Throughout history, philosophy has placed much of the focus of its work on the intellectual construct of systems of thought that deepen the analysis of the world. However, there is a marginal tendency, within the philosophical tradition, that is committed to approaching philosophy as a practical discipline. In this article we will try to focus the research on two thinkers, separated by more than two thousand years, who opted to place praxis at the epicenter of philosophy: Pirrón de Elis and Matthew Lipman. The first gave rise to skepticism where the exemplarity of the act configured the doctrine. The second, Matthew Lipman, designed a philosophy methodology for children that extols community praxis as the axis from which to base the learning of philosophy. Each one, from different planes, the individual on the part of Pyrrho and the collective in the case of Lipman, have been essential to value the practical sense of philosophy.
References
Alcoriza, Javier. “Implicaciones del pragmatismo de Charles S Pierce y William James”, Daimon. Revista Internacional de filosofía, 22, (2001):117-126.
Arnaiz, Gabriel. “Relevancia de las aportaciones de Pierre Hadot y Michel Onfray para la Filosofía Práctica”, A Parte Rei: Revista de filosofía, 52, (2007):1-9.
Artidiello Moreno, Mabel. “Filosofía para niños y niñas (F P NN): una oportunidad diferente para pensar en la escuela”, Ciencia y Sociedad, 43, 3, (2018):25-38, doi:http://dx.doi.org/10.22206/cys.2018.v43i3.pp25-38
Aulo Gelio, Noches Áticas II (libros 11-20). Salamanca: Universidad de León, 2006.
Bailey, Alan. Sextus Empiricus and Pyrrhonean Scepticism. Oxford: Oxford Unviersity Press, 2002.
Barnes, Jonathan. “Diogene Laerzio e il pirronismo”, Elenchos, 7, (1986): 383- 427.
Barrientos-Rastrojo, José. “La experiencialidad como respuesta a la tendencia analítica de la filosofía para niños”. Childhood & philosophy,12(25), (2016):519-542, doi: 10.12957/childphilo.2016.23032.
Burgh Gilbert, Field Terry y Reakley Mark. Ethics and The Community of Enquiry: Education for Deliberative Democracy. Melbourne: Thomson Social Science Press, 2006.
Catapano, Massimo. “Il problema della conoscenza in Pirrone et Enesidemo”, Lexicon Philosophicum: International Journal for the History of Texts and Ideas, (2018):169-194, doi:https://doi.org/10.19283/lph-2018.566.
Chase, Michael, “Which School of Ancient Greco-Roman Philosophy Is Most Appropriate for Life in a Time of COVID-19?” Eidos. A Journal for Philosophy of Culture, 5(1), (2021): 7-31, doi:10.14394/eidos.jpc.2021.0002.
Chiesara, María Lorenza. Historia del escepticismo griego. Madrid: Editorial Siruela, 2007.
Conche, Marcel. Pyrrhon ou l’apparence. La mort et l’apparence, Villers-sur-Me: Editions de Megare, 1973.
Correa Motta Afonso y Sánchez Castro, Liliana Carolina. “Diógenes Laercio IX 61-116: Pirrón y los pirrónicos”, Ideas y valores. 62 (151), (2013):215–238.
Cristopher, Philips. “The efficacy of the lipmanian approach to teaching philosophy for children”, Childhood & Philosophy, 7 (13), (2011):11-28.
Dewey, John. El arte como experiencia. Barcelona: Paidos, 2008.
Dewey, John. La reconstrucción de la filosofía. Barcelona: Planeta, 1993.
Diógenes Laercio. Vida y opiniones de los filósofos ilustres y de cada escuela filosófica. Libro IX, trad. de Ramón Román Alcalá. Córdoba: Almuzara, 2020.
Echevarría Eugenio, y Hannan, Patricia. “Philosophical inquiry and the advancement of democratic praxis”,Versita, Journal of Pedaogogy, 1, (2013):111-125. doi 10.2478/jped-2013-0007.
Fisher, Robert. Cuentos para pensar. Barcelona: Obelisco, 2007.
Fita, Tristán. “Notas sobre las figuras de Pirrón y Timón en la obra de Sexto Empírico”, Estudios de Filosofía, 60, (2019):11-33.
Frede, Michael. “The skeptic’s Beliefs”, Essays in Ancient Philosophy, (1987):179-200.
García Moriyón, Félix. “Filosofía para niños, genealogía de un proyecto”, Haser. Revista Internacional de filosofía aplicada, 2, (2011)15-40.
Gopnik, Alison. El filósofo entre pañales. Relaciones sorprendentes sobre la mente de los niños y cómo se enfrentan a la vida. Madrid: Planeta, 2010.
Hadot, Pierre. Qu’est-ce que la philosophie antique? París:Gallimard, 1995.
Haynes, Joana. Los niños como filósofos. El aprendizaje mediante la indagación y el diálogo en la escuela primaria. Barcelona: Paidós, 2004.
Lipman, Matthew. El descubrimiento de Harry. Madrid:Ediciones de la Torre, 1997.
Lipman, Matthew.El lugar del pensamiento en la educación. Barcelona:Octaedro, 2016.
Lipman, Matthew. How and why. Montclair, NJ: Institute for the Advancement of Philosophy for Children. 1980.
Lipman, Matthew, Oscanyan Frederick y Sharp Anne Margaret. Filosofía na sala de aula. São Paulo: Nova Alexandria, 1994.
Lipman, Matthew. Pensamiento complejo y educación. Madrid: Ediciones de la Torre.1998.
Lipman, Matthew. Philosophy goes to school. Philadelphia: Temple University Press, 1998.
Lipman, Matthew. “Thinking in community”. Inquiry,16(4) (1997):6-21.
Lipman, Matthew. Thinking in education. Cambridge: Cambridge University Press,2003.
Long, Anne y Sedley David. The Hellenistic Philosophers, I–II. Cambridge: Cambridge University Press,1987.
Azorín, Laín Entralgo Pedro, Marías Julián, López Aranguren José Luis y Menéndez Pidal Ramón. La experiencia en la vida”. Madrid: Alianza, 1966.
Nelson, Leonard.(ed.), Socratic Method and Critical Philosophy: Selected Essays. New York: Dover Publications.1949.
Nussbaum, Martha. La terapia del deseo. Teoría y práctica en la ética helenística. Barcelona: Paidós. 2003.
Pausanias. Descripción de Grecia. Madrid: Gredos,1994.
Román, Ramón. El escepticismo antiguo: Pirrón de Elis y la indiferencia como terapia de la filosofía, Daimón. Revista de filosofía, 36, (2005):35-51.
Román, Ramón. “El escéptico Pirrón de Élide: el último presocrático y su conexión con la escuela de Abdera”, Revista Anales del Seminario de Historia de la Filosofía 36 (2), (2019):321-333.
Román, Ramón. Pirrón de Elis: un pingüino y un rinoceronte en el reino de las maravillas. Córdoba: Servicio Publicaciones de la Universidad de Córdoba, 2011.
Royce, Josiah. Primer of Logical Analysis: For the Use of Composition Students, San Francisco :A.L. Bancroft and Company, 1881.
Ruiz Sánchez, José Carlos. “El papel de la experiencia en la formación de profesorado en la filosofía de la educación de John Dewey y Matthew Lipman”, Revista Internacional De Filosofía Aplicada Haser, 13(13), (2022):81–103.
Stough, Charlotte. Greek Skepticism: a Study in epistemology. Berkeley: UCLA Press,1969.
Toribio Gutiérrez, Fernanda. “La astucia mimética del pulpo. Pirrón de Élide. Y la vida sin vanidad”, Revista de Filosofía,148, (2020):40-69.
Untersteiner, Mario. “Contributi filologici per la storia della filosofia: I L’incontro fra Timone e Pirrone”. Rivista Critica di Storia della Filosofia I-III (1954), 284-287.