THE DISCOURSE OF THE GESTURE: REFLECTIONS ON THE VELAZQUEZIAN IMPULSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2018.i30.10

Keywords:

Velázquez, gesture, pathos, expression, unconscious

Abstract

Every communicative experience entails an intended, literal content and an instinctive communicative increase. The former is consciously elaborated whereas the latter flows as an involuntary emanation. Beyond the denotative and connotative elements in any work of art, they ooze a simultaneous discourse, the discourse of the gesture, which truly shows the idiosyncratic pulsions of the artist. Thus, the dance of complementation of opponents of reason and pulsion, prose and poetry, ethos and pathos, is entangled in the canvasses by Velázquez giving rise, in a happy synergy, to the work of art itself, whose gestural plasticity is nourished by the same throb with which some of the more relevant artistic manifestations of the 20th century would be nourished later.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOZAL, Valeriano. El tiempo del estupor. Madrid, 2004

DAVIS, Flora. La comunicación no verbal. Madrid, 2005

DE MICHELI, Mario. Las vanguardias artísticas del siglo XX. Madrid, 2008

DÍAZ-URMENETA, Juan Bosco. (Apuntes de aula de la asignatura Historia de las ideas estéticas, Facultad Gª e Hª. Lic. Historia del arte. Universidad de Sevilla, 2011) cap. 7, "La llamada de la in-forma: ideas artísticas de la II posguerra"

DONDIS, Donis A. La sintaxis de la imagen. Barcelona, 1990

DURÁN ÚCAR, Dolores. "La estética del exceso" en En torno al Art Brut. Madrid, 2007

GÁLLEGO, Julián. Velázquez. Madrid, 1990

GAYA, Ramón. Velázquez, pájaro solitario. Valencia, 2002

GREENBERG, Clement. Arte y Cultura. Barcelona, 2002

GREENBERG, Clement. La pintura moderna y otros ensayos. Madrid, 2006

HARRIS, Enriqueta: Velázquez. Madrid, 2003

HUYSMANS, Joris-Karl. A contrapelo. Madrid, 2010

LUQUE TERUEL, Andrés. Adminículo a la comprensión de Velázquez. Sevilla, 1998

MARTÍN MARTÍN, Fernando. "Prebarbadillo o la materia como expresión de investigación y pensamiento" en Orígenes de la abstracción en la pintura sevillana (1953-1965). Sevilla, 2008

MICHAUX, Henri. Ideogramas en China. Captar. Mediante trazos. Madrid, 2006

NAVARRO MORAGAS, Francisco Javier. "El paragone velazqueño. Reflexiones a partir del retrato de Juan Martínez Montañés" en Laboratorio de Arte nº 23. Sevilla, 2011

NAVARRO MORAGAS, Francisco Javier. "El valor añadido. Una reflexión sobre la inmanencia de lo artístico en la gráfica publicitaria" en Laboratorio de Arte nº 22. Sevilla, 2010

ORTEGA Y GASSET, José. La deshumanización del arte. Madrid, 2004

ORTEGA Y GASSET, José. Papeles sobre Velázquez y Goya. Madrid, 1987

PANOFSKY, Erwin. El significado en las artes visuales. Madrid, 1998

PEIRY, Lucienne. "La aventura del Art Brut" en En torno al Art Brut. Madrid, 2007

RASLE, Josette. "Carteros singulares: Cheval, Lonné, Verbena, Pérez Bueno" en En torno al Art Brut. Madrid, 2007

SANDLER, Irving. El triunfo de la pintura norteamericana. Historia del expresionismo abstracto. Madrid, 1996

STANGOS, Nikos. Conceptos de arte moderno. Madrid, 2006

SUREDA, Joan / GUASCH, Ana Mª. La trama de lo moderno. Madrid, 1993

Published

2018-10-10