ABOUT THE CLOISTER OF LA MERCED IN AZUAGA

Authors

  • Alfredo J. Morales-Martínez University of Seville. Spain

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2017.i29.14

Keywords:

Extremadura, shrine, columns, galleries, masonry

Abstract

On January 10, 1627, masters stonemasons Francisco García y Gaspar Mexía contracted with father Francisco Chacón the erection of three upper galleries for the missing cloister of Nuestra Señora de la Merced in Azuaga. Although the agreement does not allude any author, it is established the hypothesis that it could be executed by Juan de Oviedo y de la Bandera.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BANDA Y VARGAS, Antonio de la: “Huellas artísticas andaluzas en la Baja Extremadura”, Estudios de Arte Español, 1974, pp. 11-34.

FERNÁNDEZ ROJAS, Matilde: Patrimonio artístico de los conventos masculinos desamortizados en Sevilla durante el siglo XIX: trinitarios, franciscanos, mercedarios, jerónimos, cartujos, mínimos, obregones, menores y filipenses: Sevilla, 2009.

FRAGA IRIBARNE, Mª Luisa: Conventos femeninos desaparecidos. Arquitectura religiosa perdida durante el siglo XIX en Sevilla. Sevilla, 1993.

GARCIA SALINERO, Fernando: Léxico de alarifes de los siglos de oro. Madrid, 1968.

MORALES, Alfredo J.: “Alonso de Vandelvira y Juan de Oviedo en la iglesia de la Merced de Sanlúcar de Barrameda”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, XLVII, 1918, pp. 307-320.

MORALES, Alfredo J.: “Miguel de Zumárraga, tracista de la portada del Hospital de las Cinco Llagas”, Archivo Hispalense, nº 228, 1992, pp. 97-115.

MORALES, Alfredo J.: “Mármoles portugueses para el Hospital de las Cinco Llagas de Sevilla”, en Actas del VII Simposio Hispano-Portugués de Historia del Arte. Badajoz, 1995, pp. 161-166.

MORALES, Alfredo J.: “Noticias sobre la construcción del patio de la Real Audiencia de Sevilla”, Laboratorio de Arte, nº 10, 1997, pp. 403-411.

PALOMERO PÁRAMO, Jesús Miguel: El retablo sevillano del Renacimiento: Análisis y evolución (1560-1629). Sevilla, 1983.

PÉREZ ESCOLANO, Víctor: Juan de Oviedo y de la Bandera (1565-1625) Escultor, arquitecto e ingeniero. Sevilla, 1977.

SANTOS MÁRQUEZ, Antonio Joaquín: “Testimonio del vínculo entre dos pintores: Luis de Vargas y Estacio de Bruselas”, Norba-Arte, vol. XXVI, 2006, pp. 245-249.

Published

2017-10-08