FROM BADAJOZ TO BURGOS: JUAN RODRÍGUEZ DE FONSECA IN HIS CATHEDRALS
DOI:
https://doi.org/10.12795/LA.2017.i29.03Keywords:
Juan Rodríguez de Fonseca, Badajoz, burgos, artistic patronage, cathedralAbstract
Don Juan Rodríguez de Fonseca was successively bishop of Badajoz, Córdoba, Palencia and Burgos; in every see he left several works of art in which we can see different aims: the interest in adapting the cathedral building to its functions, the survival of the bishop personal memory on them, the use of the newest artistic models and the highest quality based on the work of the most important artists of his time. This paper focuses on establishing Fonseca’s role as an artistic patron in his cathedrals.
Downloads
References
ALCOCER MARTÍNEZ, Mariano: Don Juan Rodríguez de Fonseca: estudio crítico-biográfico. Valladolid, 1926.
ALONSO RUIZ, Begoña: "Mezclar el mundo". Los primeros constructores castellanos en el Caribe", en SAZATORNIL RUIZ, Luis (ed.): Arte y mecenazgo indiano: del Cantábrico al Caribe. Gijón, 2007, pp. 89-104.
ALONSO RUIZ, Begoña: “El coro y el trascoro de la Catedral de Palencia. Arquitectos y entalladores del tardogótico”, en Choir stalls in architecture and architecture in choir stalls. Cambridge, 2015, pp. 234-249.
ARIAS MARTÍNEZ, Manuel: “Sobre el retablo de San Jerónimo del pintor Jorge Inglés”, Boletín del Museo Nacional de Escultura, 1, 1996-1997, pp.7-14.
ARIAS MARTÍNEZ, Manuel: “Retablo de San Jerónimo”, en Pintura del Museo Nacional de Escultura. Siglos XV al XVIII. Catálogo de la Exposición. Madrid, 2001, pp. 39-41.
BARRÓN GARCÍA, Aurelio: La época dorada de la platería burgalesa 1400-1600. Burgos, 1998.
BARRÓN, Aurelio: “Un cáliz de ‘s-Hertogenbosch con armas del obispo palentino Juan Rodríguez de Fonseca en la iglesia de Paredes de Nava”, en Estudios de platería: San Eloy 2013, Murcia, 2013, pp.123-131.
BRASAS EGIDO, José Carlos: La platería vallisoletana y su difusión. Valladolid, 1980.
CAHILL, Emma: “Los tapices del cardenal Thomas Wolsey y el obispo Juan Rodríguez de Fonseca: modelos morales al servicio del poder regio”, en Reyes y Prelados: la creación artística en los reinos de León y Castilla. Madrid, 2014, pp.455-468.
CASTRO SANTAMARÍA, Ana: El Colegio mayor del arzobispo Fonseca o de los Irlandeses. Salamanca, 2003.
CHECA, Fernando: "Poder y piedad: patronos y mecenas en la introducción del Renacimiento en España", en Reyes y Mecenas. Los Reyes Católicos-Maximiliano I y los inicios de la casa de Austria en España, Catálogo de la exposición. Toledo, 1992, pp. 21-54.
COLLAR DE CÁCERES, Fernando: “Pintura en Segovia de 1450 a 1500”, Estudios Segovianos, 97, 1998, p.97-146.
DANVILA COLLADO, Manuel: Historia crítica y documentada de las comunidades de Castilla. Madrid, 1897.
DÍEZ DEL CORRAL, Rosario: “Muerte y humanismo: la tumba del cardenal Pedro González de Mendoza”, Academia, 64, 1987, pp. 209-227.
DOLZ FERRER, Enric: “Juan Rodríguez del Padrón, Juan de Cervantes y Gonzalo de Median. Apuntes biográficos”, Lemir, 9, 2005, pp.1-24.
DOSMA DELGADO, Rodrigo: Discursos patrios de la real ciudad de Badajoz. Madrid, 1601.
FERNÁNDEZ DE MADRID, Alonso: Silva palentina, edición de Palencia, 1932-1942.
FITA COLOMÉ, Fidel: “Órdenes sagradas de don Juan Rodríguez de Fonseca, arcediano de Sevilla y de Ávila, en 1493”, Boletín de la Real Academia de la Historia, 20, 1982, p.178.
FRANCO SILVA, Alfonso: “El arzobispo de Sevilla Alonso de Fonseca el viejo. Notas sobre su vida”, Boletín de la Real Academia de la Historia, CXCVI, 1999, pp. 43-50.
GARCÍA CUESTA, Timoteo: “La catedral de Palencia según los protocolos”, Boletín del Seminario de Arte y Arqueología, 1955, pp.67-90.
GARCÍA IGLESIAS, José Manuel: Fonseca: patrimonio e herdanza. Arquitectura e iconografia dos edificios universitarios composteláns (ss. XVI-XX). Santiago de Compostela, 2000.
GARIJO PÉREZ, Ignacio: "Don Juan Rodríguez de Fonseca, obispo de Córdoba. Un olvidado rastro heráldico", Boletín de la Real Academia de Córdoba, de ciencias, bellas letras y nobles artes, 129, 1995, pp.347-352.
GRANADOS SALINAS, Rosario Inés: “Sorrows for a devout ambassador. A Netherlandish Altarpiece in sixteenth century Castile”, Potestas, 1, 2008, pp.101-130.
HOYOS ALONSO, Julián: “Juan Rodríguez de Fonseca y el trascoro de la catedral de Palencia, un espacio simbólico”, en LOMBA, Concha, LOZANO, Juan Carlos, ARCE, Ernesto y CASTÁN, Alberto (coords.): El recurso a lo simbólico. Reflexiones sobre el gusto, II. Zaragoza, 2014, pp.223-233.
JIMÉNEZ MARTÍN, Alfonso (coord.): La catedral gótica de Sevilla: fundación y fábrica de la “obra nueva”. Sevilla, 2007.
LADERO QUESADA, Miguel Ángel: “Fray Hernando de Talavera en 1492: de la corte a la misión”, Chronica Nova, 34, 2008, pp.249-275.
LAGUNA PAÚL, Teresa: “Catedral de Badajoz”, en Extremadura: Cáceres y Badajoz, vol. 14 de “La España Gótica”. Madrid, 1995.
LAGUNA PAÚL, Teresa: “Devociones reales e imagen pública en Sevilla”, Anales de Historia del Arte, 23, 2013, Vol. Especial (II), pp.127-157.
LÓPEZ MATA, Teófilo: La catedral de Burgos. Burgos, 1950.
MANSILLA, Demetrio: "Capilla de la Presentación de Nuestra Señora en la catedral de Burgos. Datos para su historia", Boletín de la Institución Fernán González, 144, 1958, pp. 250-265.
MARTENS, Didier: Peinture flamande et goût ibérique aux XVème et XVIème siècles. Bruxelles, 2010.
MARTÍNEZ BURGOS, Matías: "En torno a la catedral de Burgos. I. El coro y sus andanzas", Boletín de la Institución Fernán González, 123, 1953, pp.537-550.
MARTÍNEZ GONZÁLEZ, Rafael: La Catedral de Palencia. Historia y Arquitectura. Palencia, 1988.
MARTÍNEZ RUIZ, María José y ZALAMA RODRÍGUEZ, Miguel Ángel: “Valoración y conservación del patrimonio: la venta de los tapices del obispo Fonseca en las catedrales de Burgos y Palencia”, en Arqueología, arte y restauración: actas del IV Congreso internacional “Restaurar la memoria”. Valladolid, 2004, pp.723-738.
MARTÍNEZ RUIZ, María José y ZALAMA RODRÍGUEZ, Miguel Ángel: “Tapices del obispo Juan Rodriguez de Fonseca en las catedrales de Burgos y Palencia: desde la donación a nuestros días”, en Alma ars. Estudios de arte e historia en homenaje al Dr. Salvador Andrés Ordax. Valladolid, 2013, pp.281-296.
MARTÍNEZ SANZ, Manuel: Historia del templo catedral de Burgos, escrita con arreglo a documentos de su archivo. Burgos, 1866 (edición de Burgos, 1997).
MIGLIACCIO, Luciano: “Los sepulcros de la familia Fonseca en la iglesia de Santa María la mayor en Coca (Segovia)”, en SAGARRA GAMAZO, Adelaida (ed.): Juan Rodríguez de Fonseca: su imagen: su imagen y su obra. Valladolid, 2005, pp. 207-219.
MOGOLLÓN CANO-CORTÉS, Pilar: “La iglesia de Santa María la Obispal de Badajoz, símbolo de la arquitectura de control en poblaciones multiculturales”, De Arte, 1, 2002, pp.41-54.
MORENO ALCALDE, María: "Los Fonseca y la iglesia de Santa María de Coca", Anales de Historia del Arte, 2, 1990, pp. 57-78.
MORENO CUADRO, Fernando: "El crucero de la catedral de Córdoba. Estudio iconográfico e iconológico", Cuadernos de arte e iconografía, 31, 2007, pp. 1-297.
NIETO CUMPLIDO, Manuel: La miniatura en la catedral de Córdoba. Córdoba, 1973.
LARA LARA: Francisco Javier, El canto llano en la catedral de Córdoba. Los libros corales de la misa. Granada, 2004.
OLLERO PINA, José Antonio: “El trueque de sedes de los Fonseca: Sevilla, 1460-1464. Un comentario a Alonso de Palencia”, Historia, Instituciones y Documentos, 37, 2010, pp. 211-282.
PAMPLIEGA PAMPLIEGA, Rafael: Pontido y otras dependencias de la catedral de Burgos. Burgos, 2005.
PAYO HERNANZ, René Jesús y MATESANZ DEL BARRIO, José: La Edad de Oro de la Caput Castellae. Arte y sociedad en Burgos. 1450-1600. Burgos, 2015.
REDONDO CANTERA, María José: “Juan Rodríguez de Fonseca y las artes”, en SAGARRA GAMAZO, Adelaida (ed.): Juan Rodríguez de Fonseca: su imagen y su obra. Valladolid, 2005, pp.175-206.
RODRÍGUEZ ESTÉVEZ, Juan Clemente: “Cambio y continuidad en el proyecto gótico de la catedral de Sevilla”, Laboratorio de Arte, 23, 2011, pp. 33-64.
RODRÍGUEZ MARTÍNEZ, Felipe: "Nuevas aportaciones al estudio de los sepulcros de los Fonseca", Estudios Segovianos, 88, 1991, pp.55-108.
RODRÍGUEZ VILLA, Antonio: “El Emperador Carlos V y su corte. (1522-1539). I. Cartas de D. Martín de Salinas (2)”, Boletín de la Real Academia de la Historia, XLIII, 1903, pp.5-240.
SAGARRA GAMAZO, Adelaida: Colón y Fonseca: la otra versión de la historia indiana. Valladolid, 1997.
SAGARRA GAMAZO, Adelaida: “Elio Antonio de Nebrija y Juan Rodríguez de Fonseca: de la gramática a la cartografía al servicio de la reina”, Revista de Estudios colombinos, 2, 2006, pp.29-40.
SAGARRA GAMAZO, Adelaida: Juan Rodríguez Fonseca. Un toresano en dos mundos. Zamora, 2006.
SAGARRA GAMAZO, Adelaida: “Juan Rodríguez de Fonseca y la fórmula de regionalización americana (1493-1504): estudio de un memorial de 1503”, en Isabel la Católica y su época: Actas del Congreso Internacional. Valladolid, 2007, pp.935-949.
SAGARRA GAMAZO, Adelaida: “La reina Juana y don Juan de Fonseca: ¿una hoja de servicios con precio político?”, Revista de Estudios Colombinos, 6, 2010, pp.13-23.
SALVÁ, Anselmo: Burgos en las comunidades de Castilla. Burgos, 1895.
SOLIS RODRÍGUEZ Carmelo y TEJADA VIZUETE, Francisco: “Libros corales de la catedral de Badajoz. Estudio y catalogación”, Memorias de la Real Academia de Extremadura de las Letras y las Artes, Vol. II, 1998, pp.326-384.
Spanish humanism on the verge of the picaresque: Juan Maldonado’s Ludus chartarum, Pastor Bonus and Bacchanalia, Leuven, 2009.
SPERANZA, Fabio: “La escalera dorada de la catedral de Burgos”, Archivo Español de Arte, 293, 2001, p.19-44.
TERESA LEÓN, Tomás: "El obispo don Juan Rodríguez de Fonseca: diplomático, mecenas y ministro de Indias", Hispania Sacra, 1960, pp.251-304.
VASALLO TORANZO, Luis: “El arquitecto Maestre Martín”, en El arte español en épocas de transición. Actas del IX Congreso nacional del CEHA. León 1992, T.I, pp. 343-351.
VASALLO TORANZO, Luis: Arquitectura en Toro (1500-1650). Zamora, 1994.
VASALLO TORANZO, Luis: “El castillo de Coca y los Fonseca. Nuevas aportaciones y consideraciones sobre su arquitectura”, Anales de Historia del Arte, 24, 2014, pp.61-85.
VÁZQUEZ BERTOMEU, Mercedes: “El arzobispo don Alonso II de Fonseca. Notas para su estudio”, Cuadernos de Estudios Gallegos, XLVII, 112, 2000, pp.87-131.
VELASCO GARCÍA, Rocío: El Palacio episcopal de Córdoba: Historia y transformaciones. Tesis doctoral defendida en la Universidad de Córdoba, 2012.
VENCES VIDAL, Magdalena: Ecce Maria venit. La Virgen de la Antigua en Iberoamérica. México, 2013.
VILLANUEVA, Jaime: Viaje literario a las iglesias de España. Vol.II, Madrid, 1840.
VILLASEÑOR SEBASTIÁN, Fernando: El libro iluminado en Castilla durante la segunda mitad del siglo XV. Segovia, 2009.
WATTENBERG GARCÍA, Eloísa: “El trascoro de la catedral de Palencia”, Boletín del Seminario de Arte y Arqueología, XI, 1944-45, pp.179-184.
YARZA LUACES, Joaquín: “Dos mentalidades, dos actitudes ante las formas artísticas: Diego de Deza y Juan Rodríguez de Fonseca (1500-1514)”, en Jornadas sobre la catedral de Palencia. Valladolid, 1989, pp.105-142.
YARZA LUACES, Joaquín: Los Reyes Católicos. Paisaje artístico de una monarquía. Madrid, 1993.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.