A MILESTONE IN CONTEMPORARY INSTITUTIONAL COLLECTING IN ANDALUSIA: THE FORMATION OF THE CAJASOL FOUNDATION ART COLLECTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2020.i32.28

Keywords:

Collecting, Andalusian collecting, institutional collecting, Cajasol, heritage management

Abstract

The origins of the Cajasol Collection date back to the foundation in 1842 of the first of the sa- vings banks that would make up the entity. During its history a set of works is born fruit of different acquisition criteria. It is a unique process in collecting, as it confronts different points of view and acquisition criteria, which result in the same collection. The collection funds exceed four thou- sand works, pieces that offer a broad view vision of Andalusian art mainly, although with geographical approaches that disseminate the borders when addressing the contemporary. The chronology marks a long journey from the 17th century, with masters of Baroque art, to the 21st century, with the new plastic languages.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bonet Planes, Juan Manuel (2004): “Variaciones en torno a la Colección El Monte”. En: Bonet, Juan Manuel/ Pérez, Francisco (coms.): El Arte habitado. Sevilla: Fundación El Monte, pp. 21-39.

Campayo Rodríguez, Cristina (1992): El Monte y Sevilla. Un siglo y medio de Historia. Sevilla: Fundación El Monte.

Díaz Urmeneta, Juan Bosco (2001): Teresa Duclós. Sevilla: Caja San Fernando. Díaz Urmeneta, Juan Bosco/Marina, Alberto/Ramos, Rosario (2012): Paco del

Río. Del arte y los afectos. Sevilla: Fundación Cajasol.

Martín Martín, Fernando (1999): “Crónica de un vacío: el coleccionismo de arte contemporáneo en Sevilla”. En: Chacón, José Antonio/Fernández, José/ Martín, Fernando/Rodríguez, Francisco Javier (coms.): La colección de El Monte. Sevilla: Fundación El Monte, pp. 39-76.

Martín Martín, Fernando (2010): “Crisis, mercado y coleccionismo en Andalucía”. En: Laboratorio de Arte, 22, pp. 479-489.

Palomo Pachón, Bernardo (2004): La renovación plástica en Andalucía. Desde el Equipo 57 al CAC Málaga. Málaga: CAC Málaga/Gestión Cultural y Comunicación.

Pérez Valencia, Francisco (1994): Colección El Monte, Caja de Huelva y Sevilla. Sevilla: Fundación El Monte.

Published

2020-10-22