Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

RESEARCH PAPERS

No. 67

En attendant l’Europe: migratory crisis and the limits of the post-photographic condition

DOI
https://doi.org/10.12795/themata.2023.i67.06
Submitted
October 24, 2022
Published
2023-06-30

Abstract

The concept of post-photography is one of the most fertiles in contemporary aesthetics. In this article we intend to study the possible participation of migrant populations in the post-photographic condition. Besides, we will comment, within the theory of post-photography, on three images and audiovisual artworks linked to migration in the 21st century. Through them, the possible application of the concept of post-photography to works related to migration will be shown. Moreover, reflecting on these artworks, we believe we can locate some limits to the concept of post-photography and its political potentiality.

References

  1. -Ahmed, Sara. La promesa de la felicidad. Buenos Aires: Caja Negra Editora, 2019.
  2. -Barthes, Roland. La cámara lúcida. Barcelona: Galaxia Gutemberg, 1990.
  3. -Beck, Alex John. Syrian Refugees in Jordan and Lebanon. Alex John Beck, 2017. Recuperado 25 de septiembre de 2022, de https://alexjohnbeck.com/projects/Oxfam_Cellphones
  4. -Benjamin, Walter. La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Casimiro, 2013.
  5. -Blesa, Túa. Lecturas de la ilegibilidad en el arte. Editorial Delirio, 2011.
  6. -Brown, Wendy. El pueblo sin tributos. La secreta revolución del neoliberalismo. Salamanca: Malpaso, 2016.
  7. -Brunwasser, Matthew. "A 21st-Century Migrant’s Essentials: Food, Shelter, Smartphone" Nueva York: The New York Times, 2015. Recuperado el 25 de septiembre de 2022, de https://www.nytimes.com/2015/08/26/world/europe/a-21st-century-migrants-checklist-water-shelter-smartphone.html
  8. -Carson, Anne. Decreación. Madrid: Vaso Roto, 2014.
  9. --- Nox. Madrid: Vaso Roto, 2018.
  10. --- Flota. Madrid: Cielo eléctrico, 2020.
  11. -Cartier-Bresson, Henri. Fotografiar del natural. Barcelona: Gustavo Gili, 2003.
  12. -CEAR. "Dos años después de la muerte de Aylan Kurdi siguen sin garantizarse vías legales." Madrid: 2017, 20 de noviembre. Recuperado el 25 de septiembre de 2022, de https://www.cear.es/dos-anos-despues-la-muerte-aylan-kurdi-siguen-sin-garantizarse-vias-legales-seguras-las-personas-refugiadas-no-tengan-arriesgar-vidas/
  13. -Chejfec, Sergio. Últimas noticias sobre la escritura. Jekyll & Jill, 2015.
  14. -Desalambre. "Un juez ordena a la Policía permitir el uso del teléfono móvil a los internos del CIE de Madrid." Madrid: elDiario.es, 1 de julio de 2015. Recuperado 25 de septiembre de 2022, de https://www.eldiario.es/desalambre/permitir-telefonos-internos-cie-madrid_1_2593691.html
  15. -Domínguez, Gonzalo. "Joan Fontcuberta: Toda fotografía es una manipulación." Barcelona: La Vanguardia, 11 de noviembre de 2016. Recuperado 25 de septiembre de 2022, de https://www.lavanguardia.com/vida/20161111/411795592700/joan-fontcuberta-toda-fotografia-es-una-manipulacion.html
  16. -Eddy, Melisa. "Una ‘selfie’ con Angela Merkel, un refugiado y una demanda contra Facebook." Nueva York: The New York Times, 10 de febrero de 2017. Recuperado 25 de septiembre de 2022, de https://www.nytimes.com/es/2017/02/10/espanol/una-selfie-con-angela-merkel-un-refugiado-y-una-demanda-contra-facebook.html
  17. -Eden, Terence. "Migrants and Mobiles." Terence Eden’s Blog, 6 de septiembre de 2015. Recuperado 25 de septiembre de 2022, de https://shkspr.mobi/blog/2015/09/migrants-and-mobiles/
  18. -Fanjul, Gonzalo. & Gálvez-Iniesta, Ismael. Extranjeros, sin papeles e imprescindibles: Una fotografía de la inmigración irregular en España. Madrid: porCausa, 2020.
  19. -Fisher, Mark. Realismo capitalista. ¿No hay alternativa? Buenos Aires: Caja Negra, 2018.
  20. -Fontcuberta, Joan. La furia de las imágenes: Notas sobre la postfotografía. Carcelona: Galaxia Gutenberg, 2016.
  21. -Foucault, Michel. Vigilar y castigar. Madrid: Siglo XXI, 1976.
  22. ---Nacimiento de la biopolítica. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2007.
  23. -Ganascia, Hans-Georg. "The generalized sousveillance society." Social Science Information 49,3 (2010): 489‐507.
  24. -Garcés, Marina. Nueva ilustración radical. Barcelona: Anagrama, 2017.
  25. -Goldsmith, Kenneth. Escritura no creativa. Barcelona: Caja Negra, 2020.
  26. -Han, Byung-Chul. La sociedad del cansancio. Barcelona: Herder, 2020.
  27. -Heinich, Nathalie. El paradigma del arte contemporáneo: estructuras de una revolución artística. Casimiro, 2016.
  28. -Illouz, Eva. El fin del amor. Una sociología de las relaciones negativas. Buenos Aires: Katz, 2020.
  29. -Lassalle, Jose María. El liberalismo herido. Reivindicación de la libertad frente a la nostalgia del autoritarismo. Barcelona: Arpa, 2021.
  30. -Mann, Steve., Nolan, Jason y Wellman, Barry. "Sousveillance: Inventing and Using Wearable Computing Devices for Data Collection in Surveillance Environments." Surveillance & Society 1, 3 (2003): 331‐355.
  31. -Mesa, Sara. Silencio administrativo. La pobreza en el laberinto burocrático. Barcelona: Anagrama, 2019.
  32. -Pérez, Marino.; Sánchez, José Carlos y Cabanas, Edgar. La vida real en tiempos de la felicidad. Madrid: Alianza Editorial, 2018.
  33. -Raventós, Daniel. y Wark, Julie. Contra la caritat. En defensa de la renda bàsica. Bacrlona: Arcàdia Editorial, 2019.
  34. -Rodríguez-Andrés, Roberto. "Trump 2016: ¿presidente gracias a las redes sociales?" Palabra Clave, 21, 3 (2018): 831-859. DOI: 10.5294/pacla.2018.21.3.8
  35. -Sallarès, Mireia. Com una mica d’aigua al palmell de la mà. Barcelona: Arcàdia Editorial, 2019.
  36. -Sontag, Susan. Sobre la fotografía. Madrid: Alfaguara, 2006.
  37. -Steyerl, Hito. "In Defense of the Poor Image." e-flux journal, 10 (2009). https://www.e-flux.com/journal/10/61362/in-defense-of-the-poor-image/
  38. ----Duty Free Art. Art in the Age of Planetary Civil War. Londres: Verso Books, 2017.

Downloads

Download data is not yet available.