Abstract
The traditional relationship that the artistic spectator had maintained with works of art throughout history underwent profound changes with the arrival of modern art. The progressive appreciation of the conceptual and philosophical section that occurs with the first avant-garde movements – and, to a greater extent, with artistic manifestations from 1960 onwards – turned this spectator into an active subject in the construction of the meanings of the work of art. This question aroused the interest of some thinkers such as the Spanish philosopher George Santayana, who proposed the concept of "apperception" to explain, in a certain way, the subject's ability to complete forms and meanings – natural and artistic – that are presented to him in an incomplete or ambiguous way. Some time later, the American philosopher and art critic Arthur Danto developed a whole theory around artistic interpretation as an ontological process by which the viewer assumes the role of "co-artist" in the creation of works of art and their meanings. This research proposes a relational study of both authors in order to explain the new active role of the spectator in postmodern art.
References
Cervera Salinas, V. y Lastra, A. (Eds.) (2002). Los reinos de Santayana. Universidad de Valencia.
Crary, J. (1999). Suspensiones de la percepción. Atención, espectáculo y cultura moderna. Akal.
Brand, P. y Brand, M. (2012). Surface and Deep Interpretation. En M. Rollins (Ed.) Danto and his Critics. 2ª ed. (pp. 69-83). Wiley-Blackwell.
Danto, A (1964). The Artworld. Journal of Philosophy, vol. 61, 19, 571-584. https://doi.org/10.2307/2022937
Danto, A. (1989). Historia y Narración. Ensayos de filosofía analítica de la historia. Síntesis.
Danto, A. (2002). La transfiguración del lugar común, una filosofía del arte. Paidós Estética.
Danto, A. (2003). El cuerpo. El problema del cuerpo: selección de ensayos. Síntesis.
Danto, A. (2003). Más allá de la Caja Brillo: Las Artes Visuales desde las Perspectivas Posthistóricas. Paidós Estética.
Danto, A (2006). Una visita a Santayana. Archipiélago: Cuadernos de crítica de la cultura, 70, 11-16.
Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Paidós Estética.
Duchamp, M. (1957). The Creative Act. Art News, vol. 56, 4, 28-29.
Haubert, L. E. (2021). Observações introdutórias sobre a natureza da beleza na filosofia de George Santayana, Griot: revista de filosofía, vol. 29, 1, 237-249. https://doi.org/10.31977/grirfi.v21i1.2162
Hegel, G. W. F. (2010). Lecciones sobre la estética. Mestas.
Lavagnino, N. (2003). Ontological mislocations, modos de conciencia e historia. Indiscernibles, desplazamiento y horizontes de posibilidad en la filosofía de Arthur Danto, Areté. Revista de Filosofía, vol. 25, 1, 81-110. http://hdl.handle.net/11336/23197
Nietzsche, F. (1986). Humano demasiado humano. Mexicanos Unidos.
Molinuevo, J. L. (1998). La experiencia estética moderna. Síntesis.
Pineda Repizzo, A. F. (2009). De la mera cosa al significado de la obra de arte en la filosofía de Arthur Danto, Universitas Philosophica 58, 29, 277-308. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/vniphilosophica/article/view/10848
Puelles romero, L. (2011). Mirar al que mira: Teoría estética y sujeto espectador. Abada Editores.
Santayana, G. (1999). El sentido de la belleza: un esbozo de teoría estética. Tecnos.
Santayana, G. (2005). La vida de la razón o fases del progreso humano. Tecnos.
Tataskiewitz, W. (1976). Historia de seis ideas estéticas, Arte, belleza, forma, creatividad, mímesis y experiencia estética. Tecnos.
Vilar, G. (2013). On Some Dissonances in A. C. Danto´s Art Criticism. En R. E. Auxier y L. Edwin Hahn (Eds.), The Philosophy of Arthur C. Danto (pp. 145-161). Chicago: Open Court.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Daniel Sánchez Requejo