HISTORY, TYPOLOGY AND FUNCTIONALITY OF THE CHORAL ENCLOSURES OF THE COLLEGIATE AND PARISH CHURCHES OF JEREZ DE LA FRONTERA
DOI:
https://doi.org/10.12795/LA.2021.i33.03Keywords:
choir, rood screen, Jerez de la Frontera, choir enclosureAbstract
The article deals with the typological and functional development of the enclosures that surrounded the choir stalls of the collegiate church and other parishes in Jerez de la Frontera between the 16th and 19th centuries. The study, which provides an important amount of unpublished data with which to reconstruct the history and appearance of these disappeared structures, focuses especially on their condition as an architectural element complementary to the ashlar masonry, which it makes independent of the interference of laymen, while at the same time providing shelter from the cold currents that made the clergy uncomfortable, and also on other uses, such as serving as a support for the secondary altars arranged around its perimeter.
Downloads
References
Álvarez Benítez, José Manuel (2001): Guía histórico-turística del templo de Santa María de las Virtudes de Villamartín. En el año 500 de la fundación del pueblo. Villamartín: Ayuntamiento de Villamartín.
Álvarez Luna, María de los Ángeles/Guerrero Vega, José María/Romero Bejarano, Manuel (2003): La intervención en el patrimonio. El caso de las iglesias jerezanas. Jerez de la Frontera: Ayuntamiento de Jerez de la Frontera.
Antón Portillo, Jesús/Jácome González, José (2002): “Apuntes histórico-artísticos de Jerez de la Frontera en los siglos XVI-XVIII (3ª serie)”. En: Revista de Historia de Jerez, 8, pp. 101-137.
Aroca Vicenti, Fernando (2002): Arquitectura y urbanismo en el Jerez del siglo XVIII. Jerez de la Frontera: Centro Universitario de Estudios Sociales.
Constituciones del Arzobispado de Sevilla hechas y ordenadas por el Ilustrísimo y Reverendísimo Sr. D. Fernando Niño de Guevara, Cardenal y Arzobispo de la Santa Iglesia de Sevilla, en el Sínodo que celebró en su Catedral año de 1604; y mandadas imprimir por el Deán y Cabildo, Canónigos in Sacris, Sede vacante, en Sevilla, año de 1609 (1862-1864): Sevilla: Francisco Álvarez y C.ª.
Estatutos, y constituciones de la santa Iglesia colegial de nuestro Señor san Salvador (1648): s./l.: s./n.
Falcón Márquez, Teodoro (1983): Iglesias de la Sierra de Cádiz. Cádiz: Caja de Ahorros de Cádiz.
Interián de Ayala, Fray Juan (1930): Pictor christianus eruditus sive De erroribus qui passim admittuntur circa pingendas atque effingendas sacras imagines. Madrid: Tipografía del Convento de la Merced.
Jaquero Esparcia, Alejandro (2016): “El control de la religiosidad popular a través de los tratados pictóricos en el Siglo de Oro: Los casos de las imágenes de San Cristóbal y La Verónica”. En: Peinado Guzmán, José Antonio / Rodríguez Miranda, María del Amor: Meditaciones en torno a la devoción popular. Montilla: Asociación Hurtado Izquierdo.
Jaquero Esparcia, Alejandro (2020): “La poesía religiosa al servicio de la pintura: lecturas contrarreformistas en torno a san Cristóbal”. En: e-Spania, 37 [https://doi.org/10.4000/e-spania.36373].
Jiménez López de Eguileta, Javier E./Pomar Rodil, Pablo J. (2014): “La colegiata medieval de San Salvador de Jerez de la Frontera”. En: 750 aniversario de la incorporación de Jerez a la Corona de Castilla: 1264-2014. Jerez de la Frontera: Ayuntamiento de Jerez de la Frontera, pp. 459-484.
Jiménez López de Eguileta, Javier (2019): “Los estatutos medievales del cabildo colegial de Jerez de la Frontera (1484)”. En: Pardo Rodríguez, María Luisa: Iglesia y Escritura en Castilla. Siglos XII-XVII. Sevilla: Universidad de Sevilla, pp. 241-275.
Mariscal Rodríguez, Miguel Á./Pomar Rodil, Pablo J. (2004): Jerez. Guía artística y monumental. Madrid: Sílex Ediciones.
Martín Pradas, Antonio (1993): Las sillerías de coro en parroquias y conventos ecijanos. Écija: Gráficas Sol.
Mesa Ginete, Francisco de (1888): Historia Sagrada y Política de la Muy Noble y Muy Leal Ciudad de Tarteso, Turdeto, Asta Regia, Asido Cesariana, Asidonia, Gera, Jerez Sidonia, hoy Jerez de la Frontera. Jerez de la Frontera: Melchor García Ruiz.
Moreno Arana, José Manuel (2014): “San Miguel Arcángel”. En: Jiménez López de Eguileta, Javier E./Pomar Rodil Pablo J. (eds.): Limes Fidei. 750 años de Cristianismo en Jerez. Jerez de la Frontera: Diócesis de Asidonia-Jerez, pp. 194-195.
Moreno Arana, José Manuel (2016): “La transformación barroca de la iglesia de San Lucas de Jerez en el siglo XVIII”. En: Aroca Vicenti, Fernando/Pérez Mulet, Fernando (Eds.): Nuevas aportaciones a la Historia del Arte en Jerez de la Frontera y su entorno. Cádiz: Universidad de Cádiz, pp. 105-136.
Navascués Palacio, Pedro (1994): “El coro y la arquitectura de la Catedral. El caso de León”. En: Gutiérrez Robledo, José Luis/Navascués Palacio, Pedro: Medievalismo y neomedievalismo en la arquitectura española: Las catedrales de Castilla y León. Ávila: Fundación Cultural Santa Teresa, pp. 53-94.
Pescador y Gutiérrez del Valle, Mariano (1906): Los pintores jerezanos. Sanlúcar de Barrameda: Imprenta de Ardibio Pulet.
Pomar Rodil, Pablo J. (2016): “Los feligreses y el templo. Espacio arquitectónico, liturgia y cura de almas”. En: Aroca Vicenti, Fernando/Pérez Mulet, Fernando (Eds.): Nuevas aportaciones a la Historia del Arte en Jerez de la Frontera y su entorno. Cádiz: Universidad de Cádiz, pp. 79-104.
Pomar Rodil, Pablo J. (2018): “«El medio de adquirir feligreses». Liturgia parroquial y espacio arquitectónico en la iglesia de San Mateo de Jerez de la Frontera”. En: Jiménez López de Eguileta, Javier E. (Ed.): La parroquia de San Mateo de Jerez de la Frontera. Historia, arte y arquitectura. Murcia: Universidad de Murcia, pp. 505-545.
Réau, Louis (2000): Iconografía del arte cristiano. Barcelona: Ediciones del Serbal.
Repetto Betes, José Luis (1978): La obra del templo de la Colegial de Jerez de la Frontera. Cádiz: Diputación de Cádiz.
Ríos Martínez, Esperanza de los (1998): “La parroquia jerezana de San Dionisio durante el siglo XVII: Sus relaciones con el Cabildo Municipal”. En: Revista de Historia de Jerez, 4, pp. 31-36.
Rivas Carmona, Jesús (2001): “El trascoro: de muro a capilla”. En: Yzquierdo Perrín, Ramón: Los coros de catedrales y monasterios: arte y liturgia. La Coruña: Fundación Pedro Barrié de la Maza. La Coruña, 2001, pp. 187-204.
Rivas Carmona, Jesús (1994): Los trascoros de las catedrales españolas: estudio de una tipología arquitectónica. Murcia: Universidad de Murcia.
Sancho de Sopranis, Hipólito (1935): “Papeletas para una serie de artistas regionales”. En: Guión, pp. 18–21.
Sancho de Sopranis, Hipólito (1936): “Papeletas para una serie de artistas regionales (segunda serie)”. En: Guión, pp. 23–27.
Teijeira Pablos, María Dolores (2015): “«Aziendo presbiterio mui capaz». El «Modo español» y el traslado de coros góticos en la España moderna”. En: AA.VV.: Choir Stalls in Architecture and Architecture in Choir Stalls. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, pp. 1-26.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.