THE CHRIST OF CLEMENCY: ITINERARIES OF AN EXCEPCIONAL IMAGE

Authors

  • Rafael De Besa-Gutiérrez

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2017.i29.12

Keywords:

Juan Martínez Montañés, Christ of Clemency, Cathedral of Seville, Museum of Fine Arts of Seville, 19th century

Abstract

In spite of the extensive bibliography that exists about the Christ of Clemency by Juan Martínez Montañés, there has always been some confusion about the places in which it has been exposed or deposited from his arrival to the Carthusian Monastery until his deposit in the Chalices’s Sacristy at the Cathedral of Seville. This paper offer a chronological sequence that includes the different situationsthat forced to move the image, offering information about the different spaces that it has occupied along the 19th century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMADOR DE LOS RÍOS, José: Sevilla pintoresca o Descripción de sus más célebres monumentos artísticos, Sevilla, 1844.

COLÓN Y COLÓN, Juan; Sevilla Artística, Sevilla, 1841.

FERNÁNDEZ ROJAS, Matilde: Patrimonio artístico de los conventos masculinos desamortizados en Sevilla durante el siglo XIX: Trinitarios, Franciscanos, Mercedarios, Jerónimos, Cartujos, Mínimos, Obregones, Menores y Filipenses, Sevilla, 2009.

GESTOSO Y PÉREZ, José: Guía artística de Sevilla: historia y descripción de sus principales monumentos religiosos y civiles, y noticia de las preciosidades artístico-arqueológicas que en ellos se conservan..., Sevilla, 1884.

HAZAÑAS Y LA RUA, Joaquín: Vázquez de Leca 1573-1649, Sevilla, 1918.

HERNÁNDEZ DÍAZ, José: Juan Martínez Montañés (1568-1649), Sevilla, 1987.

JIMÉNEZ, M.: “Una Visita al Museo de Pinturas de Sevilla”, Semanario Pintoresco Español, Tomo II, nº48, 28-XI-1847.

MERCHÁN CANTISÁN, Regla: El Deán López-Cepero y su colección pictórica, Sevilla, 1979.

Noticia histórica de los principales monumentos artísticos de Sevilla formada por los editores de El Sevillano, Sevilla, 1842.

PABÓN, Jesús: “Del Deán López Cepero: Apunte autógrafo y autobiográfico” en Boletín de la Real Academia de la Historia. Tomo CLXXI, nº III, 1974.

PALOMERO PÁRAMO, Jesús: “La Colección escultórica: los fondos góticos, renacentistas barrocos”, Obras Maestras del Museo de Bellas Artes de Sevilla. Siglos XV – XVIII (pequeño y mediano formato); Sevilla, 1992.

RAMÍREZ OLÍD, José Manuel: “La primera guerra carlista en osuna. La expedición del general Gómez” en Cuadernos de los Amigos de los Museos de Osuna, nº. 15, 2013.

RAMOS SUÁREZ, Manuel Antonio: “El monasterio de la Cartuja de Sevilla. Ocupación Napoleónica y vuelta al orden”, Archivo Hispalense, 256-257, 2001.

ROS GONZÁLEZ, Francisco S.: “Manuel López Cepero y la Reforma de la Iglesia de la Universidad de Sevilla”, en Laboratorio de Arte, nº 19, 2006.

Published

2017-10-08