CONSTRUCTIVE AND ORNAMENTAL PROCESS OF THE CHAPEL OF THE BLESSED SACRAMENT AT THE PARISH CHURCH OF SAN MIGUEL IN CORDOBA (1760-1762)

Authors

  • Miguel Ángel Nieto Márquez Proyecto de Investigación PGC2018-099323-B-I00: Arquitecturas del poder en el Caribe y el Sudeste Asiático (1729-1764). Spain https://orcid.org/0000-0002-8337-5072

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2020.i32.12

Keywords:

Eucharist, Alonso Gómez de Sandoval, Pedro Ruiz Moreno, José Ruiz Sarabia, Francisco Agustín

Abstract

This paper studies the constructive and ornamental process of the Chapel of the Blessed Sacrament at the Parish Church of San Miguel in Cordoba. It has been possible to document the authorship of most of the works of this sacramental space, some of them due to artists of special relevance, from the consultation of the accounts of the Brotherhood of the Blessed Sacrament of said temple and other sources. In this way, the present text complete the studies of the sacramental phenomenon in Cordoba in the 18th century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aranda Doncel, Juan (2007): “Las cofradías del Santísimo Sacramento y la fiesta del Corpus durante los siglos XVI y XVII en Córdoba”. En: Linage Conde, Antonio (dir.): Minerva. Liturgia, fiesta y fraternidad en el Barroco español. Actas del I Congreso Nacional de Historia de las cofradías sacramentales. Sepúlveda: Cofradía del Corpus, pp. 273-296.

Ceán Bermúdez, Juan Agustín ([1800] 2001): Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las Bellas Artes en España. Madrid: Akal.

González Torres, Javier (2009): Emblemata Eucharistica. Símbolos de la iconografía cristológica y sacramental. Málaga: Universidad de Málaga.

González Torres, Javier (2016): La capilla sacramental en el Barroco andaluz: espacio, simbolismo e iconografía (siglos XVI y XVIII). Tesis doctoral. Málaga: Universidad de Málaga. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/12832 (7-3-2020).

Morales, Alfredo J. (2009): “Yeserías fingidas en la Sevilla de finales del Seiscientos”. En: Morales, Alfredo J. (coord.): Congreso Internacional Andalucía Barroca. Sevilla: Consejería de Cultura, Junta de Andalucía, vol. 1, pp. 147-158.

Morales, Alfredo J. (2015): “Espacio y ornamento. El diseño de yeserías en la arquitectura sevillana del Barroco”. En: De Cavi, Sabina (ed.): Dibujo y ornamento: trazas y dibujos de artes decorativas entre Portugal, España, Italia, Malta y Grecia. Es- tudios en honor a Fuensanta García de la Torre. Córdoba: Diputación Provincial de Córdoba, pp. 167-175.

Moreno Cuadro, Fernando (2018): “El tabernáculo de Guillermo Orta para la capilla del Sagrario en la catedral de Córdoba”. En: Anuario de Historia de la Iglesia, 27, pp. 325-349.

Nieto, Miguel Á. (2019): “La Última Cena de la capilla sacramental de la parroquia cordobesa de San Miguel, nueva obra documentada del pintor sevillano José Ruiz de Sarabia (1656)”. En: Archivo Hispalense, 309-311, pp. 321-334.

Nieto Cumplido, Manuel (1991): “Cofradías y Hermandades: los laicos en la Reforma de la Iglesia (siglos XIV-XVI)”. En: Pozas Poveda, Lázaro (coord.): Córdoba: Tiempo de Pasión. Córdoba: Monte de Piedad y Caja de Ahorros de Córdoba, vol. 1, pp. 15-33.

Nieto Cumplido, Manuel (1998): La Catedral de Córdoba. Córdoba: Cajasur.

Palomino de Castro y Velasco, Antonio ([1715] 1988): El museo pictórico y Escala óptica. Madrid: Aguilar, vol. 3.

Pérez Sánchez, Alfonso E. (1986): Pintura barroca en España 1600-1750. Madrid: Cátedra.

Ramírez de Arellano, Teodomiro ([1875] 2003): Paseos por Córdoba, ó sean apuntes para su historia. Valladolid: Maxtor, vol. 3.

Raya Raya, M.ª de los Ángeles (1980): El retablo en Córdoba durante los siglos XVII y XVIII. Córdoba: Monte de Piedad y Caja de Ahorros de Córdoba.

Rivas Carmona, Jesús (1982): Arquitectura barroca cordobesa. Córdoba: Monte de Piedad y Caja de Ahorros de Córdoba.

Serrano Ovín, Vicente (1970): “La iglesia parroquial de San Miguel en Córdoba”. En: Boletín de la Real Academia de Córdoba, de Ciencias, Bellas Letras y Nobles Artes, 90, pp. 71-98.

Timón Tiemblo, María Pía (2002): El marco en España del mundo romano al inicio del modernismo. Madrid: Publicaciones Europeas de Arte.

Valverde Madrid, José (1963): Dos pintores sevillanos en Córdoba: Sarabia y Valdés Leal. Sevilla: Imprenta Provincial.

Valverde Madrid, José (1974): Ensayo socio-histórico de retablistas cordobeses del siglo XVIII. Córdoba: Monte de Piedad y Caja de Ahorros de Córdoba.

Villar Movellán, Alberto (1984): “La imaginería cordobesa en el siglo XVIII”. En: Peláez del Rosal, Manuel (dir.): El Barroco en Andalucía, Córdoba: Universidad de Córdoba/Diputación Provincial de Córdoba, vol. 1, pp. 373-386. Villar Movellán, Alberto/Dabrio González, M.ª Teresa/Raya Raya, M.ª de los Ángeles (2005): Guía artística de Córdoba y su provincia. Córdoba: Fundación José Manuel Lara.

Published

2020-10-22