Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

«All borders are porous». Philosophical continuity between the Middle Ages and t

No. 70

The influence of medieval thought on the imagery of Juan Eduardo Cirlot: the “historical” and the mundus imaginalis in relation to alchemy and chivalry.

DOI
https://doi.org/10.12795/themata.2024.i70.07
Submitted
March 16, 2024
Published
2024-12-31

Abstract

This article demonstrates the relevance that different aspects of the Middle Ages acquire in the thinking of Juan Eduardo Cirlot. Firstly, his critique of historicism, in which he defends both archaeologism and the concept of the "abstract man," can be explained through two concepts that Henry Corbin rescues from medieval tradition: the historical and the mundus imaginalis. Secondly, his claim of progress as divine punishment, associated with William Blake, is linked to the defense of creation as it was conceived in the Middle Ages. This rejects the triumph of quantity in Guenonian terms and is understood as the process of spiritual sublimation of qualitative values. Thirdly, the deep interest in medieval imagery is highlighted in two aspects of his work. On the one hand, in the symbolic language of alchemy, which represents a technique of spiritualization specific to this period. On the other hand, in his fixation on the ideal of chivalry, as seen in the influence exerted on the author by the figure of the knight and the film "The War Lord" (Franklin J. Schaffner, 1965), set in the eleventh century.

References

  1. Antón Pacheco, José Antonio. Los testigos del instante.
  2. Arola Raimon. La cábala y la Alquimia. En la tradición espiritual de occidente (Siglos XV-XVII). Palma de Mallorca: José J. de Olañeta, 2002.
  3. Arola, Raimon. “Vida-arte-símbolo en J. E. Cirlot”. Arsgravis (2013). 22 de febrero de 2024. <https://www.arsgravis.com/simbolismo-vida-arte-simbolo-en-j-e-cirlot/>.
  4. Baudelaire, Charles. El pintor de la vida moderna, eds. Antonio Pizza y Alcira Aragó. Murcia: Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia, 2000.
  5. Bretón, André. El arte mágico. Girona: Atalanta 2019.
  6. Corazón Ardura, José Luis. La escalera da a la nada. Estética de Juan Eduardo Cirlot. Murcia: Cendeac, 2007.
  7. Corbin, Henry. Cuerpo espiritual y tierra celeste. Del Irán mezdeísta al Irán chiíta. Madrid: Siruela, 2006.
  8. Castillo Peragón, Alfonso. Hermenéutica simbólica. La poética simbólica de Juan Eduardo Cirlot. 2020. Universidad de Granada, tesis doctoral. 10 de enero de 2020. <http://hdl.handle.net/10481/59944>.
  9. Cirlot, Juan Eduardo. “Carta al director. El arte abstracto”. Destino 893 (1953): 30.
  10. Cirlot, Juan Eduardo. Diccionario de ismos. Barcelona: Argos, 1956.
  11. Cirlot, Juan Eduardo. “La revolución industrial”. Cuadernos de arquitectura 41 (1960): 44.
  12. Cirlot, Juan Eduardo. “La espada de la catedral de Barcelona”. Gladius 3 (1964): 5-11.
  13. Cirlot, Juan Eduardo. Mundo de Juan Eduardo Cirlot: IVAM Centre Julio González, 19 de septiembre al 17 de noviembre. Valencia: IVAM, 1996.
  14. Cirlot, Juan Eduardo. Bronwyn, ed. Victoria Cirlot. Madrid: Siruela, 2001.
  15. Cirlot, Juan Eduardo. Del no mundo. Poesía (1961-1973), ed. Clara Janés. Madrid: Siruela, 2008.
  16. Cirlot, Juan Eduardo. En la llama. Poesía (1943-1959), ed. Enrique Granell. Madrid: Siruela, 2005.
  17. Cirlot, Juan Eduardo. Diccionario de símbolos, eds. Victoria Cirlot y Lourdes Cirlot. Madrid: Siruela, 2016.
  18. Compagnon, Antoine. Los antimodernos, trad. Manuel Arranz. Barcelona: Acantilado, 2007.
  19. Dilthey, Gómez Ramos, A., & Lessing, Hans-Ulrich, eds. Dos escritos sobre hermenéutica: El surgimiento de la hermenéutica y Los esbozos para una crítica de la razón histórica. Madrid: Istmo, 2000.
  20. Durand, Gilbert. Ciencia del hombre y tradición: el nuevo espíritu antropológico. Barcelona etc.: Paidós, 1999.
  21. Eliade, Mircea. Herreros y alquimistas. Madrid: Alianza, 2016.
  22. Evola, Julius. La tradición hermética. En sus símbolos, en su doctrina y en su Arte Regia. Barcelona: Martínez Roca, 1975.
  23. Guénon, René. El reino de la cantidad. Barcelona: Obelisco, 2023.
  24. Janés, Clara. Cirlot, el no mundo y la poesía imaginal. Madrid: Huerga y Fierro, 1996.
  25. Jung, Carl Gustav. Psicología y alquimia. Barcelona: Plaza y Janés, 1977.
  26. Le Goff. El orden de la memoria: el tiempo como imaginario. Madrid: Paidos, 1991.
  27. Litvak, Lily. Transformación industrial y literatura en España: (1895-1905). Madrid: Taurus, 1980.
  28. Parra, Jaime D. La simbología: Grandes figuras de la ciencia de los símbolos. Barcelona: Montesinos, 2001.
  29. Piñol Lloret, Marta, ed. Relaciones ocultas. Símbolos, alquimia y esoterismo en el arte. Vitoria-Gasteiz: Sans Soleil Ediciones, 2018.
  30. Rivero Taravillo, Antonio. Cirlot: Ser y no ser de un poeta único. Sevilla: Fundación José Manuel Lara, 2016.
  31. Roob, Alexander. Alquimia y mística: el museo hermético. Koln: Taschen, 2016.

Downloads

Download data is not yet available.