FROM LUIS DE GÓNGORA TO MARCOS MAESTRE: THE THREE-PIECE, WHITE, EMBROIDERED VESTMENTS OF SAINT MICHAEL’S PARISH CHURCH IN JEREZ DE LA FRONTERA (1584-1634)

Authors

  • Rocío Gelo-Pérez

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2017.i29.09

Keywords:

embroidery, three-piece vestment, Saint Michael, Jerez de la Frontera, Luis de Góngora

Abstract

This paper collects the facts that occurred during the making of the three-piece, white, embroidered vestments of Saint Michael’s Parish Church in Jerez de la Frontera. Moreover, owing to the discovery of a manuscript by Luis de Góngora, one of the artist who contributed to its creation, brand new information about its hectic making process, which took more than fifty years, is provided.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DEL LITTO, Lilia: El revestimiento de lo sagrado. La obra del bordador Marcus Maestre en Tepotzotlán. México, 1999.

FLORIANO CUMBREÑO, Antonio C.: El bordado. Barcelona, 1942.

GESTOSO Y PÉREZ, José: Ensayo de un diccionario de los artífices que florecieron en Sevilla desde el siglo XIII al XVIII inclusive. Sevilla, Tomo I, 1899.

GONZÁLEZ GÓMEZ, Antonio: “Un noble oficio de gran raigambre artística. La Historia y la evolución profesional de los bordadores sevillanos (siglos XIII - XX)”, en Sevilla. Aguja y Oro. Sevilla, 2005, pp. 33-55.

GONZÁLEZ MENA, M.ª Ángeles: “Ornamentos sagrados”, en La Catedral de Sevilla. Sevilla, 1991, pp. 647 – 697.

JIMÉNEZ LÓPEZ DE EGUILETA, Javier E.: Limes Fidei. 750 años de cristianismo en Jerez. 12 de septiembre de 2014 – 8 de marzo de 2015. Jerez de la Frontera, 2014.

MAÑES MANAUTE, Antonio: “La transformación estética de los tejidos bordados: Gremios, talleres y bordadores”, en Sevilla. Aguja y Oro. Sevilla, 2005, pp. 71-142.

TURMO, Isabel: Bordados y bordadores sevillanos (siglos XVI a XVIII). Madrid, 1955.

Published

2017-10-08