THE ICONOGRAPHY OF THE GOOD SHEPHERD CHILD AND ITS LINKS WITH THE SEVILLIAN BAROQUE PAINTING
DOI:
https://doi.org/10.12795/LA.2017.i29.17Keywords:
Good Shepherd, Baroque iconography, Murillo, Vald´és Leal, Sevillian paintingAbstract
The Good Shepherd counts itself among the first Christian iconographies ever created, its ancient origins are deeply rooted in earlier pagan renditions of mythological characters such as Hermes Criophorus and Orpheus. However, once the Paleo-Christian period was over, this representation of Christ faded away into obscurity until the Renaissance, where it regained popularity. In Seville, Murillo incorporates a significant modification to it, as he infantilizes the figure of Christ. This new model achieves an outstanding success as proven by other talented Sevillian painters such as Domingo Martínez and Juan Simón Gutiérrez, who both followed in their master’s footsteps and furthered this particular style. Valdés Leal was the only one to suggest yet another alternative model.
Downloads
References
ANGULO ÍÑIGUEZ, Diego: Murillo (3 vols.). Madrid, 1981.
BROOKE, Xanthe y CHERRY, Peter: Murillo: Scenes of Childhood. Londres, 2011.
CEÁN BERMÚDEZ, Juan Agustín: Colección litográfica de los cuadros del rey de España, vol. I, 1826.
DELENDA, Odile: Francisco de Zurbarán, catálogo razonado y crítico. T. I. Madrid, 2010.
GARCÍA BELLIDO, Antonio: Arte Romano; Madrid, CSIC, 1972MENA MARQUÉS, Manuela: Bartolomé Esteban Murillo (1617-1682). Dibujos: catálogo razonado. Santander, 2015
GESTOSO Y PÉREZ, José: Biografía del pintor sevillano Juan de Valdés Leal. Sevilla, ed. 2008
GÓMEZ PIÑOL, Emilio: “Una obra inédita de Zurbarán: El niño de la espina de Oñate”, Archivo Español de Arte, XXXIX (1966)
PÉREZ LÓPEZ, Nerea V.: “Murillo y la iconografía del Niño Jesús dormido sobre la cruz”. Boletín de Arte, nº 36, 2005
PÉREZ SÁNCHEZ, Alfonso E.: “Dibujos de Domingo Martínez”. En Domingo Martínez, en la estela de Murillo. Sevilla, 2004
QUILES GARCÍA, Fernando: “Apuntes sobre la obra y vida de Juan Simón Gutiérrez”, Revista de Historia del Arte, nº 0, 1988
TORRE FARFÁN, Fernando de la: Fiesta que celebró la Iglesia Parrochial de S. María la Blanca, capilla de la Sta. Iglesia Metropolitana y Patriarchal de Sevilla en obsequio del nuevo breve concedido por N. Simo. Padre Alejandro VII, en favor del Puríssimo Mysterio de la Concepción sin Culpa Original de María. Sevilla, 1666.
VALDIVIESO GONZÁLEZ, Enrique: Juan de Valdés Leal. El sacrificio de Isaac. Madrid, 2014.
VALDIVIESO GONZÁLEZ, Enrique: Murillo, catálogo razonado de pinturas. Madrid, 2010.
VALDIVIESO GONZÁLEZ, Enrique: “Valdés Leal, pintor de la Santa Infancia. A propósito de un Buen Pastor inédito”. Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, LXXV, 2009.
VALDIVIESO GONZÁLEZ, Enrique: Murillo: sombras de la tierra, luces del cielo. Madrid, 1990.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.