The latest reform of training contracts: a new attempt to promote their use and improve the training of young people

Authors

  • Jesús R. Mercader Uguina University Carlos III of Madrid
  • Amanda Moreno Solana University Carlos III of Madrid

DOI:

https://doi.org/10.12795/TPDM.mon.2022.02

Keywords:

training contract, alternating training contract, contract to obtain professional practice, scholarships, internships

Abstract

The purpose of this paper is to make a first approach to the current regulation of the training contract, analyzing its two modalities: the alternating training contract and the contract for obtaining professional practice. The work is based on the premise of training as a nuclear element of these contracts, observing how the reforms have been aimed at enhancing the value of such an element. Reference is also made to the problems that this regulation could continue to pose if it is not accompanied by other regulatory reforms that regulate the same or similar situations through scholarships or internships that are outside the workplace.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jesús R. Mercader Uguina, University Carlos III of Madrid

Professor of Labor and Social Security Law

Amanda Moreno Solana, University Carlos III of Madrid

Professor of Labor and Social Security Law

References

Álvarez Cuesta, Henar (2019), “Becas no laborales como mecanismo de empleabilidad de los jóvenes”, Anuario IET de Trabajo y Relaciones Laborales, vol. 6, pp. 7-23.

Escudero Rodríguez, Ricardo, (2012), “Nuevos derechos de formación y contrato para la formación y el aprendizaje”, Relaciones Laborales, núm. 28, pp. 49-84.

Esteban Legarreta, Ricardo (2019), “El contrato para la formación y el aprendizaje. Perspectiva crítica tras las últimas reformas”, Anuario IET de Trabajo y Relaciones Laborales, Vol. 6, pp. 25-36.

Goerlich Peset, José María, Mercader Uguina, Jesús R., y De La Puebla Pinilla, Ana (2022), La reforma laboral de 2021. Un estudio del Real Decreto-Ley 32/2021, Valencia, Tirant lo Blanch.

Gómez Millán Herencia, María José (2015), “Aspectos novedosos del contrato para la formación y el aprendizaje tras las ultimas reformas”, Temas Laborales, Revista Andaluza de trabajo y bienestar, núm. 119, 209-238.

Igartúa Miró, María Teresa (2017), “La formación dual en el sistema educativo: balance y propuestas de mejora”, Temas Laborales, núm. 137, pp. 91-125.

López Gandía, Juan. V. (2022), “Los contratos formativos tras la Reforma Laboral de 2021”, NET21, núm. 8, en línea: https://www.net21.org/los-contratos-formativos-tras-la-reforma-laboral-2021/

Mercader Uguina, Jesús R. (2014), “Razones, referentes y marco institucional de la formación dual en España”, Revista derecho Social y Empresa, núm. 1, pp. 71-101.

Nieto Rojas, Patricia (2019), “Jóvenes no cualificados y acceso al mercado de trabajo ¿es eficaz el contrato de formación y aprendizaje?, Anuario IET de Trabajo y Relaciones Laborales, Vol. 6, pp. 65-74.

Nieto Rojas, Patricia (2015), “Las transiciones escuela-trabajo: mecanismos de inserción laboral para jóvenes con escasa cualificación”, Revista Trabajo y Seguridad Social, CEF, núm. 391, pp. 19-48.

Pérez Del Prado, Daniel (2022), “La reforma laboral 2021 y el nuevo contrato formativo: la propuesta definitiva?”, Revista Labos, Vol. 3, núm. Extraordinario, pp. 7-18.

Rodríguez Fernández, María Luz, (2019), Una propuesta de arquitectura institucional para la figura del cheque formación, Revista Trabajo y Seguridad Social, CEF, núm. 435, pp. 79-106.

Rodríguez-Piñero y Bravo-Ferrer, Miguel (2013), “Contrato de aprendizaje y formación dual. el RD 1529/2012”, Revista de Relaciones Laborales, núm. 1, 2013, pp. 1-15.

Published

2022-04-01

How to Cite

Mercader Uguina, J. R. ., & Moreno Solana, A. . (2022). The latest reform of training contracts: a new attempt to promote their use and improve the training of young people. Trabajo, Persona, Derecho, Mercado, (Monográfico), 63–88. https://doi.org/10.12795/TPDM.mon.2022.02

Issue

Section

Artículos doctrinales
Received 2022-03-08
Accepted 2022-03-10
Published 2022-04-01