THE DISCOURSE OF THE GESTURE: REFLECTIONS ON THE VELAZQUEZIAN IMPULSE
DOI:
https://doi.org/10.12795/LA.2018.i30.10Keywords:
Velázquez, gesture, pathos, expression, unconsciousAbstract
Every communicative experience entails an intended, literal content and an instinctive communicative increase. The former is consciously elaborated whereas the latter flows as an involuntary emanation. Beyond the denotative and connotative elements in any work of art, they ooze a simultaneous discourse, the discourse of the gesture, which truly shows the idiosyncratic pulsions of the artist. Thus, the dance of complementation of opponents of reason and pulsion, prose and poetry, ethos and pathos, is entangled in the canvasses by Velázquez giving rise, in a happy synergy, to the work of art itself, whose gestural plasticity is nourished by the same throb with which some of the more relevant artistic manifestations of the 20th century would be nourished later.
Downloads
References
BOZAL, Valeriano. El tiempo del estupor. Madrid, 2004
DAVIS, Flora. La comunicación no verbal. Madrid, 2005
DE MICHELI, Mario. Las vanguardias artísticas del siglo XX. Madrid, 2008
DÍAZ-URMENETA, Juan Bosco. (Apuntes de aula de la asignatura Historia de las ideas estéticas, Facultad Gª e Hª. Lic. Historia del arte. Universidad de Sevilla, 2011) cap. 7, "La llamada de la in-forma: ideas artísticas de la II posguerra"
DONDIS, Donis A. La sintaxis de la imagen. Barcelona, 1990
DURÁN ÚCAR, Dolores. "La estética del exceso" en En torno al Art Brut. Madrid, 2007
GÁLLEGO, Julián. Velázquez. Madrid, 1990
GAYA, Ramón. Velázquez, pájaro solitario. Valencia, 2002
GREENBERG, Clement. Arte y Cultura. Barcelona, 2002
GREENBERG, Clement. La pintura moderna y otros ensayos. Madrid, 2006
HARRIS, Enriqueta: Velázquez. Madrid, 2003
HUYSMANS, Joris-Karl. A contrapelo. Madrid, 2010
LUQUE TERUEL, Andrés. Adminículo a la comprensión de Velázquez. Sevilla, 1998
MARTÍN MARTÍN, Fernando. "Prebarbadillo o la materia como expresión de investigación y pensamiento" en Orígenes de la abstracción en la pintura sevillana (1953-1965). Sevilla, 2008
MICHAUX, Henri. Ideogramas en China. Captar. Mediante trazos. Madrid, 2006
NAVARRO MORAGAS, Francisco Javier. "El paragone velazqueño. Reflexiones a partir del retrato de Juan Martínez Montañés" en Laboratorio de Arte nº 23. Sevilla, 2011
NAVARRO MORAGAS, Francisco Javier. "El valor añadido. Una reflexión sobre la inmanencia de lo artístico en la gráfica publicitaria" en Laboratorio de Arte nº 22. Sevilla, 2010
ORTEGA Y GASSET, José. La deshumanización del arte. Madrid, 2004
ORTEGA Y GASSET, José. Papeles sobre Velázquez y Goya. Madrid, 1987
PANOFSKY, Erwin. El significado en las artes visuales. Madrid, 1998
PEIRY, Lucienne. "La aventura del Art Brut" en En torno al Art Brut. Madrid, 2007
RASLE, Josette. "Carteros singulares: Cheval, Lonné, Verbena, Pérez Bueno" en En torno al Art Brut. Madrid, 2007
SANDLER, Irving. El triunfo de la pintura norteamericana. Historia del expresionismo abstracto. Madrid, 1996
STANGOS, Nikos. Conceptos de arte moderno. Madrid, 2006
SUREDA, Joan / GUASCH, Ana Mª. La trama de lo moderno. Madrid, 1993
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.