RECONSTRUCTION HYPOTHESIS OF THE OLD MAIN ALTARPIECE OF THE PARISH OF THE SAGRARIO OF SEVILLE: A REASONED PICTORIAL PROPOSAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2023.i35.23

Keywords:

Church of Sagrario, Jerónimo Balbás, Pedro Duque Cornejo, Mexico, Antequera, Antonio Primo

Abstract

The origin of this article does not respond to archival research, but to the realization of an oil painting that I executed in 2018. In it I intended to propose a hypothesis of reconstruction of the old main altarpiece of the church of the Tabernacle of the cathedral of Seville, work of the masters Jerónimo Balbás and Pedro Duque Cornejo, made between 1707 and 1712 and destroyed in 1824. As a base of information we take the text on the church of the Sagrario that Juan Agustín Ceán Bermúdez included in his book (1804) on the cathedral of Seville, as well as other observations pointed out by different authors later. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso de la Sierra, Lorenzo/Tovar de Teresa, Guillermo (1991): “Diversas facetas de un artista de dos mundos: Gerónimo Balbás en España y México”. En: Atrio, 3, pp. 79-117.

Camacho Martínez, Rosario/Romero Benítez, Jesús (1987-88-89): “Aproximación al estudio del retablo en Antequera en el siglo XVIII”. En: Imafronte, 3-4-5, pp. 347-366.

Caro Quesada, María Salud (1993): Noticias de escultura 1700-1720. Sevilla: Ediciones Guadalquivir, tomo II.

Ceán Bermúdez, Juan Agustín (1804): Descripción artística de la catedral de Sevilla, Sevilla: en casa de la viuda de Hidalgo y sobrino.

Gómez Piñol, Emilio/Gómez Gonzáles, María Isabel (2004): El Sagrario de la Santa Iglesia Catedral de Sevilla, Madrid: Iberdrola.

González de León, Félix (1844): Noticia artística, histórica y curiosa de todos los edificios públicos, sagrados y profanos de esta Muy Noble, Muy Leal, Muy Heroica e Invicta Ciudad de Sevilla y de muchas casas particulares, Sevilla, vol. II.

Frías Marín, Rafael (1999): “El expediente matrimonial del retablista Antonio Primo”. En: Senda de los Huertos. Revista Cultural de la provincia de Jaén, 55-56, pp. 179-182.

Halcón, Fátima/Herrera, Francisco/Recio, Álvaro (2009): El retablo sevillano desde sus orígenes hasta la actualidad. Sevilla: Diputación de Sevilla, Real Maestranza de Caballería de Sevilla, Cajasol.

Herrera García, Francisco Javier (2002): El retablo sevillano en la primera mitad del siglo XVIII. Sevilla: Diputación de Sevilla.

Muñoz Rojas, José Antonio (1951): “Noticias de alarifes y escultores en la Antequera del siglo XVIII”. En: Gibralfaro, 1, pp. 51-55.

Romero Benítez, Jesús (2008): El Museo Conventual de las Descalzas de Antequera. Antequera: Chapitel.

Romero Benítez, Jesús (2012): Antequera, Ciudad Monumental. Antequera: Chapitel.

Romero Benítez, Jesús (2012): El retablo durante el Barroco, Historia del Arte de Málaga. Málaga: Prensa Malagueña, vol. 11.

Romero Torres, José Luis (2014): “Jerónimo Balbás, Pedro Duque Conejo y otros artistas en el retablo mayor de la iglesia del Sagrario de Sevilla”. En: Sánchez-Mesa Martín, Domingo/Sánchez-Mesa Martínez, Domingo/López-Guadalupe Muñoz, Juan Jesús (coords): Diálogos de Arte. Homenaje al profesor Domingo Sánchez-Mesa Martín. Granada: Universidad de Granada, pp. 259-276.

Sancho Corbacho, Antonio (1952): Arquitectura Barroca Sevillana del siglo XVIII, Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Sancho Corbacho, Antonio (1981): Descripción de la Parroquia de San Clemente o del Sagrario de la Catedral y Catálogo de sus obras de arte. Sevilla: Gráficas San Antonio.

Serrera Contreras, Juan Miguel (1990): “Los ideales neoclásicos y la destrucción del Barroco: Ceán Bermúdez y Jerónimo Balbás”. En: Archivo Hispalense, 223, pp. 136-159.

Taylor, René (1987-88-89): “La familia Primo; retablistas del siglo XVIII en Andalucía”. En: Imafronte, 3-4-5, pp. 223-345.

Published

2023-10-01
Received 2022-12-31
Accepted 2023-02-21
Published 2023-10-01