An artist in no-man’s-land (About José Soto’s paintings)
DESCARGA PDF (Español (España))

Keywords

Abstracción
siglo XX
vanguardias
color
Sevilla Abstraction
XX Century
avant-garde
color
Seville

How to Cite

Díaz-Urmeneta, J. B. (2017). An artist in no-man’s-land (About José Soto’s paintings). El Pájaro De Benín, (1), 5–108. https://doi.org/10.12795/pajaro_benin.2017.i1.01
Views
  • Abstract 85
  • DESCARGA PDF (Español (España)) 167

Abstract

José Soto was an abstract painter from Seville, who brought the synthesis process to a final point in the last years of the 20th century. This paper raises the nature of this art and its connections with the international references from which it began, and in relation to what it means. As well as its meaning and importance in the context of Seville, at a time when they open to the avant-garde, after decades of isolation and backwardness.

https://doi.org/10.12795/pajaro_benin.2017.i1.01
DESCARGA PDF (Español (España))

References

ADORNO, Th. W., Theorie esthetique, ed., R. Tiedemans, trad. M.Jimenez, Paris, Klincksieck, 2011.

CREGO CASTAÑO, C., El espejo del orden. El arte y la estética del grupo holandés “De Stijl”. Madrid, Akal, 1997.

GREENBERG, C., The Collected Essays and Criticism, ed. John O´Brien, Chicago and London, The University of Chicago Press, 1988. Vol. I, Perceptions and Judgments, 1939-1944.

GREENBERG, C., “New York Painting Only Yesterday”. The Collected Essays and Criticism, ed. John O´Brien, Chicago and London, The University of Chicago Press, 1988. Volumen 4. Modernism with a Vengeance, 1957-1969.

KANDINSKY, W. De lo espiritual en el arte y la pintura en particular, trad. E. Bailey, Buenos Aires, Nueva Visión, 1960.

KANDINSKY, W., La gramática de la creación. El futuro de la pintura, trad. Ph. Sers, Barcelona, 1987.

KANDINSKY, W., “Sobre la cuestión de la forma”, Kandinsky, W. y Marc F., El jinete azul, ed. K. Landheit, trad. R. Burgaleta, Barcelona, Paidós, 1989.

MERLEAU-PONTY, M., Fenomenología de la percepción, trad. J. Cabanes, Barcelona, Península, 1975, Merleau-Ponty, M., Le visible et l’invisible, ed. C. Lefort, Paris, Gallimard, 1995

MONDRIAN, P., La nueva imagen en la pintura, trad. A. Peels, Valencia, Colegio Aparejadores Madrid, 1983.

NEWMAN, B., Escritos escogidos y entrevistas, ed. O’Neill, J. P., trad, M. A. Coll Rodríguez, Madrid, Síntesis, 2006.

RANCIÈRE, Jacques, Le destin des images, Paris: La Fabrique, 2003.

ROTHKO, M., La realidad del artista. Filosofías del arte, trad. M. Abdala, Madrid: Síntesis, 2004.

ROTHKOWITZ, Mark, Escritos sobre arte (1934-1969), ed. M. López Remiro. Barcelona, Paidós, 2007

SANDLER, I., El triunfo de la pintura norteamericana. Historia del expresionismo abstracto. Trad. J. Sánchez García-Gutièrrez. Madrid, Alianza, 1996.

SHIFF, R., “Whiteout. The Not-Influence Newman Effect” en Temkin, A. (ed.), Barnett Newman, Philadelphia/London, Philadelphia Museum of Art/Tate Publishing, 2002.

SOTO, J., “Una lectura personal sobre la pintura de Mondran”, VV. AA. La esencia del arte. Dialéctica de lo contemporáneo, Sevilla, Fundación Aparejadores/Colegio Oficial de Doctores y Licenciados en Bellas Artes de Andalucía, 2001, 171-181.

TEMKIN, A., ed., Barnett Newman, Philadelphia/London, Philadelphia Museum of Art/Tate Publishing, 2002.

WORRINGER, W., Naturaleza y Abstracción, trad., M. Frenk. Fondo de Cultura Económica, Madrid, 1997.

ZELEVANSKY, L. “Beyond Geometry. Objects, Systems, Concepts”, Zelevansky, L., ed. Beyond Geometry. Experiments in Form, 1940s-1970s. Cambridge (Mass.)/London, The MIT Press, 2004

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...