Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The Documentary Remains of the Perpetrator: Images and Texts

No. 65

‘They will never understand that I also had a heart’. On the testimony of the victimizer in documentary cinema

DOI
https://doi.org/10.12795/themata.2022.i65.05
Submitted
February 1, 2022
Published
2022-07-11
Versions

Abstract

This article is part of an ongoing research on the representation of genocides in documentary cinema. In this instance, the characteristics of the testimony of the victimizer in documentary cinema will be investigated, mapping different productions. A possible scheme will be presented that will pay attention to the narrative matrix of the testimonies and the modes of responsibility that are exposed therein. In this way, two main poles will be presented, oscillating between the interview –more linked to providing “objective” information– and the confession work –where the perpetrator meditates on his subjectivity–.

References

  1. Anderson, Kjell, y Erin Jessee, eds. Researching perpetrators of genocide. Madison: University of Wisconsin Press, 2020.
  2. Arfuch, Leonor. La entrevista, una invención dialógica. Buenos Aires: Paidós, 1995.
  3. Comolli, Jean-Louis. “¿Mi enemigo preferido?”, Cuadernos de Cine Documental 2 (2008): 44-51.
  4. de Swaan, Abram. The Killing Compartments. The Mentality of Mass Murder. New Haven: Yale University Press, 2015.
  5. Didi-Huberman, Georges. Pueblos expuestos, pueblos figurantes. Buenos Aires: Manantial, 2014.
  6. Eaton, Mick. “The Production of Cinematic Reality”. Antropology-Reality-Cinema: The Films of Jean Rouch. Ed. Mick Eaton. Londres: BFI, 1979. 40-53.
  7. Feld, Claudia, y Valentina Salvi, eds. Las voces de la represión. Declaraciones de perpetradores de la dictadura argentina. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2019.
  8. Foucault, Michel. Obrar mal, decir la verdad. La función de la confesión en la justicia. Buenos Aires: Siglo XXI, 2014.
  9. Frankfurter, Bernhard, ed. The Meeting. Siracusa: Syracuse University Press, 2000.
  10. Gourevitch, Philip y Errol Morris. Standard Operating Procedure. Nueva York: The Penguin Press, 2008.
  11. Höss, Rudolf. Yo, comandante de Auschwitz. Barcelona: Ediciones B, 2009.
  12. Kitchen, Martin. Speer. El arquitecto de Hitler. Madrid: La esfera de los libros, 2017.
  13. Knittel, Susanne C., y Zachary J. Goldberg, eds. The Routledge international handbook of perpetrator studies. Abingdon: Routledge, 2020.
  14. Laplanche, Jean, y Jean-Bertrand Pontalis. Diccionario de psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós, 1996.
  15. Laub, Dori. “An Event Without a Witness”. Testimony. Crises of Witnessing in Literature, Psychoanalysis, and History. Ed. Shoshana Felman y Dori Laub. New York: Routledge, 1992. 75-92.
  16. Lifton, Robert J. Los médicos nazis. Buenos Aires: El Ateneo, 2021.
  17. Lozano Aguilar, Arturo. Víctimas y verdugos en Shoah, de C. Lanzmann. Genealogía y análisis de un estado de la memoria del Holocausto. Valencia: Publicacions de la Universitat de València, 2018.
  18. Maruna, Shadd. Making Good. How Ex-Convicts Reform and Rebuild Their Lives. Washington: American Psychological Association, 2001.
  19. Mèlich, Joan-Carles. La ausencia del testimonio. Ética y pedagogía en los relatos del Holocausto. Barcelona: Anthropos, 2001.
  20. Messina, Luciana. «Reflexiones en torno a la figura del torturador: el caso del “Turco Julián”». Las voces de la represión. Declaraciones de perpetradores de la dictadura argentina. Ed. Claudia Feld y Valentina Salvi. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2019. 153-172.
  21. Metz, Jeremy. “Reading the Victimizer: Towards an Ethical Practice of Figuring the Traumatic Moment in Holocaust Literature”. Textual Practice 26.6 (2012): 1021-1043.
  22. Morag, Raya. Waltzing with Bashit. Perpetrator trauma and cinema. Nueva York: I.B. Tauris, 2013.
  23. ---. Perpetrator cinema: confronting genocide in Cambodian documentary. Londres: Wallflower Press, 2020.
  24. Payne, Leigh A. Unsettling accounts. Durham: Duke University Press, 2008.
  25. Ricoeur, Paul. “El concepto de responsabilidad. Ensayo de análisis semántico”. Lo justo. Santiago: Editorial Jurídica de Chile, 1997. 39-68.
  26. ---. Texto, testimonio y narración. Santiago: Editorial Andrés Bello, 1983.
  27. Ruffinelli, Jorge. “Documental político en América Latina: un largo y un corto camino a casa (década de 1990 y comienzos del siglo XXI)”. Documental y vanguardia. Ed. Casimiro Torreiro y Josetxo Cerdán. Madrid: Cátedra, 2005. 285-348.
  28. Sarlo, Beatriz. Tiempo pasado. Buenos Aires: Siglo XXI, 2005.
  29. Sánchez-Biosca, Vicente. La verdad del verdugo. Duch, la represión jemer roja y el documental como agon trágico. Mimeo, 2021.
  30. Speer, Albert. Diario de Spandau. Barcelona: Plaza & Janes, 1975.
  31. ---. Memorias. Barcelona: Plaza & Janes, 1974.
  32. Straus, Scott. “Studying Perpetrators: A Reflection”. Journal of Perpetrator Research 1.1 (2017): 28-38.
  33. Sucasas, Alberto. «Manifestaciones encubridoras: testimonio escrito y testimonio audiovisual en el victimario». El infierno de los perpetradores. Imágenes, relatos y conceptos. Ed. Anacleto Ferrer y Vicente Sánchez-Biosca. Barcelona: Bellaterra, 2019. 253-272.
  34. Ternon, Yves. “Münch, or the Paradox of the ‘Good’ SS Doctor”. Remembering for the Future: The Holocaust in an Age of Genocide. Ed. John K. Roth et al. Londres: Palgrave Macmillan UK, 2001. 751-765.
  35. Wieviorka, Annette. The Era of Witness. Ithaca: Cornell University Press, 2006.
  36. Williams, Timothy, y Susanne Buckley-Zistel, eds. Perpetrators and Perpetration of Mass Violence. Action, Motivations and Dynamics. New York: Routledge, 2018.
  37. Winston, Brian. “Ethics”. New Challenges for Documentary. Ed. Alan Rosenthal y John Corner. Manchester: Manchester University Press, 2005. 181-193
  38. Autor. «La parte maldita. El testimonio del perpetrador en el cine documental.» Revista Cine Documental 24 (2021). En prensa.
  39. ---. «Los victimarios en el cine documental. Una posible taxonomía». Kamchatka. Revista de análisis cultural 15 (2020): 161-192.
  40. ---. «¿Una película sobre el olvido? Sobre The Act of Killing de Joshua Oppenheimer». Toma Uno 4 (2015): 57-70.

Downloads

Download data is not yet available.