PORTRAITS ON PAPER. NEW CONTRIBUTIONS ABOUT THE ARTISTIC RELATIONS BETWEEN FEDERICO DE MADRAZO AND THE DUKES OF MONTPENSIER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2023.i35.12

Keywords:

Español

Abstract

Federico de Madrazo travelled to Seville at the end of 1858. Today we know trough some unpublished letters preserved in the Museo del Prado, that Madrazo was commisioned by the Dukes of Montpensier to create a large equestrian portrait. It had to be a courtly, historicist and familiar portrait, under some very particular circumstances and approaches, since it was intended that Madrazo’s work took as reference a painting of Dominique Papety, disciple of Ingres, for wich a pendant was sought. The commision kept evolving until it disappeared, but it left a trail of artistic works of different natures we are reviewing here, thanks to the interesting documentation that contributes to a better understanding of this artistic relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alzaga Ruiz, Amaya (2022): “Pintores franceses ante el color de España (1860-1870)”. En: Alzaga, Amaya (coms.): El gusto francés y su presencia en España (siglos XVII-XIX). Madrid: Fundación MAPFRE, 2022, pp. 239-247.

Bruña Cuevas, Manuel (2011): “Antoine de Latour (1808-1881), intermediario cultural entre España y Francia”. En: Boletín de la Real Academia Sevillana de Buenas Letras, 39, pp. 329-351.

Ciruelos, Ascensión/Durá, M.ª Victoria (1994): “Nuevos datos sobre pinturas y dibujos de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando”. En: Academia, 79, pp. 333-334.

Díez, José Luis (1994a): Federico de Madrazo y Kuntz (1815-1894). Madrid: Museo del Prado.

Díez, José Luis (coord.) (1994b): Federico de Madrazo. Epistolario. Madrid: Museo del Prado.

Falcón Márquez, Teodoro (1990): “El legado Montpensier al Ayuntamiento de Sevilla”. En: Laboratorio de Arte, 3, pp. 209-219.

Fernández Albéndiz, M.ª del Carmen (1998): “El duque de Montpensier y sus aspiraciones a la Corona de España”. En: Revista de Historia Contemporánea, 8, pp. 51-76.

González López, Carlos (1974): Catálogo de Federico de Madrazo y Kuntz, Tesis doctoral inédita.

González López, Carlos (1981): Federico de Madrazo y Kuntz (1815-1894). Barcelona: Subirana.

González López, Carlos (1995): Federico de Madrazo y Küntz. Aportaciones al catálogo. Barcelona: Grupo integral Publycom.

González López, Carlos / Martí Ayxelà, Montserrat (2007). En: “El mundo de los Madrazo [...] Los Madrazo y la Casa Real española”. En: AA.VV.: El mundo de los Madrazo. Colección de la Comunidad de Madrid. Madrid: Consejería de Cultura y Deportes, Comunidad de Madrid, 2007, pp. 74-83.

González Navarro, Carlos (2014): “Federico de Madrazo y Kuntz, El rey consorte Francisco de Asís de Borbón (1850)”. En: García-Frías Checa, Carmen/jordán de Urríes y de la Colina, Javier (coords.): El retrato en las Colecciones Reales de Patrimonio Nacional. De Juan de Flandes a Antonio López. Madrid: Patrimonio Nacional, pp. 426-430.

Lleó Cañal, Vicente (1997): La Sevilla de los Montpensier: segunda corte de España. Sevilla: Fundación Fondo de Cultura de Sevilla.

Lleó Cañal, Vicente (2004): “El Palacio de San Telmo en el siglo XIX”. En: PH. Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 12, pp. 72-76.

Martí Ayxelá, Montserrat (1994): “Federico de Madrazo en Sevilla, 1858”. En: Laboratorio de Arte, 7, pp. 201-216.

Ossorio y Bernard, Manuel (1868): Galería biográfica de artistas españoles del siglo XIX, Madrid, Imprenta a cargo de Ramón Moreno, vol. I.

Pasalodos Salgado, Mercedes (2015): “Federico de Madrazo figurinista”. En: Federico de Madrazo y Carlos Luis de Ribera. Pintores del Romanticismo español, actas de las jornadas, 18-20 de noviembre de 2015. Madrid: Museo del Romanticismo, pp. 119-130.

Pérez-Calero, Gerardo (2020): “Pintura decimonónica en la corte sevillana de los duques de Montpensier. En: Lacarra Ducay, M.ª del Carmen (coord.), El siglo XIX: el arte en la corte española y en las nuevas colecciones peninsulares. Zaragoza: Diputación Provincial de Zaragoza – Institución “Fernando el Católico”, pp. 177-204.

Pizarroso, Consuelo (2005): “Dioses superiores de la mitología clásica en la obra de los artistas representados en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando”. En: Cuadernos de Arte e Iconografía, 28, pp. 345-468.

Rey y Cabieses, Amadeo-Martín (2015): “Los Orléans y la cultura: arte y palacios de una familia real”. En: Anales de la Real Academia de Heráldica y Genealogía, XVIII, pp. 7-118.

Rodríguez Díaz, Manuel (2015): El mecenazgo de los duques de Montpensier en Andalucía: arquitectura, jardines y coleccionismo, tesis doctoral dirigida por Vicente Lleó Cañal, Universidad de Sevilla, Facultad de Geografía e Historia, Departamento de Historia del Arte, Sevilla.

Rodríguez Rebollo, Ángel (2005): Las colecciones de Pintura de los duques de Montpensier en Sevilla (1866-1892). Madrid: Fundación Universitaria Española.

Sánchez del Peral y López, Juan Ramón (2016): “Federico de Madrazo y los figurines de ‘Giovanna la Pazza’ para la actriz Adelaide Ristori”. En: Boletín del Museo del Prado, 34, pp. 64-75.

Tamisier, François (1857): Dominique Papety, sa vie et ses oeuvres. Étude biographique et littéraire. Marsella: Typographie et litographie Arnaud et Comp.e.

Published

2023-10-01
Received 2023-02-22
Accepted 2023-03-19
Published 2023-10-01