LA CASA DEL ALMIRANTE IN CÁDIZ. NEW CONTRIBUTIONS OVER ITS MARBLE ENTRANCE AND THE ORIGINAL ORNAMENTATION OF THE WALLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2023.i35.04

Keywords:

Entrance, marbles, Genoa, wall surface, stonecutter

Abstract

The Casa del Almirante is one of the most representative constructions of local domestic architecture from the late seventeenth century and as a whole stands out the large marble entrance, considered to be of Genoese origin. New documentary data and the re-reading of other acquaintances confirm that the authors of its two construction phases were master builders and Spanish stonemasons who worked with marbles mainly from Andalusian quarries. Likewise, works undertaken in the building to adapt it to a hotel, have brought to light some hidden decorations that expand the information on the ornamentation of the courtyard and some façade areas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso de la Sierra Fernández, Juan (1984): Las torres-miradores de Cádiz. Cádiz: Serie Arte n. 2, Ediciones de la Caja de Ahorros de Cádiz.

Alonso de la Sierra Fernández, Juan (2021): “Algunas aportaciones sobre las trazas barrocas originales de la Casa de las Cadenas en Cádiz”. En: Atrio. Revista de Historia del Arte, 27, Sevilla, pp. 101-125.

Alonso de la Sierra Fernández, Juan/Alonso de la Sierra Fernández, Lorenzo (1991): “Datos para el estudio de la policromía en fachadas. El Cádiz Barroco”. En: Atrio. Revista de Historia del Arte, 3, Sevilla, pp. 161-170.

Alonso de la Sierra Fernández, Juan/Reina Fernández-Trujillo, Francisco (2013): “La Casa Pinillos, nuevo espacio expositivo para el Museo de Cádiz”. En: Revista Patrimonio Histórico, 84, pp. 128-153.

Aguilar Gutiérrez, Juan/Arenillas, J. Antonio (1996): “Las pinturas murales de la fachada de la iglesia de Santa María la Blanca de Sevilla y su restauración”. En: Atrio. Revista de Historia del Arte, 8-9, Sevilla, pp. 37-51.

Antón Solé, Pablo ((1966): “La capilla del nuevo Sagrario de la catedral vieja de Cádiz”. En: Revista Archivo Hispalense, 139-140, pp. 269-271.

Ayala Alonso, Enrique (2001): “Habitar la casa barroca. Una experiencia en la ciudad de México”. En: Actas III Congreso Internacional del Barroco Americano: Territorio, Arte, Espacio y Sociedad. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide, pp. 678-691.

Blasco Esquivias, Beatriz (2019): Nuevo Baztán. La utopía colbertista de Juan Goyeneche. Madrid: Cátedra.

Camacho Rodríguez, Rosario (1996): “Málaga pintada. La arquitectura barroca como soporte de una nueva imagen”. En: Atrio. Revista de Historia del Arte, n. 8-9, pp. 19-36.

Cámara Muñoz, Alicia (1998): Fortificación y ciudad en los reinos de Felipe II. Madrid: Nerea.

Cano Navas, Mª Luisa (2008): “Influencias italianas en elementos decorativos de la arquitectura gaditana: El mascarón”. En: XV Congreso Nacional de Historia del Arte, Modelos, intercambios y recepción artística. Palma de Mallorca: Universitat de les Illes Balears, vol. 1, pp. 275-284.

Concepción, Jerónimo de la (1690): Cádiz Ilustrada. Emporio del Orbe. Ámsterdam: Imprenta de Joan Bus.

Cruz Isidoro, Fernando (2017): Cuando Sanlúcar no era blanca. Revestimiento y policromía de sus fachadas barrocas. Sanlúcar de Barrameda: A.S.E.H.A.

Cuesta Salado, Jesús (2017): “El seguimiento de los modelos de Serlio en los artesonados del sur de Tierra de Campos y el maestro de carpintería Alonso Porquera”. En: BSAA arte, vol. LXXXIII, pp. 71-102.

Esteban González, José María (2020): Nuestra querida piedra ostionera. Cádiz: Ed. J.M. Esteban.

Fernández Cano, Víctor (1973): Las Defensas de Cádiz en la Edad Moderna. Sevilla: Escuela de Estudios Hispano-Americanos.

Ferrer Garrofé, Paulina (1982): “Observaciones generales para el estudio estilístico de los zócalos de azulejo en Sevilla durante el siglo XVII”. En: Homenaje al profesor Dr. Hernández Díaz. Sevilla: Universidad de Sevilla, vol. 1, pp. 391-410.

Franchini Guelfi, Fausta (2004): “La escultura de los siglos XVII y XVIII. Mármoles y maderas policromadas para la decoración de los palacios y las imágenes de devoción”. En: Piero Boccardo/José Luis Colomer (coords.), España y Génova. Obras, artistas y colecciones. Madrid: Fundación Carolina, pp. 205-221.

Gabardón de la Banda, José Fernando (2000): El conjunto monumental del palacio de los Ponce de León y el convento de los Terceros Franciscanos de Sevilla. Sevilla: EMASESA.

Gelos Tudela, Juan José (1981): “Casa del Almirante”. En: Imagen. La historia de Cádiz, 9, pp. 95-104.

Herrera García, Francisco Javier (2012): “De mármoles mixtos coloreados. El proyecto de retablo mayor para la capilla real de Sevilla (1683-1694) y su debate internacional”. En: Anuario del departamento de Historia y Teoría del Arte, 24, pp. 49-68.

López-Guadalupe Muñoz, Juan Jesús (2015): “Los mármoles polícromos en el barroco granadino. Novedades sobre el cantero Salvador de León”. En: Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, 46, pp. 59-79.

Martínez Montero, Jorge (2014): “Génesis y evolución tipológica de la escalera en la arquitectura del Renacimiento en España”. En: Bilduma Ars, revista del departamento de Arte y Música de la Universidad del País Vasco, 4, pp. 7-26.

Moreau Prieto, Juan (2007): “¿Un caso de solidaridad judeoconversa? Diego de Barrios, Vecino de Cádiz”. En: Baetica, 29, pp. 367-384.

Olmedo Sánchez, Yolanda (2015): “Singularidad y protección de la arquitectura barroca cordobesa”. En: Rodríguez Miranda, María del Amor (coord.): Nuevas perspectivas sobre el barroco andaluz. Arte, tradición, ornato y símbolo. Córdoba: Asociación para la investigación de la Historia del Arte y el Patrimonio Cultural Hurtado Izquierdo, pp. 174-194.

Pemán Pemartín, César (1930): El Arte en Cádiz. Madrid: Patronato Nacional del Turismo.

Pemán Pemartín, César (1955): “Arquitectura barroca gaditana: Las Casas de don Diego de Barrios”. En: Archivo Español de Arte, 111, pp. 199-206.

Picardo y Gómez, Álvaro (ed.) (1949): Memorias de Raimundo Lantery, mercader de Indias en Cádiz, 1673-1700. Cádiz: Escelicer.

Ravina Martín, Manuel (1982): “Mármoles genoveses en Cádiz”. En: Homenaje al profesor Dr. Hernández Díaz. Sevilla: Universidad de Sevilla, vol. 1, pp. 595-616.

Romero Torres, José Luis (2009): “El escultor Fernando Ortiz, Osuna y las canteras barrocas”. En: Cuadernos de los Amigos de los Museos de Osuna, 11, pp. 73-79.

Serlio, Sebastiano (1552): Tercero y quarto libro de arquitectura. Toledo: Ivan Ayala.

Villa Nogales, Fernando/Mira Caballos, Esteban (1993): Documentos inéditos para la Historia del Arte en la provincia de Sevilla. Sevilla: Gráficas Gandolfo.

Published

2023-10-01
Received 2022-04-18
Accepted 2023-03-19
Published 2023-10-01