Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

RESEARCH PAPERS

No. 59

Meeting the lost Paradise: The cliffs in the work by Antonio Agudo

DOI
https://doi.org/10.12795/themata.2019.i59.06
Submitted
March 20, 2019
Published
2019-06-28

Abstract

The objective of this article is to lecture on cliff landscapes in Antonio Agudo´s pictorial work. An approach to the greatness of the cliffs were Agudo discovers a new personal view of a vigorous nature, a lost Paradise he finds through his journeys to the Americas, between Iguazú and Barranca del Cobre. Through his artistic vision, he portrays the nude reality, just the way it presents itself to his eyes. In short, from a landscape´s holistical vision, the hermeneutical interpretation, the reflexive evaluation or even the sublime will lead this approach to the concept of cliffs and nature in the pictorial work of Antonio Agudo.

References

  1. Agudo Tercero, A. Las artes visuales como manifestación de las mentalidades colectivas. Sevilla: Facultad de Bellas Artes Universidad de Sevilla, 1992.
  2. Albers, J. La iteración del color. Madrid: Alianza, 1984.
  3. Alfageme Ruano, P. El Romanticismo Sevillano. Valeriano Bécquer Ilustrador. Sevilla: Padilla, 1989.
  4. Arnheim, R. Arte y percepción visual. Psicología del ojo creador. Madrid: Alianza Forma, 2002.
  5. Berque, A. El pensamiento paisajero. Madrid: Biblioteca nueva, 2009
  6. Berque, A. En el origen del paisaje. Revista de Occidente, 1997, nº 189, p. 7-21.
  7. Bodei, R. Paisajes sublimes. El hombre ante la naturaleza salvaje. Madrid: Siruela, 2011
  8. Bürger, P. La verdad estética. Revista Criterios, La Habana, nº 31, enero-junio 1994, pp. 5-23. Consultado 18.07.2017. Disponible en: http://www.criterios.es/pdf/burgerverdad.pdf
  9. Chavarry, R. Antonio Agudo y El Realismo de los años setenta. Madrid: Instituto de cultura Hispánica. Cursos de información y documentación para periodistas iberoamericanos, 1974.
  10. Cornago Bernal, O. Barroco y Modernidad: hacia una ética materialista de la representación (de uno mismo). Chile: Revista chilena de investigaciones estéticas Aisthesis, Nº 50, pp.111-127. Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de Filosofía. Instituto de estética, 2011. Consultado el 01.02.2017. Disponible en: https://repositorio.uc.cl/handle/11534/7127
  11. Dondis, D. A. La Sintaxis de la imagen. Barcelona: Gustavo Gili, 2011.
  12. Guzman, M.. El paraíso perdido. Antonio Agudo. (Exposición celebrada en el Palacio de la Madraza, Universidad de Granada, de marzo a abril de 1992). Edita Secretariado de Extensión Cultural, Universidad de Granada. Granada, 1992.
  13. Heller, E. Psicología del color. Cómo actúan los colores sobre los sentimientos y la razón. Barcelona: Gustavo Gili, SL, 2004.
  14. Kandinsky, V. Punto y línea sobre el plano. Barcelona: Paidós Estética, 1996.
  15. Kandinsky, V. De lo espiritual en el arte. Barcelona: Paidós, 2004.
  16. Katz, D. Psicología de la forma "gestaltpsychologie". Madrid: Espasa-Calpe, S.A, 1961.
  17. Köhler, W. Psicología de la configuración. Introducción a los conceptos fundamentales. Madrid: Morata, S.A, 1920.
  18. Köhler, W. Psicología de la forma: su tarea y últimas experiencias. Madrid: Biblioteca Nueva, 1972
  19. Koffka, K. Principios de psicología de la forma. Argentina, Buenos Aires: Paidós, 1973.
  20. Martínez Massanet, G. Catalogo “Antonio Agudo”. Edita: Ayuntamiento de Cádiz; Ayuntamiento de Alcalá de Henares, Universidad de Cádiz y Galería Benot. Cádiz y Alcalá de Henares, 2002
  21. Mayer, A. La Escuela Sevillana de Pintura. Sevilla: Cajasol. Obra Social, 2010.
  22. Ojerda Rivera, J.F. y Luginbühl, Y., (2011): “Paisajes de Sanlúcar de Barrameda”, en RUBIALES, J. (Coord.) El Río Guadalquivir. Vol. II: Del mar a la marisma. Sanlúcar de Barrameda. Sevilla, Junta de Andalucía, pp. 37-48. ISBN 978-84-7595-256-7
  23. Panofsky, E. El significado de las artes visuales. Madrid: Alianza, 1979.
  24. Roger, A. (2007). Breve tratado del paisaje. (Ed. by J. Maderuelo). Madrid: Biblioteca Nueva S.L. Roger
  25. Rubio Tenor, M., & OJEDA-RIVERA, J. F. (2018). Paisaje y paisajismo: realidad compleja y diálogos discursivos. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 78, 245–269. doi: http://dx.doi.org/10.21138/bage.2436
  26. Universidad de Sevilla. Reseña histórica. Enlace a la página web de la Facultad de Bellas Artes de la Universidad de Sevilla. Consultado el 06.04.2017. Disponible en: https://bellasartes.us.es/resena-historica
  27. Viñuales González, J.M. El comentario de la obra de arte. Madrid: U.N.E.D. Universidad Nacional de Educación a Distancia, 1986.
  28. Valdivieso, E. Historia de la pintura Sevillana. Siglos XIII al XX. Sevilla: Guadalquivir, 1992.
  29. Watsuji, T. Antropología del paisaje. Climas, culturas y religiones. Salamanca: Sígueme, 2006.
  30. Woodford, S. Cómo mirar un cuadro. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 1985.
  31. Wylie, J. Landscape. Oxon, Routledge, 2007, p.1. Apud. RUBIO Tenor, M., & OJEDA-RIVERA, J. F. (2018). Paisaje y paisajismo: realidad compleja y diálogos discursivos. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 78, 245–269. doi: http://dx.doi.org/10.21138/bage.2436
  32. Yi-Fu Tuan. Geografía romántica. En busca del paisaje sublime. Madrid: Biblioteca Nueva, 2015.
  33. Zimmer, J. La dimensión ética de la estética del paisaje. Apud. R. Mata, & A. Tarroja (Coords.), El paisaje y la gestión sostenible del territorio (pp. 27–44). Barcelona: Diputación de Barcelona, 2008
  34. Catálogos:
  35. Catálogo Exposición Museo de Alcalá de Guadaíra, (del 7-V-2009 al 7-VI-2009). Antonio Agudo en el Paisaje. Sevilla: Ayuntamiento de Alcalá de Guadaira y Fundación Cajasol, 2009.
  36. Catálogo Exposición Casa de la provincia. Sobre el Papel, Antonio Agudo. Sevilla: Obra social Cajasol. Casa de la Provincia, Diputación de Sevilla, 2008.
  37. Catálogo Casa Pemán. Cádiz a contraluz. Cádiz: Cajasol; Caja San Fernando; El Monte. Casa Pemán de Cádiz, 2007.
  38. Catálogo. Antonio Agudo. Cádiz: Ayuntamiento de Cádiz, Universidad de Cádiz y Galería Benot. Madrid: Ayuntamiento de Alcalá de Henares,. Exposición en Cádiz, Baluarte de la Candelaria, Aulario de la Bomba y Galería Benot, del 7-XI-2002 al 1-XII-2002; en Alcalá de Henares, Capilla del Oidor, del 16-I-203 al 2-III-2003. Cádiz y Alcalá de Henares, 2002
  39. Catálogo Palacio de la Madraza, (de marzo a abril de 1992). El Paraíso Perdido. Granada: Secretariado de Extensión cultural de la Universidad de Granada. Palacio de la Madraza de Granada, 1992
  40. Catálogo Galería María Salvat. Antonio Agudo. Barcelona: Galería María Salvat, 1989.
  41. Catálogo Galería Vegueta. Antonio Agudo dibujos. Las Palmas Gran Canaria: Galería Vegueta, 1982.

Downloads

Download data is not yet available.