Abstract
Accused of maintaining a homogeneous programme structure, Spanish radio faces the challenge of renewing its contents in order to conquer new audiences with a new way of telling. This new way of telling will not only support itself on thematic diversification, but in the use of new and more varied presentation structures, which we usually refer to as radiophonic genres. The present study, therefore, arises from the idea of sketching an actualised view of the most used informative genres used in Spanish radio, specifically in the informative radio prime time included between 6 and 10 am. For this, the technique of content analysis has been used.
References
BARDIN, Lawrence (1986): Análisis de contenido. Madrid, Akal.
HERRERA, Susana (2003): “Tipología de la participación de los oyentes en los programas de radio”, en Anàlisi, núm. 30, 2003, pp. 145-166.
KRIPPENDORFF, Klaus (1990): Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona, Paidós Comunicación.
MARTÍNEZ-COSTA, María Pilar y DÍEZ UNZUETA, José Ramón (2005): Lenguaje, géneros y programas de radio. Introducción a la Narrativa Radiofónica, Pamplona. EUNSA
MARTÍNEZ-COSTA, María Pilar y HERRERA, Susana (2004): “Los géneros radiofónicos en la teoría de la redacción periodística en España. Luces y sombras de los estudios realizados hasta la actualidad”, en Comunicación y Sociedad, vol. 1, núm. XII, 2004, pp. 115-143
MARTÍNEZ-COSTA, María Pilar y HERRERA, Susana (2005): “Qué son los géneros radiofónicos y por qué deberían importarnos”, en Global Media Journal en español, núm. 3. Instituto Tecnológico de Monterrey, en la dirección electrónica: http://gmje.
mty.itesm.mx/articulos3/articulo_7.html, fecha de consulta: 18 de octubre de 2006.
MARTÍNEZ-COSTA, María Pilar y MORENO, Elsa (coords.) (2005): Programación radiofónica. Arte y técnica del diálogo entre la radio y su audiencia, Barcelona. Ariel.
MERAYO, Arturo (2000): Para entender la radio. Salamanca, Publicaciones de la Universidad Pontificia de Salamanca, segunda edición.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2007 María del Pilar Martínez-Costa Pérez y Susana Herrera Damas