JUAN MIGUEL SÁNCHEZ’S MURAL DECORATION AT SAINT THERESA PARISH CHURCH: A SINGULAR CONTRIBUTION TO SEVILLIAN SACRED ART OF THE 20TH CENTURY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2020.i32.24

Keywords:

Juan Miguel Sánchez, fresco painting, mural painting, 20th century sacred art, Seville

Abstract

The mural paintings that Juan Miguel Sánchez Fernández created to decorate the interior of the Church of Saint Theresa in Seville in 1961 are a relevant contribution of great innovation to mural de- coration and to Sevillian sacred art of the 20th century. Through the analysis of the technical, formal and iconographic aspects of these fresco mural paintings, this paper tries to rescue this unique work, that hasn’t been previously studied, to realize its importance for the history of mural decoration in Spain and to expand the knowledge of the author’s historic and biographic information.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anónimo (1965): “Tanto monta, monta tanto. Entrevista a Alberto Balbontín y Antonio Delgado Roig”. En: ABC, Sevilla, 30-5-1965, p. 83.

Burgos, Antonio (1997): “Juan Miguel Sánchez y el paso de palio de los Negritos. Lo Juanmiguelino frente a lo Juanmanuelino”. En: Moreno, Isidoro: La an- tigua Hermandad de los Negros de Sevilla. Etnicidad, Poder y Sociedad en 600 años de Historia. Sevilla: Universidad de Sevilla, pp. 511-515.

De la Banda, Antonio (1986): “Los murales de la parroquia cordobesa de la Electromecánica”. En: Apohteca, 6, pp. 107-109.

De la Banda, Antonio (1987): “Los Murales de Juan Miguel Sánchez Fernández”. En: Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de Santa Isabel de Hungría, 15, pp. 109-124.

De la Banda, Antonio (2010): “El pintor portuense Juan Miguel Sánchez Fernández. Magisterio de Bacarisas e influencias de Vázquez Díaz”. En: Temas de Estética y Arte, XXIV, pp. 255-292.

Estévez Gómez, José Ramón (2000): “Santo Tomás de Aquino y la Eucaristía”. En: Auriensia, 3, pp. 61-92.

Fernández, Matilde (2001): “Las pinturas murales de Juan Miguel Sánchez Fernández en la estación de autobuses del Prado de San Sebastián de Sevilla”. En: Archivo Hispalense, 256-257, pp. 257-268.

Capilla, Ignacio/Ramos, Amadeo/Sánchez, José Ignacio (eds.) (2003): Arquitectura y racionalismo en Sevilla. Inicios y continuidades. Sevilla: Colegio Oficial de Arquitectos de Sevilla.

Guash, Ana (1981): 40 años de pintura en Sevilla (1940-1980). Sevilla: Diputación Provincial.

Moreno, Isidoro (1997): La antigua Hermandad de los Negros de Sevilla. Etnicidad, Poder y Sociedad en 600 años de Historia. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Pérez, Javier (1997): “La obra de Juan Miguel Sánchez y sus diseños para la cofradía de los Negritos”. En: Moreno, Isidoro: La antigua Hermandad de los Negros de Sevilla. Etnicidad, Poder y Sociedad en 600 años de Historia. Sevilla: Universidad de Sevilla, pp. 517-530.

Palomo-Reina, Juan (2018): “Las pinturas murales de Juan Miguel Sánchez en la capilla del Carmen del sevillano barrio de Elcano”. En: Laboratorio de Arte, 30, pp. 439-456.

Parejo, Juan (2017): “Delgado-Roig: Unos pensaron en el Panteón y otros en un casino de las Vegas”. En: http://www.diariodesevilla.es/sevilla/Delgado- Roig-pensaron-Panteon-casino-Vegas_0_1105690010.html (Consultado el 27-6-2019).

Pérez-Humanes, Mariano (coord.) (2005): Alberto Balbontín de Orta (1903-1972), arquitecto y director de la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Sevilla. Sevilla: Colegio Oficial de Arquitectos de Sevilla.

Rodríguez Aguilar, Inmaculada Concepción (2000): Arte y cultura en la prensa: la Pintura Sevillana (1900-1936). Sevilla: Universidad de Sevilla.

Ruiz de Loizaga, María (2015): “Santa Teresa en el lenguaje pictórico de las vanguardias”. En: Campos y Fernández de Sevilla, Francisco Javier (coord.): Santa Teresa y el mundo teresiano del Barroco. San Lorenzo del Escorial: Real Centro Universitario Escorial-María Cristina, pp. 711-726.

Sánchez, Juan Miguel (1974): Actualidad y enseñanzas de la pintura al fresco. Discurso de recepción en la Real Academia de Bellas Artes de Santa Isabel de Hungría el 19 de noviembre de 1956. En: Boletín de Bellas Artes, II, pp. 1-30.

Teresa de Jesús (2015): Obras completas. Salamanca: Editorial Sígueme. Valdivieso, Enrique (1986): Historia de la Pintura Sevillana. Sevilla: Ediciones Guadalquivir.

Published

2020-10-22