A GOOD SHEPHERD AND A DIVINE SHEPHERDESS ATTRIBUTED TO THE CIRCLE OF THE PAINTER JUAN RUIZ SORIANO

Authors

  • Carmen De Tena-Ramírez Grupo de investigación HUM-213: Centro Investigación Patrimonio Artístico Andaluz. Spain https://orcid.org/0000-0001-5460-0851

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2018.i30.30

Keywords:

Good Shepherd Child, Divine Shepherdess, Juan Ruiz Soriano, Bernardo Lorente Germán, Sevillian Baroque painting

Abstract

This paper reveals a pair of paintings attributed to the artist Juan Ruiz Soriano: a Good Shepherd Child and a Divine Shepherdess. Together they conform a devotional model spread in Sevillian Baroque painting.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLVAREZ CRUZ, Joaquín: “El Divino Pastor: una talla polícroma de Joaquín Bilbao”, Laboratorio de Arte, 14, 2001, pp. 331-341.

CASTAÑEDA BECERRA, Ana Mª: Los Cieza: una familia de pintores del Barroco granadino: Juan, José y Vicente. Granada, 2000.

CHAPA, Juan: “Los discursos y diálogos de Jesús”, en CHAPA, Juan (ed.): Introducción a los escritos de san Juan: Evangelio, Cartas y Apocalipsis. Pamplona, 2011, pp.144-146.

CHEVALIER, J. y GHEEBRANT, A.: Diccionario de los símbolos. Barcelona, 2015.

DE BARCIA ZAMBRANA, José: Despertador Christiano, Divino y Eucharistico de varios sermones de Dios… Madrid, 1695.

PÉREZ LÓPEZ, Nerea V.: “La iconografía del Buen Pastor Niño y su vinculación con la pintura barroca sevillana”, Laboratorio de Arte, 29, 2017, pp. 311-328.

PÉREZ PÉREZ, Marco Antonio: “Buen Pastor”, en El barroco en la pintura. Córdoba, 2005.

RÉAU, Louis: Iconografía del arte cristiano. Vol. II. Barcelona, 1996.

VALDIVIESO, Enrique: “Aportaciones al conocimiento de los discípulos y seguidores de Murillo”, Goya, 169-170-171, 1982, p. 78.

VALDIVIESO, Enrique: Historia de la pintura sevillana. Sevilla, 1986.

VALDIVIESO, Enrique: Murillo. Catálogo razonado de pinturas. Madrid, 2010.

VALDIVIESO, Enrique: Pintura Barroca Sevillana. Sevilla, 2003.

Published

2018-10-10