NEW CONSIDERATIONS ABOUT THE “VIRGEN DE LA EXPECTACIÓN” OF CASTILLEJA DE LA CUESTA. A WORK OF ART COMMISSIONED BY THE COUNTS OF OLIVARES
DOI:
https://doi.org/10.12795/LA.2021.i33.06Keywords:
Virgen de la Expectación, Castilleja de la Cuesta, III Counts of Olivares, Juan de Porres, Manuel PereiraAbstract
In 1625, the Counts of Olivares commissioned a sculpture known as ‘Virgen de la Expectación’ as a result of their daughter’s pregnancy. This sculpture is made of multi-coloured wood and is located in Santiago Church in Castilleja de la Cuesta, Seville. The carving’s characteristics are of a high technical quality and similar to some others made in Madrid. In this article, one renowned sculptor’s name is suggested as potential author of ‘la Virgen de la Expectación’: Manuel Pereira, un artist worked for influential noblemen of the 17th century.
Downloads
References
Agulló y Cobo, Mercedes (1978): “Manuel Pereira: aportación documental”. En: Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 44, pp. 257-278.
Alonso Morgado, José (1881): “La imagen de Nuestra Señora en el Misterio de la Expectación llamada generalmente la Virgen de la O venerada en la Parroquia
de Santiago, de Castilleja de la Cuesta”. En: VV.AA: Sevilla Mariana. Sevilla: Librería de D.F. de P. González, pp. 446-453, t. I.
Amores Martínez, Francisco (2002): “Una obra de Francisco Pacheco para la Condesa de Olivares”. En: VV.AA: Symposium Internacional Alonso Cano y su época, Granada 14-17 de febrero de 2002. Granada: Consejería de Cultura, pp. 437-443.
Angulo Iñíguez, Diego (1952): “Andrés y Francisco de Ocampo y las esculturas de la Catedral de Comayagua”. En: Arte en América y Filipinas, 4, pp. 113-120.
Arcos, Francisco de (1670): Primera parte de la vida del V. y Rmo. P.M.Fr. Simon de Roxas […]. Madrid: Julián de Paredes.
Blanco Mozo, Juan Luis (2007): Alonso Carbonell (1583-1660) arquitecto del Rey y del Conde-Duque de Olivares. Madrid: Fundación Universitaria Española.
Bustamante, Agustín (1970): “Papeletas del arte castellano. Juan de Porres y Giraldo de Merlo en Ávila. El convento de San José”. En: Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 36, pp. 507-514.
Carlos Varona, María Cruz de (2006): “Entre el riesgo y la necesidad: embarazo, alumbramiento y culto a la Virgen en los espacios femeninos del Alcázar de
Madrid (siglo XVII)”. En: Arenal: revista de historia de mujeres, 2, pp. 263-290.
Carlos Varona, María Cruz de (2008): “Una propuesta devocional femenina en el Madrid de comienzos del siglo XVII”. En: Carlos Varona, María Cruz de/Civil, Pierre/Pereda, Felipe/Vincent-Cassy, Cécile (eds.): La imagen religiosa en la Monarquía Hispánica: usos y devociones. Madrid: Casa de Velázquez, pp. 83-99.
Carlos Varona, María Cruz de (2013): “Giving Birth at the Habsburg Court: Visual and Material Culture”. En: Cruz, Anne. J./Galli Estampino, Maria (eds.): Early Modern Habsburg Women. Transnational Contexts, Cultural Conflicts, Dynastic Continuities. London and New York: Routledge Taylor & Francis Group, pp. 151-173.
Carlos Varona, María Cruz de (2018): Nacer en Palacio. El ritual del nacimiento en la corte de los Austrias. Madrid: CEEH.
Carmona Carmona, Francisco Manuel (2017): “El frustrado proyecto para panteón y sepulcro del duque de Sessa en Baena”. En: Archivo Español de Arte, 357, pp. 19-30.
Díaz y Díaz, María del Sol (1976): “Fuentes públicas monumentales del Madrid del siglo XVII”. En: Villa de Madrid: revista del Excmo. Ayuntamiento de Madrid, 53, pp. 39-50.
Elliott, John [1986 (2010)]: El Conde-Duque de Olivares, el político en una época de decadencia. Barcelona: Crítica.
Franganillo Álvarez, Alejandra (2015): La reina Isabel de Borbón: las redes de poder en torno a su casa (1621-1644). Tesis doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Gañán Medina, Constantino (1999): Técnicas y evolución de la imaginería policroma en Sevilla. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Gascón de Torquemada, Gerónimo [XVII (1991)]: Gaçeta y nuevas de la corte de España desde el año 1600 en adelante. En: Ceballos-Escalera, Alfonso (ed.). Madrid: Real Academia Matritense de Heráldica y Genealogía.
González Dávila, Gil (1623): Teatro de las grandezas de la Villa de Madrid Corte de los Reyes Católicos de España. Madrid.
Hermoso Romero, Ignacio (2016): “Policromía y pintura decorativa en la obra de Francisco Pacheco”. En: Muñoz Rubio, María del Valme/Cano Rivero, Ignacio (Coords.): Pacheco: teórico, artista, maestro (1564-1644). Sevilla: Junta de Andalucía, Consejería de Cultura, pp. 85-101.
Hernández Díaz, José/Martín González, Juan José/Pita Andrade, José Manuel (1999): “La escultura y la arquitectura españolas del siglo XVII”. En: VV.AA: Summa Artis. Historia general del Arte. Madrid: Espasa Calpe, vol. XXVI.
Herrera García, Antonio (1990): El estado de Olivares.Origen, formación y desarrollo con los tres primeros condes (1535-1645). Sevillla: Diputación Provincial de Sevilla.
Izquierdo Moreno, Rocío/Páez Morales, Lourdes (2016): “Cronología”. En: Muñoz Rubio, María del Valme/Cano Rivero, Ignacio. (Coords.): Pacheco: teórico, artista, maestro (1564-1644). Sevilla: Junta de Andalucía, Consejería de Cultura, pp. 257-263.
Jesús María, Francisco de (1724): Libro quinto de la Primera parte de las chronicas de la provincia de San Diego en Andalucia de religiosos descalzos de N[uestro] P[adre] San Francisco. Sevilla: Convento de San Diego.
Marañón, Gregorio [1936 (1980)]: El Conde-Duque de Olivares: la pasión de mandar. Madrid: Espasa-Calpe.
Matilla Tascón, Antonio (1987): Catálogo de documentos notariales de nobles. Madrid: Hidalguía.
Martín González, Juan José (1976): “El convento de Santa Teresa de Ávila y la arquitectura carmelitana”. En: Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 42, pp. 305-324.
Martín González, Juan José (1980): El escultor Gregorio Fernández. Madrid: Dirección General del Patrimonio Artístico, archivos y museos, Patronato Nacional de Museos.
Martín González, Juan José (1983): Escultura barroca en España 1600-1770. Madrid: Cátedra.
Morales, Alfredo/Oliver, Alberto/Pleguezuelo, Alfonso/Sanz, María Jesús/Serrera, Juan Miguel/Valdivieso, Enrique (1985): Inventario artístico de Sevilla y su provincia. Sevilla: Ministerio de Cultura, t. II.
Pacheco, Francisco (1649): El Arte de la Pintura su antigüedad y grandezas […]. Sevilla.
Prieto Gordillo, Juan (2009): La Villa de Castilleja de la Cuesta: Puerta del Aljarafe. Castilleja de la Cuesta: Ateneo de Castilleja de la Cuesta.
Ravé Prieto, Juan Luis (2019): La villa ducal de Marchena. Sevilla: Diputación de Sevilla.
Sánchez de Madariaga, Elena (2008): “La Virgen de la Soledad. La difusión de un culto en el Madrid barroco”. En: Carlos Varona, María Cruz de/Civil, Pierre/Pereda, Felipe/Vincent-Cassy, Cécile (eds.): La imagen religiosa en la Monarquía Hispánica: usos y devociones. Madrid: Casa de Velázquez, pp. 219-240.
Sánchez Guzmán, Rubén (2008): “El escultor Manuel Pereira (1588-1683)”. En:
Cuadernos de Arte e Iconografía, 33, pp. 6-286.
Sánchez-Rojas Fenoll, María del Carmen (1978): “La Inmaculada del trascoro de la Catedral de Murcia”. En: Murgetana, 53, pp. 95-98.
Soria Mesa, Enrique (2007): La nobleza en la España Moderna. Madrid: Marcial Pons.
Urrea Fernández, Jesús (1977): “Introducción a la escultura barroca madrileña. Manuel Pereira”. En: Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 43, pp. 253-268.
Urrea Fernández, Jesús (1984): Gregorio Fernández. Valladolid: Obra Cultural de la Caja de Ahorros Popular.
Véliz, Zahira (1986): Artists’ techniques in Golden Age Spain: six treatises in translation. New York: Cambridge University Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.