MATÍAS MAESTRO, TRADER AND EXPEDITIONARY (1789-1792): THE DRAWINGS OF THE PUCAYACO MINE (PERÚ)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2020.i32.17

Keywords:

Matías Maestro, Elizalde-Larreta Company, cartoonist, mines of Pucayaco, descriptive sheets

Abstract

The present paper addresses the commercial activity that the Spanish artist Matías Maestro exercised in Lima between the years 1789 and 1792. Maestro’s relationship with the Elizalde-Larreta Company allowed him to conceive an important correspondence within the city’s mercantile circuit, which led him to be called for the exploration project of the Pucayaco mines, in Pasco (Peru). There- fore, the two drawings that he made for the mining site and that are currently conserved in the General Archive of the Indies are analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anna, Timothy (2003): La caída del gobierno español en el Perú. El dilema de la independencia. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.

De Arrese y Layseca, Francisco ([1790] 1971): “Descripción que por la feliz exaltación del señor Don Carlos IV”. En: Colección Documental de la Independencia del Perú. La Universidad, Libro XIV de Claustros, tomo XIX, volumen 2. Lima: Comisión Nacional del Sesquicentenario de la Independencia del Perú, pp. 401-474.

De Mendiburu, Manuel (1876): Diccionario histórico-biográfico del Perú. Lima: Imprenta Bolognesi, tomo III.

De Terralla y Landa, Estevan (1790): El sol en el medio día: año feliz, y júbilo particular con que la nación indica de esta muy noble Ciudad de Lima solemnizó la exaltación al trono de Ntro. Augustísimo Monarca el señor Don Carlos IV. Lima: Casa Real de Niños Expósitos.

González de Zárate, Jesús (2007): Matías José Maestro (1766-1835), arquitecto, escultor, pintor, músico, escritor. Vitoria: Diputación Foral de Álava, Departamento de Euskera, Cultura y Deportes.

Mazzeo, Cristina (1999): “Introducción”. En: Los comerciantes limeños a fines del siglo XVIII. Capacidad y cohesión de una elite. 1750- 1825. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú, pp. XI-XVI.

Parrón, Carmen (1995): De las reformas borbónicas a la República: el Consulado y el comercio marítimo de Lima, 1778-1821. Murcia: Imprenta de la Academia General del Aire.

Ramos Sosa, Rafael (2004): “La grandeza de lo que hay dentro: escultura y artes de la madera”. En: Lohmann, Guillermo (ed.): La Basílica Catedral de Lima. Lima: Banco de Crédito, pp. 113-169.

Santa Cruz, Octavio (2001): Matías Maestro guitarrista: el cuaderno de guitarra de 1786. Lima: Biblioteca Nacional del Perú.

Torres, Pedro (1909): Relación descriptiva de los mapas, planos, etc. del virreinato del Perú (Perú y Chile) existentes en el Archivo General de Indias (Sevilla). Barcelona: Imp. Henrich y Cª.

Villa, Deolinda (1999): “Liderazgo poder: la elite comercial limeña. Entre el comercio libre y la guerra de la independencia (el caso de Antonio de Eli- zalde)”. En: Mazzeo, Cristina (ed.): Los comerciantes limeños a fines del siglo XVIII. Capacidad y cohesión de una elite. 1750-1825. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú, pp. 133-173.

Wuffarden, Luis (2006): “Avatares del bello ideal. Modernismo clasicista versus tradiciones barrocas en Lima, 1750-1825”. En: Mújica, Ramón (ed.): Visión y símbolos: del virreinato criollo a la República Peruana. Lima: Banco de Crédito del Perú, pp. 113-160.

Published

2020-10-22