NEW CONTRIBUTIONS ON THE PALOMINO FAMILY, SEVILLIAN SILVERSMITHS OF THE SEVENTEENTH, EIGHTEENTH AND NINETEENTH CENTURIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2023.i35.06

Keywords:

Family, Palomino, guild, silversmiths, Seville

Abstract

The present text contains numerous biographical data belonging to the Palomino family, which for three centuries and several generations of silversmiths provided the city of Seville and its province with a copious number of silversmiths. In addition to providing this unpublished news we resolve great doubts about his family tree, making known some unpublished silversmiths and exposing certain hypotheses about their kinship, not before attributing some other silver punch belonging to this family.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cabezas García, Álvaro (2017): “Alfonso Grosso y la Semana Santa sevillana: Visión, pintura y función”. En: Roda Peña, José (dir.): XVIII Simposio sobre Hermandades de Sevilla y su Provincia. Sevilla: Fundación Cruzcampo, pp. 15-46.

Cruz Valdovinos, José Manuel (1992): Cinco siglos de platería sevillana. Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla.

Gestoso y Pérez, José (1900): Ensayo de un diccionario de los artífices que florecieron en esta ciudad de Sevilla desde el siglo XIII hasta el XVIII inclusive. Tomo II. Sevilla: Oficina de La Andalucía Moderna.

Gómez del Moral, Ramón (2019): “Corona de la Santísima Virgen de Montserrat”. En: Dobado Fernández, Juan (comis.): 400 años de la hechura del Cristo de la Conversión del Buen Ladrón. Sevilla: Hermandad de Montserrat, p. 46.

Gómez Zarzuela, Manuel (1865): Guía de Sevilla. Su Provincia, Arzobispado, Capitanía General, Tercio Naval, Audiencia Territorial y Distrito Universitario. Para 1865. Año I. Sevilla: La Andalucía.

Gómez Zarzuela, Manuel (1866): Guía de Sevilla. Su Provincia, Arzobispado, Capitanía General, Tercio Naval, Audiencia Territorial y Distrito Universitario. Para 1866. Año II. Sevilla: La Andalucía.

Gómez Zarzuela, Manuel (1872): Guía de Sevilla, su Provincia, etc. y Agenda de Bufete. Para 1872. Año VIII. Sevilla: Imprenta de La Andalucía.

Gómez Zarzuela, Manuel (1873): Guía de Sevilla, su Provincia, etc. Para 1873. Año IX. Sevilla: Imprenta de La Andalucía.

Gómez Zarzuela, Manuel (1874): Guía de Sevilla, su Provincia, etc. Para 1874. Año X. Sevilla: Imprenta de La Andalucía.

Gómez Zarzuela, Manuel (1875): Guía de Sevilla, su Provincia, etc. Para 1875. Año XI. Sevilla: Imprenta de La Andalucía.

Gómez Zarzuela, Manuel (1885): Guía de Sevilla, su Provincia, &c. Para 1885. Año XXI. Sevilla: Imprenta y Litografía de José María Ariza.

Gómez Zarzuela, Manuel (1886): Guía de Sevilla, su Provincia, &c. Para 1886. Año XXII. Sevilla: Imprenta y Litografía de José María Ariza.

Gómez Zarzuela, Manuel (1887): Guía de Sevilla, su Provincia, &c. Para 1887. Año XXIII. Sevilla: Imprenta y Litografía de José María Ariza.

Gordillo Prieto, Juan (1989): “La visita de Felipe V y su corte a Sevilla, el gremio de plateros”. En: Atrio, 1, pp. 21-35.

Gutiérrez Alonso, Luis Carlos (1992): “Intento de catalogación razonada de las piezas de platería en Santa María La Coronada de San Roque”. En: Almoraima. Revista de Estudios Campogibraltareños, 8, pp. 10-35.

Heredia Moreno, María del Carmen (1980): La orfebrería en la provincia de Huelva. Huelva: Diputación Provincial de Huelva.

Illán Martín, Magdalena/Valdivieso González, Enrique (2006): Noticias artísticas de platería sevillana del archivo Farfán Ramos. Siglos XVI-XVII y XVIII. Sevilla: Guadalquivir Ediciones.

Illán Martín, Magdalena/Malo Lara, Lina/Santos Márquez, Antonio Joaquín (2008): “Noticias de platería sevillana. Plateros entre 1780 y 1800”. En: Archivo Hispalense, 276-278, pp. 267-287.

Mejías Álvarez, María Jesús (2001): Orfebrería religiosa en Carmona. Siglos XV-XIX. Sevilla: Área de Cultura, Ayuntamiento de Carmona.

Mejías Álvarez, María Jesús (2016): “El arte de la platería en la Real Parroquia de Santa Ana de Triana. Plata y plateros durante los siglos XVIII y XIX”. En: Rodríguez Babío, Amparo (coord.): Santa Ana de Triana: Aparato histórico-artístico. Sevilla: Fundación Cajasol, pp. 509-524.

Roda Peña, José (2015): “Orfebrería neoclásica en la Archicofradía Sacramental del Salvador de Sevilla”. En: Roda Peña, José (dir.): XVI Simposio sobre Hermandades de Sevilla y su Provincia. Sevilla: Fundación Cruzcampo, pp. 227-255.

Roldán Salgueiro, Manuel Jesús (2002): “El orfebre Miguel Palomino y las Cofradías sevillanas: aportaciones biográficas”. En: Boletín de las Cofradías de Sevilla, 517, pp. 67-71.

Santos Márquez, Antonio Joaquín (2018a): José Alexandre y Ezquerra y el triunfo de la rocalla en la platería sevillana. Sevilla: Diputación de Sevilla.

Santos Márquez, Antonio Joaquín (2018b): “La orfebrería en la Hermandad del Amor. Siglos XVII-XXI”. En: Rodríguez Babío, Amparo (coord.): Amor (1618-2018). Sevilla: Hermandad del Amor, pp. 265-290.

Sanz Serrano, María Jesús (1976): La orfebrería sevillana del barroco. Sevilla: Diputación Provincial de Sevilla.

Sanz Serrano, María Jesús (1999): “Las artes ornamentales en las cofradías de la Semana Santa sevillana”, En: Sánchez, José/Moreno, Isidoro/Bernales, Jorge/ González, Juan Miguel/Sanz, M.ª Jesús/Campos, José Carlos: Las cofradías de Sevilla: historia, antropología y arte. 3ª Edición. Sevilla: Universidad de Sevilla y Excmo. Ayuntamiento de Sevilla, pp. 153-184.

Published

2023-10-01
Received 2022-12-29
Accepted 2023-03-08
Published 2023-10-01