The young people and the learning of the History in the postwar period: The salesian magazin Mi Colegio (Utrera, 1942-1945)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/RiCH.2021.i17.04

Keywords:

school newspaper, franquismo, propaganda, Salesians, Utrera, journalism’s history

Abstract

This article analyzes the trajectory of Mi Colegio, published in the Salesian College of Utrera, between 1942 and 1945, decisive years in the conformation of the Franco ideology and redefinition of the role of Spain in the international order. This case study allows to clarify a model of Salesian magazine that differs from the Jesuit by its journalistic features, its preferred thematic lines and its informative purpose. The content analysis allows to understand if the magazine responds to the Salesian educational model and to clarify the proposal of person of the Salesian center in the framework of the postwar period. Based on an interpretative and integrative approach and based on the published texts, we will access the new model of citizen that seeks to be forged, with a life project in accordance with the national principles of the Movement: patriotism and catholicity. This will allow us to point out the cultural, religious and historical references that shape the educational-civic proposal on which the national reconstruction intends to be based.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLVAREZ GONZÁLEZ, Luis Fernando, “La Asamblea Nacional del D. Bosco en España”, Don Bosco en España, n.º 735, marzo-abril, 2018, pp.6-7.

BASTIDAS, J. y PAUCAR, E. (2012), El Sistema Preventivo de Don Bosco. Quito, Imprenta del Colegio Técnico Don Bosco

BORDERÍA ORTIZ, E., MARTÍNEZ GALLEGO, F-A, LAGUNA PLATERO, A (1996), Historia de la comunicación social: voces, registros y conciencias, Síntesis.

CAMPOS GARCÍA, JUAN JESÚS: «El periódico escolar: un acercamiento a la cultura organizativa del centro», en Comunicar, nº 5, 1995, p. 113-119.

CHECA GODOY, A. (2002): Historia de la prensa pedagógica en España, Universidad de Sevilla.

CHECA GODOY, A. LANGA-NUÑO, C. y ESPEJO-CALA, C. (coords.), MONTOYA-RODRÍGUEZ, C. (ed.) (2022) Historia del periodismo local en la provincia de Sevilla. Contra el olvido de la prensa cercana, Granada, Ed. Comares (en prensa)

CHIVELET, M. (2011), “El diseño de revistas para los niños, exponente de su evolución en el entorno social”, en Pérez Cuadrado, P., Puebla Martínez, B. (coord.), Revistas versus magazines, pp. 65-74.

DELGADO GRANADOS, P. (2010), “Una mirada al modelo escolástico franquista a través de sus revistas escolares: fuente de estudio e interpretación histórico-educativa” [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria (España), nº 3. Disponible en Internet (17-8-2021): http://revista.muesca.es/articulos3/130-una-mirada-al-modelo-escolastico-franquista-a-traves-de-sus-revistas-escolares-fuente-de-estudio-e-interpretacion-historico-educativa.

FIERRO, R. (1950), La pedagogía social de Don Bosco. Buenos Aires: Talleres Gráficos Pedemonte Hnos y Stotland.

HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M. (2017), “El boom de la prensa escolar en Canarias en el tardofranquismo y la transición democrática” en Yanes Mesa, J. A., Perera García, E. A., Carrascosa Puertas, L. (coord.), II Congreso Historia del Periodismo Canario: De la autarquía Franquista a la globalización, 1936-2016, pp. 241-256.

HERNÁNDEZ-SAMPIERI, R., FERNANDEZ, C., BAPTISTA, P. (2014), Metodología de la investigación, México D. F.: McGRAW-HILL / Interamericana Editores.

LANGA-NUÑO, C. (2009), “La comunicación durante la guerra civil y el primer franquismo (1936-1950)”, en Langa-Nuño, C., Romero-Domínguez, L.R., Ruiz Acosta, M.J. (coord.) Un siglo de información en Sevilla: (prensa, radio y televisión): 1909-2009, pp. 125-164.

LÓPEZ NOGUERO, Fernando (2002), “El análisis de contenido como método de investigación”, XXI, Revista de Educación, 4, 167-179.

LULL MARTÍ, E. (1999), “Prensa escolar y educativa católica en vísperas de la II República. La revista Auras del Colegio, de los jesuitas de Valencia (1917-1936)”, Anales de Historia Contemporánea, nº. 15, pp. 339-348.

MARTÍN GONZÁLEZ, A. (1981), Los salesianos de Utrera en España. Una institución al servicio del pueblo, Sevilla: Inspectoría Salesiana de Sevilla.

MOLL BAGUR, S., y SUREDA GARCIA, B. (2021), “The Generation of Social Capital and the Conformation of Identities in the Schools of the Spanish Postwar Period (1939-1945): study of the Montesión School Magazine”. Social and Education History. https://doi.org/10.17583/hse.7942.

MONTOYA-RODRÍGUEZ, María-Carmen (2022), “Un caso particular en la provincia: las intermitencias en la historia de la prensa utrerana (1850-2021)”, en Antonio CHECA, Carmen ESPEJO-CALA, Concha LANGA-NUÑO, (coord.) y María-Carmen MONTOYA-RODRÍGUEZ (ed.), Historia del periodismo local en la provincia de Sevilla. Contra el olvido de la prensa cercana, Granada, Editorial Comares, pp.89-104 (en prensa).

PAYNE, S.G. (2005), El franquismo. Primera parte. Madrid: Arlanza ediciones.

YANES MESA, J. A. (2004), “La prensa escolar en España (1868-2004): perspectiva histórica y panorama actual” en Sanz Establés, C., Sotelo González, J, Rubio Moraga, A.L. (coord), Prensa y periodismo especializado II, pp. 189-200.

VILANOU TORRANO, C. y VILAFRANCA MANGUÁN, I. (2020), “La pedagogía católica italiana: entre el positivismo y el neoidealismo. Notas sobre su presencia en españa (1870-1968)”, Hist. educ., nº 39, pp. 249-311.

WAIDENFELD, M. (2012), “As escolas católicas de prestígio no Rio de Janeiro: as razões da distinção” En De Castro, S. y Waidenfeld, M., A história da educação em debate: estudos comparados, profissão docente, infância, família e Igreja. Mauad X y Faperj.

Published

2021-12-30

How to Cite

Montoya Rodríguez, M. del C. (2021). The young people and the learning of the History in the postwar period: The salesian magazin Mi Colegio (Utrera, 1942-1945) . RIHC. Revista Internacional De Historia De La Comunicación, (17), 63–85. https://doi.org/10.12795/RiCH.2021.i17.04
Received 2021-09-15
Accepted 2021-12-11
Published 2021-12-30
Views
  • Abstract 279
  • pdf (Español (España)) 301