: In this paper we will present the story of one issue that dominated film theory during the silent-film paradigm; one that continues in force even today, that is: the controversy of cinema as an art, based on the “medium specificity” thesis. The exposition of this framework will also serve us, in turn, to present several central notions of film theory, wich were constructed throughout this debate, as well as to point out its main authors and the implications of all kinds –aesthetic, epistemological and cultural– , involved in this topic. By means of this exposition, we aspire to detail a perspective capable of broadening our understanding of the history of cinema, summarizing the fundamental keys that constituted both our attitude as spectators and the relation we currently have with film productions.
References
Andrew, D.: Las principales teorías cinematográficas. Madrid: Ed. Rialp
Arnheim, R.: Art and Visual Perception: a Psychology of the Creative Eye. Berkeley & Los Angeles: University of California Press, 1974
Arnheim, R.: Film as Art. Berkeley & Los Angeles: University of California Press, 1957
Arnheim, R.: Visual Thinking. Berkeley & Lond Angeles: University of California Press, 1969
Astruc, A.: “El nacimiento de una nueva vanguardia: la 'Caméra-Stylo'” en Alsina, H. & Romaguera i Ramió, J. (eds.): Fuentes y documentos del cine: la estética, las escuelas y los movimientos. Barcelona: Ed. Gustavo Gili, 1998, pp. 207-211
Aumont, J. et al.: Estética del cine. Barcelona: Ed. Paidós, 1996
Bazin, A.: “De la política de los autores” en de Baecque, A. (ed.): La política de los autores: manifiestos de una generación de cinéfilos. Barcelona: Ed. Paidós, 2003, pp. 91-106
Burch, N.: Praxis del cine. Madrid: Ed. Fundamenetos, 2008
Carroll, N.: “Film/Mind Analogies: the Case of Hugo Munsterberg” en The Journal of Aesthetics and Art Criticism 46:4, 1988, pp. 489-499
Carroll, N.: Philosophical Problems of Classical Film Theory. New Jersey: Princeton University Press, 1988
Carroll, N.: The Philosophy of Motion Picturoes. Oxford: Blackwell Publishing, 2008
Canudo, R.: “Manifiesto de las siete artes” en Alsina, H. & Romaguera i Ramió (eds.): Textos y manifiestos del cine. Madrid: Ed. Cátedra, 1989, pp. 13-16
Gubern, R.: Historia del cine. Barcelona: Ed. Anagrama, 2014
Marcel, M.: El lenguaje del cine. Barcelona: Ed. Gedisa, 2002
Pudovkin, V.: Lecciones de cinematografía. Madrid: Ed. Rialp, 1957
Sánchez Biosca, V.: Sombras de Weimar: contribución a la historia del cine alemán 1918-1933. Madrid: Ed. Verdoux, 1990
Sánchez Noriega, J. L.: Historia del cine: teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. Madrid: Ed. Alianza, 2002
Stam, R.: Teorías del cine. Barcelona: Ed. Paidós, 2012
Truffaut, F.: “Una cierta tendencia del cine francés” en Alsina, H. & Romaguera i Ramió, J. (eds.): Fuentes y documentos del cine: la estética, las escuelas y los movimientos. Barcelona: Ed. Gustavo Gili, 1998, pp. 214-232