Hyper-framing/hyper-accounts: considerations on a narratology of post-classical films
PDF (Español (España))

Keywords

Hiperencuadre
Hiperrelato
Pantalla
Hipernúcleo
Narratología Vivamos (Estilo RC_Resumen)

How to Cite

Palao Errando, J. A. . (2022). Hyper-framing/hyper-accounts: considerations on a narratology of post-classical films. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(10), 94–114. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.08
Views
  • Abstract 125
  • PDF (Español (España)) 43

Abstract

The film discourse has constantly fought to adapt and struggle with the competitor screens that have arisen with the digital revolution, which has transformed its own texture. We can sort these transformations in two large kinds. On the one hand, the staging and conception of the raccord have given rise to what we'll denominate hyperframe, in which the cinematic screen is being offered as enclosure of all the screens that contends with (computer, video surveillance, satellite images, etc. ). On the other hand, the cinema postclassic chooses the deconstruction of the narrative linearity and the deployment of different plots and levels of action and representation that lead us to the notion of hipernarration.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.08
PDF (Español (España))

References

ÁLVAREZ, Cristina (2008): “Paisajes para el nuevo milenio: identidades esquivas, realidades en flujo y experiencias virtuales 2. David Lynch: Inland Empire”.

Banda Aparte, nº7. Pp. 283-296. http://shangrilatextosaparte.blogspot.com/2008/09/texturas-paisajespara-el-nuevo-milenio.html

BARTHES, Roland (1972): “Introducción al análisis estructural de los relatos” en VV.AA Análisis estructural del relato (pp. 9-43). Buenos Aires, Editorial Tiempo Contemporáneo.

BETTETINI, Gianfranco (1984): La conversación audiovisual: Problemas de la enunciación fílmica y televisiva. Madrid, Cátedra.

BIZZOCCHI, Jim. 2009 “The Fragmented Frame: The Poetics of the Split-Screen”, en la Web del Massachusets Intiture of Technology. http://web.mit.edu/commforum/mit6/papers/Bizzocchi.pdf

BOLTER, Jay David. Grusin, Richard (1999): Remediation. Understanding New Media. MA, The MIT Press.

BORDWELL, David (2006): The way Hollywood tells it: story and style in modern movies. Berkeley and Los Angeles, University of California Press

BRESSON, Robert (1979): Notas sobre el cinematografo. México, Ediciones Era.

BUCKLAND, Warren (2009): Puzzle films: complex storytelling in contemporary cinema. Oxford, John Willey & sons.

BURCH, Noe (1987): El tragaluz del infinito: Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico. Madrid, Cátedra.

CHATMAN, Seymour (1990) Historia y discurso. Madrid, Taurus.

DOVEY, Jonathan; Fleuriot, Constance (2011) “ La estética de los medios omnipresentes” adComunica, Nº 2. Pp. 63-80. http://hdl.handle.net/10234/29172

ECO, Umberto (1981): Lector in fábula Barcelona, Lumen.

ELSAESSER, Thomas (2009): "The Mind-Game Film". En Buckland, Warren. Op.

cit.

GAUDREAULT, André. Jost, François (1995): El relato cinematográfico. Barcelona,

Paidós.

GENETTE, Gérard (1989): Figuras III. Barcelona, Lumen.

GENETTE, Gérard (2006) Metalepsis. Barcelona, Reverso.

GÓMEZ TARÍN, Francisco Javier (2009): “¿Quién narra en un film? Herencias

teóricas, jerarquías e hibridaciones varias” 6º Congresso SOPCOM, Lisboa,

http://www.bocc.uff.br/pag/tarin-francisco-quien-narra-en-un-film.pdf

GÓMEZ TARÍN, Francisco Javier (2010): El análisis de textos audiovisuales:

significación y sentido. Santander: Shangri-la Ediciones.

http://www.shangrilaediciones.com/Materiales3-El-Analisis-TextosAudiovisuales.pdf

HAGENER, Malte (2008): “The Aesthetics of Displays: How the Split Screen

Remediates Other Media” –Refractory a Journal of Entertainment Media.

http://refractory.unimelb.edu.au/2008/12/24/the-aesthetics-of-displays-howthe-split-screen-remediates-other-media-%E2%80%93-malte-hagener/

LAGOS CAAMAÑO, Jorge (2011): “De la metalepsis a la antimetalepsis: de Quintiliano a Genette” Estudios Filológicos 47: 83-91.

http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0071-17132011000100005&script=sci_abstract

LIPOVETSKY, Gilles y SERROY, Jean. (2009): La pantalla global: Cultura intermediática y cine en la era hipermoderna Barcelona, Anagrama.

MANOVICH, Lev. 2006, El lenguaje de los nuevos medios de comunicación: la imagen en la era digital. Barcelona, Paidós.

ORTEGA MARTÍ, Marisol; GARCÍA CATALÁN, Shaila; PALAO ERRANDO, José Antonio (2005): “Raccord de doble hélice” Jornadas de Fomento de la Investigación, UJI, http://www.uji.es/bin/publ/edicions/jfi10/publ/12.pdf

PAGE, Ruth. BRONWEN, Thomas (2011): New narratives: Stories and Storytelling in the Digital Age. Lincoln (Nebraska) University of Nebraska Press.

PALAO ERRANDO, José Antonio (2007): “La relación entre la trama y el argumento: reflexiones en torno al thriller contemporáneo”. En Marzal Felici, Javier y Gómez Tarín, Fco. Javier (eds.), Metodologías de análisis del film. Madrid: Edipo, 2007. pp. 177-193.

PALAO ERRANDO, José Antonio (2008): “Corredores sin ventanas, acrobacias sin red: linealidad narrativa e imaginario hipertextual en el cine contemporáneo.” En Tortosa, Virgilio (ed.). Escrituras digitales. Tecnologías de la creación en la era virtual. Alicante: Universidad de Alicante.

PALAO ERRANDO, José Antonio (2009ª) “La exacta división de la mirada: la pantalla electrónica en la pantalla cinematográfica”. 6º Congreso Sopcom. Lisboa: Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias. 15-18 de abril

de 2009. http://conferencias.ulusofona.pt/index.php/sopcom_iberico/sopcom_iberico09/paper/viewFile/333/317

PALAO ERRANDO, José Antonio (2009b). “El Telediario en el cine: una ventana abierta a un mundo cerrado” II Congreso Internacional de Teoría y Técnica de los Medios Audiovisuales: Tendencias del Periodismo Audiovisual en la Era del Espectáculo. Castellón de la Plana, 27-29 de Mayo de 2009.

PALAO ERRANDO, José Antonio (2011): “Poética del macguffin, narrativa del gadget: una economía apolítica de los objetos”. Actas del IV Congreso Internacional sobre Análisis Fílmico. Nuevas Tendencias e Hibridaciones de los Discursos Audiovisuales en la Cultura Digital contemporánea. pp. 882-895. http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/29089

PETHÓ, Ágnes (2009): “(Re)Mediating the Real: Paradoxes of an Intermedial Cinema of Immediacy”. Acta Univ. Sapientiae, Film and Media Studies, 1 pp.47-68 http://218.academia.edu/%C3%A1gnespeth%C5%91/Papers/110682/_Re_Mediating_the_Real._Paradoxes_of_an_Intermedial_Cinema_of_Immediacy

QUINTANA, Ángel (2011): Después del cine: Imagen y realidad en la era digital. Barcelona: Acantilado.

RON, Moshe (1987):“The Restricted Abyss: Nine Problems in the Theory of Mise en Abyme” Poetics Today, Vol. 8, No. 2, pp. 417-438.

http://www.jstor.org/stable/1773044

THANOULI, Eleftheria (2005): Post-classical Narration: A new paradigm in contemporary World cinema Amsterdam. Amsterdam, Universiteit van Amsterdam.

THOMPSON, Kristin (1999): Storytelling in the New Hollywood: Understanding Classical Narrative Technique. Cambridge (Massachusets), Harvard University Press.

YOUNG, Paul (2006): The Cinema dreams its rivals: Media fantasy films from radio to the Internet. Minneapolis, University of Minnesota Press.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2012 Jose Antonio Palao Errando

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...