Advertising as a binding agent of cultures
PDF (Español (España))

Keywords

comunicación intercultural
publicidad
arquetipos
occidentalización intercultural communication
advertising
archetypes
westernization

How to Cite

Rey, J. (2022). Advertising as a binding agent of cultures. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(4), 193–206. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2006.v01.i04.09
Views
  • Abstract 110
  • PDF (Español (España)) 75

Abstract

The study of advertising as intercultural phenomenon presents diverse problems. In the first place, the absence of studies on the matter. Besides, it means to surpass the economic frame in order to locate advertising in a more complex context. Thanks to advertising, spokesman of global capitalism, different cultures make contact. A hybrid and racially mixed society takes place therefore, in which the receivers accept and adapt other people’s values in order to insert them, once transformed, in their daily life.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2006.v01.i04.09
PDF (Español (España))

References

ADHÉPEAU, Julian L. (2005): Los estereotipos femeninos en la publicidad de Costa de Marfil (Tesis doctoral defendida en la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Barcelona).

BARKER, Chris (2003): Televisión, globalización e identidades culturales. Barcelona, Paidós.

CORM, Georges (2004): La fractura imaginaria. Las falsas raíces del enfrentamiento entre Oriente y Occidente. Barcelona, Tusquets.

BUSQUET DURAN, Jordi (2005): Els escenaris de la cultura. Formes simbòliques i públics a l’era digital. Barcelona, Trípodos/Papers d’Estudi.

MATTELART, Armand (2005): Diversidad cultural y mundialización. Barcelona, Paidós.

QUALTER, Terence H. (1994): Publicidad y democracia en la sociedad de masas. Barcelona, Paidós.

RODRIGO ALSINA, Miquel (1999): Comunicación intercultural. Barcelona, Anthropos.

RODRIGO ALSINA, Miquel (2005): “Interculturalitat versus multiculturalitat”, en BUSQUET DURAN, Jordi: Els escenaris de la cultura. Formes simbòliques i públics a l’era digital. Barcelona, Trípodos/Papers d’Estudi, pp. 73-83.

SAID, Edward W. (2001): Cultura e imperialismo. Segunda edición. Barcelona, Anagrama.

VERGARA, Enrique L. (2003): “Identidades culturales y publicidad. Los usos de la cultura en la creatividad publicitaria chilena”, en Trípodos nº 15, pp. 109-126

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2006 Juan Rey

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...