THE TORTOISESHELL URN OF THE HOLY SEPULCHRE OF LOGROÑO

Authors

  • Fermín Labarga University of Navarra. Spain

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2017.i29.21

Keywords:

Logroño, urn of the Holy Sepulchre, Blas Martínez de Obregón, Sebastián Ramírez, Antonio Ferrel

Abstract

One of the art treasures of the Co-cathedral of Santa María de la Redonda of Logroño is the Holy Sepulchre, a heritage of Gabriel de Unsain, donated in 1694 for the purpose of establishing the religious ceremony of the Descent from the Cross on Good Friday. Within the whole composition, consisting of a well crafted carving of the Lying Body of Christ and a dressed carving of Our Lady of Solitude, stands out the magnificent urn of the Holy Sepulchre, made of tortoiseshell, mahogany and silver. While formerly the urn was related to Sevillian models, the recent discovery of the contract shows that it was made in Valladolid in 1693. Blas Martínez de Obregón did the design and the carpentry masters Sebastián Ramírez and Antonio Ferrel made the urn.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUILÓ ALONSO, María Paz: El mueble en España, siglos XVI-XVII. Madrid, 1993.

AGUILÓ, María Paz, “Una aportación a la ebanistería granadina en la segunda mitad del siglo XIX”, Archivo Español de Arte, 328, 2009, pp. 417-424.

BERTOS HERRERA, Mª Pilar: Imaginería y platería de la Semana Santa de Granada. Granada, 1994.

BLÁZQUEZ, Francisco Javier y MONZÓN, Luis: Semana Santa Salmantina. Historia y Guía ilustrada. Salamanca, 1992.

CARRERO RODRÍGUEZ, Juan, “La urna del Santo Entierro de Sevilla y otras de España, en ricos materiales”, Boletín de las cofradías de Sevilla, 447, 1996, p. 30.

CARRERO RODRÍGUEZ, Juan: “Antecedentes históricos de la Hermandad del Santo Entierro”, en Manifiesto de la Hermandad del Santo Entierro. Magna Procesión de 1992. Sevilla. Sevilla, 1992, pp. 17-20.

CARRERO RODRÍGUEZ, Juan: Anales de las Cofradías Sevillanas. Sevilla, 1984.

GAÑÁN MEDINA, Constantino: Técnicas y evolución de la imaginería polícroma en Sevilla. Sevilla, 1999.

GARCÍA CHICO, Esteban: Documentos para el estudio del arte en Castilla, II: Escultores. Valladolid, 1941.

GARCÍA LEÓN, Gerardo: “Urna del Santo Entierro de Écija”, en PLEGUEZUELO, Alfonso y VALDIVIESO, Enrique (coords.): Teatro de grandezas. Sevilla, 2007, p. 292.

GARCÍA LEÓN, Gerardo: El arte de la platería en Écija. Siglos XV-XIX. Sevilla, 2001.

GÓMEZ DE SEGURA, Ruperto: Las tres parroquias de Logroño. Logroño, 1930.

HERNÁNDEZ DÍAZ, José; SANCHO CORBACHO, Antonio y COLLANTES DE TERÁN, Francisco: Catálogo arqueológico y artístico de la provincia de Sevilla. T. III. Sevilla, 1951.

LABARGA GARCÍA, Fermín: “El Santo Sepulcro de Logroño. Probable obra sevillana del s. XVII”, Boletín de las cofradías de Sevilla, 430, 1995, pp. 65-66.

LABARGA GARCÍA, Fermín: “El Santo Sepulcro de Logroño”, en Actas del Tercer Encuentro para el estudio cofradiero: en torno al Santo Sepulcro. Zamora, 1995, pp. 313-320.

LABARGA GARCÍA, Fermín: “Un ejemplo del trasvase artístico y religioso desde la ciudad de Sevilla a Logroño a finales del siglo XVII”, en Reder Gadow , Marion (coord.): Actas del Congreso sobre la Andalucía de finales del siglo XVII. Cabra, 1999, pp. 295-310.

LABARGA GARCÍA, Fermín: Diolo y dotolo. El legado de don Gabriel de Unsain y la Semana Santa de Logroño. Logroño, 2015.

LÓPEZ-GUADALUPE MUÑOZ, Miguel Luis y LÓPEZ-GUADALUPE MUÑOZ, Juan Jesús: Historia viva de la Semana Santa de Granada. Arte y devoción. Granada, 2002.

MARTÍN GONZÁLEZ, Juan José: El retablo barroco en España. Madrid, 1993.

MESTRE NAVAS, Pablo Alberto: Historia de la Real Hermandad del Santo Entierro de Sevilla: del colegio de San Laureano al de San Gregorio de los Ingleses. Sevilla, 2010.

MORALES MARTÍNEZ, Alfredo José et alii: Guía artística de Sevilla y su provincia. Sevilla, 1981.

MORALES MARTÍNEZ, Alfredo José et alii: Inventario artístico de Sevilla y su provincia. T. I. Madrid, 1982.

MOYA VALGAÑÓN, José Gabriel (dir.): Inventario artístico de Logroño y su provincia. T. III. Madrid, 1986.

PARRADO DEL OLMO, Jesús María: “La colaboración entre ensambladores en los proyectos de los retablos de finales del siglo XVII y unas obras inéditas de Tomás de Sierra”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 62, 1996, pp. 401-420.

SÁNCHEZ HERRERO, José; RODA PEÑA, José y GARCÍA DE LA CONCHA DELGADO, Federico (dirs.): Misterios de Sevilla. T. V. Sevilla, 2003.

Published

2017-10-08