THE PSYCHOPLASTIC SPACE OF JOSEF SVOBODA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/ppa.2023.i28.03

Keywords:

stage space, architecture, cinema, theatre, Laterna Magika, fourth wall

Abstract

Theatre and cinema are two forms of artistic expression that, in different ways, promote interaction between the audience and the play, involving visual, spatial and temporal aspects. The "fourth wall" is one of the recurring concepts when referring to the interaction between the audience and a play, which can also be extrapolated to the field of cinema. Based on this concept, the aim is to analyse how, regardless of the space that hosts a performance, a certain scenic conceptualisation makes it possible to qualify the existing separation and is capable of favouring the interaction between the audience and a theatrical play. In this article we propose to deal with a specific experience that aims to combine theatre and moving images: the work of the stage designer Josef Svoboda. First of all, the mechanisms devised by Sovoboda to incorporate moving images into the theatrical discourse will be described. Next, some of his stage designs will be analysed and redrawn, with particular emphasis on their spatial conditions. The aim is to show how, through the use of solid material work supported by movement, light and projected images, the psycho-plastic space proposed by Svoboda manages to merge space and time, thus attempting to blur the "fourth wall".

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Juan Deltell Pastor, Escuela Técnica Superior de Arquitectura. Universitat Politécnica de València.

(Barcelona, 1962).Arquitecto (1989) por la ETSA de la UPV. Becario de la Consellería de Cultura, Educación y Ciencia (1990-1993). Profesor adscrito al Departamento de Proyectos Arquitectónicos de la UPV desde 1994. Tesis doctoral presentada en 2013 [Cum Laude]. Profesor Titular desde Abril de 2014. Profesor invitado en la ZHAW de Winterthur en los cursos académicos 2011-2012 y 2013-2014. Obra profesional publicada en: TC cuadernos de arquitectura; VIA arquitectura; Consejo Superior de Colegios de Arquitectos de España; Pasajes de Arquitectura; Arquitectura Viva; CON ARQUITECTURA; ARA.C.; Wettbewerbe aktuell, Architecti; Future arquitecturas. Selección de publicaciones de investigación: “El falso retorno. Arqueografías de Ascenseur pour l’échafaud”, L’ATALANTE. Revista de Estudios cinematográficos nº 17 [2014] / La mirada única. Un arquitecto piensa el cine [2019] /“La representación del límite en El cielo sobre Berlín de Wim Wenders”, VLC arquitectura nº 9 [2022] / Diccionario analógico. Cine y arquitectura [2022]. Plataforma profesional y de investigación: www.filmarq.com.

Clara Elena Mejía Vallejo, Escuela Técnica Superior de Arquitectura. Universitat Politécnica de València.

(Bogotá, 1969). Obtiene el título de Arquitecta en 1999 y el título de Doctora en 2015 en la Universitat Politècnica de València (UPV). Desde 2019 es Profesora Titular de Universidad en el departamento de proyectos arquitectónicos de la UPV. Obtuvo como editora junto a Jorge Torres el premio FAD de “Pensamiento y Crítica” por el libro Le Corbusier. La recherche patiente 50 años después (2018). Obtuvo el Premio extraordinario de Doctorado por su tesis “Rogelio Salmona y Le Corbusier. Sobre la permeabilidad del hacer” (2017). Es miembro del grupo de investigación Proyecto Arquitectura (PAR) de la UPV y directora junto con Ricardo Merí de la colección de libros de investigación ART (Architectural Resarch Tribune). Sus artículos más recientes han sido publicados en las revistas VLC arquitectura, ZARCH, Dearq, PpA.

 

References

ANTOINE, André. Causerie sur la mise en scène. En: La Revue de Paris. París, 01-04-1903, pp. 596-612. Disponible en : https://www.colline.fr/sites/default/files/antoine-causerie_0.pdf.

BABLET Denis; BABLET, Marie Louise. Adolphe Appia (1862-1928). Acteur, espace lumière. Lausanne: Éditions L’Age d’Homme, 1981.

BABLET, Denis. Joseph Svoboda scénographe [audiovisual]. CNRS Images, 1983 [consulta: 12-04-2023]. Disponible en: https://images.cnrs.fr/video/585.

BARGUEÑO, Eugenio. Josef Svoboda. La luz construida. En: ArDIN. Arte, Diseño e Ingeniería [en línea]. Madrid: Editorial Universidad Politécnica de Madrid, 2012, n.º 1, pp. 27-42 [consulta: 12-04-2023]. ISSN-e 2254-8319. Disponible en: http://polired.upm.es/index.php/ardin/article/download/1845/1854.

BURIAN, Jarka. The scenography of Josef Svoboda. Middletown: Wesleyan University Press, 1974.

COHEN, Milton J. Film in space theater. En: The Tulane Drama Review [en línea]. Nueva York: Cambridge University Press, otoño 1966, vol. 11, n.º1, pp. 62-67 [consulta: 12-04-2023]. ISSN-e 2326-2044. DOI: https://doi.org/10.2307/1125265.

DIDEROT Denis. Œuvres de théâtre de M. Diderot, avec un discours sur la poésie dramatique, Volume 1. París: Chez la veuve Duchesne, 1771.

GROPIUS, Walter; WENSINGER, Arthur S, ed. The theater of the Bauhaus. Middletown (Connecticut): Wesleyan University Press, 1961.

GROSSMAN, Jan. Kombinace divadla a filmu. Laterna Magika. Praga: Jirí Hrbas, 1968.

KIRBY, Michael. The uses of film in theatre. En: The Tulane Drama Review [en línea]. Nueva York: Cambridge University Press, otoño 1966, vol. 11, n. º 1, pp. 49-61 [consulta: 12-04-2023]. ISSN-e 2326-2044. DOI: https://doi.org/10.2307/1125264.

KIRCHER, Athanasius. Ars magna lucis et umbrae. Roma: Sumpptibus Hermanni Sheus, 1646.

MARTÍNEZ ROGER, Ángel. Josef Svoboda. Un faro entre pasado y futuro. En: Arquitectura [en línea]. Madrid: COAM, tercer trimestre 2009, n.º 357, pp. 88-91 [consulta: 12-04-2023]. ISSN 0004-2706. Disponible en: https://www.coam.org/media/Default Files/fundacion/biblioteca/revista-arquitectura-100/2008-2012/docs/revista-articulos/revista-arquitectura-2009-n357-pag88-91.pdf.

NIETO SÁNCHEZ, María. Más allá de la pantalla. Espacios dinámicos, múltiples y transformables. En: A. COSTA y R. CAPUCHO, coord. Avanca Cinema. Internacional Conference, 2016, pp. 1099-1107. Cineclube de Avanca.

PISCATOR, Erwin; GASBARRA, Felix, ed. Das Politische Theatre. Reibek (Hamburg): Rowohlt, 1963.

SONTAG, Susan. Film and theatre. En: The Tulane Drama Review [en línea]. Nueva York: Cambridge University Press, otoño 1966, vol. 11, n.º 1, pp. 24-37. [consulta: 12-04-2023]. ISSN-e 2326-2044. DOI: https://doi.org/10.2307/1125262.

SVOBODA, Josef. The secret of theatrical Space. Editado y traducido por Jarka Burian. Nueva York: Applause Theatre Books Publishers,1993.

SVOBODA, Josef; MORRIS, Kelly; MUNK, Erika. Laterna Magika. En: The Tulane Drama Review [en línea]. Nueva York: Cambridge University Press, otoño 1966, vol. 11, n.º 1, pp. 141-149 [consulta: 12-04-2023]. ISSN-e 2326-2044. DOI: https://doi.org/10.2307/1125277.

SVOBODA, Josef. Problémy scény Laterny magiky [Problems of the Theatre of the Laterna Magika]. En: Laterna magika. Sborník statí. Praha: Filmový ústav, 1968, pp. 98-105.

URSINI, G.,ed. Josef Svoboda. Escenógrafo. El mundo en un espejo. Todi: Litograf, 2009.

Published

2023-05-27

How to Cite

Deltell Pastor, J., & Mejía Vallejo, C. E. (2023). THE PSYCHOPLASTIC SPACE OF JOSEF SVOBODA. Proyecto, Progreso, Arquitectura, (28), 50–69. https://doi.org/10.12795/ppa.2023.i28.03

Issue

Section

Articles
Views
  • Abstract 713
  • artículo (castellano e inglés) (Español (España)) 829