainy in ‘The Sopranos’, ‘Breaking Bad’, and ‘Better Call Saul’. Canadian Review of American Studies, 51(3), 225-246. https://doi.org/10.3138/cras-2020-017
Marín Montín, Joaquín (2013). De la creación de imágenes al tratamiento sonoro: la realización en ‘Breaking Bad’, en Sergio Cobo Durán, y Víctor Hernández-Santaolalla (coord.). Breaking Bad. 530 gramos (de papel) para serieadictos no rehabilitados (pp. 277-294). Madrid: Errata Naturae.
McCabe, Tyler (2019). The sound of a moral drama, en Erin Bell, Cheryl D. Edelson, Will Gray, y Matthew Paproth (eds.). The Interior Landscapes of Breaking Bad (pp. 133-146). Lanham, Boulder, New York, London: Lexington Books.
Nardi, Carlo (2014). Mediating Fictional Crime, Music, Morality and Liquid Identifi¬cation, en David P. Pierson (ed.). Breaking Bad: Critical Essays on the Contexts, Politics, Style, and Reception of the Television Series (pp. 173-190). Lanham, Boulder, New York, London: Lexington Books.
Núñez Sabarís, Xaquín (2019a). Relecturas posmodernas del Quijote en ‘Breaking Bad’. Cultura de masas y democratización estética en la ficción serial. Ogigia. Revista Electrónica De Estudios Hispánicos, 26, 53-71. https://doi.org/10.24197/ogigia.26.2019.53-71
Núñez Sabarís, Xaquín (2019b). Reescrituras del género policíaco en la ficción serial: la muerte, la brújula y el monstruo en ‘Breaking Bad’. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 31, 359-372. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2019313159
Malin, Brenton J. (2021). Intimate Objects: Post-Network Television and the Object-Oriented Aesthetics of ‘Breaking Bad’. Quarterly Review of Film and Video, 38(4), 331-353. https://doi.org/10.1080/10509208.2020.1769413
Miranda González, Laura, y Sanjuán Mínguez, Ramón (eds.) (2017). Música y medios audiovisuales. Vol II, Análisis, investigación y nuevas propuestas didácticas. Alicante: Letra de Palo.
Murphy, Darryl J. (2012). Heisenberg’s uncertain confession, en David R. Koepsel, y Robert Arp (eds.). Breaking Bad and Philosophy: Badder Living through Chemistry (pp. 15-26). Chicago: Open Court.
O’Connell, Maria (2016). Breaking Borders and ‘Breaking Bad’: Using Unconventional Choruses to Build a Narcotragedy, en Matt Wanat, y Leonard Engel (eds.). Breaking Down Breaking Bad: Critical Perspectives (pp. 85-96). Mexico: University of New Mexico Press.
Olarte Martínez, Matilde (ed) (2005). La música en los medios audiovisuales. Salamanca: Plaza Universitaria Ediciones.
Olarte Martínez, Matilde (ed.) (2009). Reflexiones en torno a la música y la imagen desde la musicología española. Salamanca: Plaza Universitaria Ediciones.
Pérez Borrajo, Aarón (2019). La construcción de identidades a través de la pequeña pantalla. ‘The Sopranos’ y la música popular italiana. Popular Music Research Today, 1(2), 133-147. https://doi.org/10.14201/pmrt.20640
Pérez De Algaba, Cristina (2013). ‘Breaking Bad’ plano a plano. La cámara como cons¬tructora de significado, en Sergio Cobo Durán, y Víctor Hernández-Santaolalla (coord.). Breaking Bad. 530 gramos (de papel) para serieadictos no rehabilitados (pp. 295-311). Madrid: Errata Naturae.
Pierson, David P. (2021). ‘Breaking Bad’ and ‘Better Call Saul’: Struggling and Living in Liquid Times. Canadian Review of American Studies, 51(3), 213-224. https://doi.org/10.3138/cras-2020-010
Pierson, David P. (2014). Breaking Neoliberal? Contemporary Neoliberal Discourses and Policies in AMC’s ‘Breaking Bad’, en David P. Pierson (ed.). Breaking Bad: Critical Essays on the Contexts, Politics, Style, and Reception of the Television Series (pp. 15-31). Lanham, Boulder, New York, London: Lexington Books.
Raya Bravo, Irene (2013). Story Matters Here. ‘Breaking Bad’ en el contexto de producción de la AMC en la era de la Quality Television, en Sergio Cobo Durán, y Víctor Hernández-Santaolalla (coord.). Breaking Bad. 530 gramos (de papel) para serieadictos no rehabilitados (pp. 329-346). Madrid: Errata Naturae.
Romero Bejarano, H. J. (2013). ¿Cómo se cocina ‘Breaking Bad’? Análisis de una producción de culto, en Sergio Cobo Durán, y Víctor Hernández-Santaolalla (coord.). Breaking Bad. 530 gramos (de papel) para serieadictos no rehabilitados (pp. 311-328). Madrid: Errata Naturae.
Shine, Jessica (2021). There’s meth in the madness: music and incongruence in AMC’s ‘Breaking Bad’, en Antonio Cascelli, y Denis Condon (eds.). Experiencing Music and Visual Cultures: Threshold, Intermediality, Synchresis (pp. 153-166). New York: Routledge.
Venkatasawmy, Rama (2019). Identifying systemic creativity in Vince Gilligan’s ‘Breaking Bad’. The Journal of Popular Television, 7(1), 93-108. https://doi.org/10.1386/jptv.7.1.93_1
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Juan Carlos Montoya-Rubio